Hårdare moderering

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag använder ordet hen för att det är kortare än att skriva "han eller hon" när det inte spelar någon roll vilket kön det är på den jag skriver om. Det är dessutom kortare än både "denne" och "vederbörande".
I en del andra fall är det en specifik person jag hänvisar till och om jag då inte känner till könet blir det dessutom fel att gissa. Svenska språket utvecklas över tid och att det i lagar och regeltexter skulle användas andra personliga pronomina än hen är i mina ögon bara dumt nu när ordet finns.

Vad gäller moderering bör den rimligen inte ske via gnälltrådar utan via rapportfunktioner. Under de 20 år jag använt internet har jag blivit modererad ungefär 5 till 7 gånger så jag kan acceptera att det händer ibland. Något jag dock saknar är en moderatorsrapport där man får en inblick i varför bedömningen blev av det slag den blev. Har man rapporterat något och inget händer kanske man skulle ta till sig en förklaring och inte anse sig ha blivit negligerad.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag kan tycka att det ger ett otrevligt intryck när en ny medlem, som i all välvilja startar en tråd med upplysning gällande risk-2:an, till nytta för andra som tragglar med sitt körkort, ska få hela tråden sönderspammad av en massa tröttmössor. Det ger ett osympatiskat intryck av hela forumet. Hela kackelgänget kan väl bitcha med varann i OT-forumet som vanligt, kalla allt och varandra för Pk och dra sin vanliga popnitshumor för 184:e gången?

Precis exakt det du sa. :fakta

Man förstör en ny medlems tråd där han / hon försöker få svar på en fråga. Det gör ju knappast att andra som funderar på att skapa en tråd får suget att skapa en egen tråd...

Nej, OT och förstörelse av en tråd pga valet att använda ordet hen... det modereras bort.

Överlag modereras fortarande SH väldigt lite.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Nja, var nog mer menat som att ordet hen sög hest-balle redan på idéstadiet och saknar existensberättigande. Fenomenet är ett jävla skämt och skulle inte kunna uppstå nån annan stans i världen än i Sverige. Det som gör det så förbannat lustigt är att hen som företeelse är extremt könsdiskriminerande. Måste vara nån som går i höstfärgad, mögelluktande kofta året om som myntade eländet.

Vad folk har för sexuella preferenser skiter jag fullständigt i. Det är ingen som behöver känna sig hotad av mig, jag är extremt hetro och spöar inte på nån alls.

Hur kan man vara så lättkränkt som du? Gråt ut på flashback eller nåt istället för i denna tråd tack.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Det jag inte gillar, som t.ex. ett annat ord för brynsten som uttalas som det engelska ordet för höna istället för den/denne eller vederbörande, hoppar jag över istället för att försöka få det raderat.

Men jag blir kanske inte KrenGt så lätt när åsikterna aviker från mina och kan även uppskatta lite sidospår i trådar...

Det jag inte gillar är att några grabbar vars största prestation i livet är att kunna stå och kissa samt att vara födda heterosexuella ska komma in och förstöra forumtrådar genom att anmärka på ord.

Humor är självklart välkommet, ingen har sagt något om det. Men det där jäkla tjatet är så tramsigt och alla har hört att hen betyder höna tusen gånger.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men det där jäkla tjatet är så tramsigt och alla har hört att hen betyder höna tusen gånger.

Ja, alla som kan något vet ju dessutom att hen betyder slipsten. :hihi
Själv var jag nog lite störd på det en stund med, ärligt talat. Men har aldrig riktigt känt att ord är något som det är värt att bli upprörd och argumentera över. Är fortfarande lite knepigt för mig att höra fölk säga hen/en istället för man, eftersom att det är en dialektal grej, och i skolan fick vi det piskade i oss att man minsann inte skulle säga/skriva en istället för man. :hihi
Exempelvis "En får va som en e, om en inte blev som en skulle."

Men jaja, nu har jag svamlat färdigt om ingenting alls egentligen. Vad jag ville ha sagt vet jag inte ens. :va

Men, det är en hel del såndär saker som folk verkar störa sig extra mycket på och ibland blir hälften av en tråd folk som gnäller om ett ords användning. Som hen, köra vs åka och massor annat som dyker upp här på forumet. Det har liksom gjorts till leda, och är varesig givande eller roligt längre. Jag har nog bidragit själv till det med. :hihi
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Är det verkligen ett sånt stort problem? Vissa trådar blir blaj. Man får ta det onda med det goda, sporthoj är ju inte bara en fakta bas, utan även ett slags forum där man umgås, ibland spåras det ur. Man kanske skulle lägga upp en sticker med allmän forum etikett. Kanske bygga in att all nya medlemmar får ett meddelande med forum etikett. Kanske man kan minimera det värsta struntet. Men tar man bort småsnacket, kanske det blir färre inlägg/folk som hänger på sporthoj. Som sagt bara en tanke
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Med den skillnaden at dom i dessa språk funnits där hela tiden och inte tillkommit som resultat av en jämställdhetsfebatt med dåligt självförtroende

Uppenbarligen så fanns det ju ett tillräckligt stort behov och användningsområde eftersom att Svenska akademin valde att ta med det i ordlistan. Det finns säkert andra ord som folk stör sig på, men då kan man välja att inte använda det själv. Man måste inte hävda sin manlighet varje gång ordet "hen" dyker upp genom att visa att man minsann är en ståkissare. Det går faktiskt. Tro mig.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Är det verkligen säkert att alla bögar och flator gillar hen?

Det jag inte gillar är att några grabbar vars största prestation i livet är att kunna stå och kissa samt att vara födda heterosexuella ska komma in och förstöra forumtrådar genom att anmärka på ord.

Humor är självklart välkommet, ingen har sagt något om det. Men det där jäkla tjatet är så tramsigt och alla har hört att hen betyder höna tusen gånger.

Det är fullt möjligt att ogilla "hen" oavsett vilka sexuella preferenser man har. :fakta
Hen är en vederstygglighet som tillkommit med märkliga förevändningar som ursäkt och den förvirrade tanken att något verkligen skulle bli bättre av det?

Kolla bara på alla kalhyggen som fanns och sedan som av magi försvann. Försvann, alltså ända tills någon gick ut i skogen och kollade. De fanns fortfarande kvar där men omdöpta till föryngringsytor.

Könsneutrala pronomen finns bl.a i finska och finnar är ju som bekant världskända för sin jämställdhet, genusneutrailitet och omanlighet. F-n till och med finskorna har mer jävlar anamma i sig än de flesta genusmedvetna svenska sorgliga ursäkter till män.

Så här på rak arm, så inget av det språk som har könsneutrala pronomen talas av folk som är så där väldigt välkända för det som man tydligen tror sig kunna vinna och åstadkomma med införande av detta erbarmliga kyckling-/slippronomen.

Vilket är egentligen värst...att bli sedd som ett feminin eller ett neutrum, som vanligen brukar reserveras för saker och djur. Snacka om objektifiering eller något mindre nämnbart.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
När någon snackar VÄLDIGT mycket om bögar och hur otäcka dessa är så denne någon med stor sannolikhet bög själv.
Källa: http://www.nytimes.com/2012/04/29/opinion/sunday/homophobic-maybe-youre-gay.html?_r=0

När någon snackar VÄLDIGT mycket om hen och hur otäckr detta är så är denne någon kanske innerst inne en hen själv?

När någon snackar VÄLDIGT mycket om att sitta och kissa och hur otäcka de som gör detta är så är denne någon kanske innerst inne en sittkissare själv?

Ok om någon står på händer och kissar i sin egen mun, 'fluorspolar' runt bland tänderna och sedan spottar ut i den lilla plastpåsen för sanitetsbindor.
Det skulle eventuellt kunna vara lite underhållande i rätt tråd.
:tungan

Men när den femtielfte krampaktigt heterosexuelle mannen ser sig tvungen att i vad och varannan tråd dundra in och bestämt förklarar att HAN minsann alltid står och kissar som en riktig MAN blir man bara trött.

Ok om man postar på kissforum.se , men sporthoj?

Men vänta nu, det är kanske bara en massa felposter?
:D

Jag tror de flesta på sporthoj skiter i hur ni pissar!
Varför inte vänta tills någon frågar i stället?
:)

Och för att slutligen pajja hela inlägger erkänner jag att jag är liggbajsare och studsmattekissare.

Men i och med att jag använder sanitetsfräs i stället för toapapper eller skjortärmen är jag ändå nästan en riktig karl.
Sanitetsfräs.JPG
Eller?

:D
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Forumdöden beror nog mest på att ett litet antal messerschmidts med krokodilförhållande mellan öron- och trutstorlek bräker såpass mycket att de något mer lågmälda tröttnar.

Om det sedan är folk som verkar tro att det är riksdagsval varje helg, knätofsivrare som hatar araber, ståkissare som hatar hen eller åsiktsmaskiner med svar på precis allt de inte upplevt själva likt de som numera skriver i våra dagstidningar bryr jag mig inte om men dessa ganska få tangentbordsriddare kväver effektivt åtminstone min vilja att ens surfa in och kolla ifall något hänt. Överallt.

Forum var en gång ett tivoli men har förvandlats till torgmöten med Frälsningsarmén.

Keep up the good work, moderators men detta är nog en ny fas vi ska genomlida precis som moppefukko- och sedan särskrivningsåren.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
En hel massa bortklippt...

Och för att slutligen pajja hela inlägger erkänner jag att jag är liggbajsare och studsmattekissare.

Men i och med att jag använder sanitetsfräs i stället för toapapper eller skjortärmen är jag ändå nästan en riktig karl.
View attachment 433867
Eller?

:D

:Bugar
Bästa inlägget hitills utom mitt då, förstås....
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Nu är jag förvirrad. I en tråd om moderering förekommer personangrepp från Geggamoja sida, bilder på toaletter och schweiziska byggnormer. Snälla kan någon moderera, annars får jag ångest och startar en tråd!

OnT: Jag tillhör de som orerar ibland och det höll sig på en normal nivå med lite charmiga hugg fram och tillbaka (man ger och man får...) tills för ca. 2 år sedan. Då kom kränktheten tydligt in på Sporthoj. Att folk tycker olika respekterar jag men om "lättkränktast vinner" är det nya mottot så får jag acceptera det, men söker mig i så fall efter nya kommunikationskanaler.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Och på precis samma sätt så bedrivs det utbildning på tävlingsbanor där alla försäkringar, både på fordon- och personförsäkringar gäller just för att det är en utbildning. Det är djävligt snårigt det där och det finns inget facit.

Jag vidhåller att Risktvåan är en utbildning, kör man med egen eller skolans hoj bör försäkring gälla. Det kan vara läge att kolla det med sitt försäkringsbolag innan. Är det hojar som tillhandahålls av DEN som driver anläggningen så är de naturligtvis/troligtvis inte försäkrade men man kan som kund heller inte vara betalningsskyldig för skador.

När man medvetet provocerar eller trollar för att förstöra kan det naturligtvis vara bra att denne får veta att det inte uppskattas. Fortsätter det blir dennes tråd borttagen och om det blir för mycket till slut portad här, men var ska vi dra gränsen?

Om man i texten ovan skulle använt ett ord som provocerar somliga så är det kanske humor. Men i en tråd som ska handla om fakta tar det bort fokus från fakta, ska den då modereras bort?

Jag kör SportHoj lite längre än 300 mil om året. Inte bara varma, soliga dagar och inte bara på jämn asfalt. Det kan provocera och eftersom jag tillhör en minoritet ska jag då undvika det för att inte reta folk på äventyrSHoj?


F.ö. började jag sätta mig ner när mitt första barn försökte fånga strålen! Det finns både för- och nackdelar med båda. För min del får man göra det man tycker är bäst. :)
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Nu är jag förvirrad. I en tråd om moderering förekommer personangrepp från Geggamoja sida, bilder på toaletter och schweiziska byggnormer. Snälla kan någon moderera, annars får jag ångest och startar en tråd!

OnT: Jag tillhör de som orerar ibland och det höll sig på en normal nivå med lite charmiga hugg fram och tillbaka (man ger och man får...) tills för ca. 2 år sedan. Då kom kränktheten tydligt in på Sporthoj. Att folk tycker olika respekterar jag men om "lättkränktast vinner" är det nya mottot så får jag acceptera det, men söker mig i så fall efter nya kommunikationskanaler.

Jag har alltid trott att det var först kränkt som vinner? Nåja, jag kan nog vara lättkränk också om det behövs...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Vad är det för trams om att "hen" är till endast för individer med könsidentitet utanför de invanda mönstren där det enbart finns två sorter?
Det är ett ord som är till för att slippa bry sig om vad folk har för kön. Könet bör inte vara det som avgör ens funktion i samhället. De flesta jag möter skiter jag fullständigt i vad de har för kön. Det är oftast något annat som gör att de finns i min omgivning.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag har alltid trott att det var först kränkt som vinner? Nåja, jag kan nog vara lättkränk också om det behövs...

Det är ju just på grund av att sådana som du är så lättkränkta som det behövs hårdare moderering. Om ni skulle hålla er till ämnet istället för att gråta så fort någon skriver ett ord ni inte gillar så skulle denna tråd inte existera.

Varför ska du gråta om "hen" i denna tråd som handlar om moderering till exempel? (Nu är första gången jag över huvud taget skriver det ordet, ett ord som jag normalt skiter fullständigt i)
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Hur kan man vara så lättkränkt som du? Gråt ut på flashback eller nåt istället för i denna tråd tack.

Nä du lilla grå humorbefriade hen, lättkränkt är jag inte. Det är åter igen magnifik humor att hen som är så förbannat kränkt att hen startar en tråd om tvångsmoderering anklagar MIG för att vara lättkränkt. Men för all del, läs mitt inlägg igen och försök förstå VAD jag skriver. Försök sen göra en något vidare tolkning av vad som verkligen menas med sittkissaren... för det har kanske inte så jättemycket med om man verkligen står eller sitter och pissar eller vad tror du? Men det krävs ju lite mentalt kapital för att casha den insikten, svårt?

Fö konstaterar jag att det är rått och kallt ute och denna tråden har potential.


EDIT: Råkade skriva han, menade naturligtvis hen, my bad... sorry,sorry. Har ännu inte bestämt mig för om jag syftar på genusneutral eller vanlig värpande höna......
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vad är det för trams om att "hen" är till endast för individer med könsidentitet utanför de invanda mönstren där det enbart finns två sorter?
Det är ett ord som är till för att slippa bry sig om vad folk har för kön. Könet bör inte vara det som avgör ens funktion i samhället. De flesta jag möter skiter jag fullständigt i vad de har för kön. Det är oftast något annat som gör att de finns i min omgivning.

Problemet är väl att ordet inte har samma betydelse för alla.
Somliga tolkar det som någon som varken är han eller hon.
Några använder det för att visa att man ligger i framkant och vet vad som gäller.
Andra använder det för att de vet att det provocerar...

Jag undviker det när det finns gamla ord som fungerar. Men så använder jag gamla ord som brandgul också, men det provocerar inte på samma sätt...:D

https://www.youtube.com/watch?v=y9PNLdC4BNQ
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Nä du lilla grå humorbefriade hen, lättkränkt är jag inte. Det är åter igen magnifik humor att hen som är så förbannat kränkt att han startar en tråd om tvångsmoderering anklagar MIG för att vara lättkränkt. Men för all del, läs mitt inlägg igen och försök förstå VAD jag skriver. Försök sen göra en något vidare tolkning av vad som verkligen menas med sittkissaren... för det har kanske inte så jättemycket med om man verkligen står eller sitter och pissar eller vad tror du? Men det krävs ju lite mentalt kapital för att casha den insikten, svårt?

Fö konstaterar jag att det är rått och kallt ute och denna tråden har potential.

Men stackars liten. Du har verkligen inte förstått någonting alls? Den här tråden handlar inte om "hen". Den handlar om att dina kissrutiner inte har i en tråd om körkort att göra. Jag förstår precis vad du skriver, jag tycker bara du och din manlighetskris är sjukt ointressanta.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det flyg liksom bara förbi

Det är ju just på grund av att sådana som du är så lättkränkta som det behövs hårdare moderering. Om ni skulle hålla er till ämnet istället för att gråta så fort någon skriver ett ord ni inte gillar så skulle denna tråd inte existera.

Varför ska du gråta om "hen" i denna tråd som handlar om moderering till exempel? (Nu är första gången jag över huvud taget skriver det ordet, ett ord som jag normalt skiter fullständigt i)

Det är nog dags att be Swedie om [IRONI]-taggar eller nåt sånt...så att man kan få texten autofärgad i ROSA...eller något annat passande beroende på ämnet. Sammanhangskänsliga taggar, det vore nåt?

Det här är väl ett fall för Poe's Law skulle jag tro, eller varför inte Sod's Law?
Jag tyckte bara att detta var ett ypperligt tillfälle att testa om ironi och sarkasm skulle funka eller liksom bara flyga somliga förbi.

Nåja, det var till att vara lättkränkt, så till den milda grad att du nog som tröstpris kan få en plastcykel och ett paket mariekex.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top