Kina motardhjul, något man vågar använda?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Bra pris! Såhär tänker jag, en ekerfälg skulle jag märkligt nog lita mer på, än en gjuten som kan spricka.


Det är ju så många ekrar som navet hänger i, så om man håller lite koll så märker man om det börjar ge efter, innan man dör sas

Jag har haft kinafälgar som tappat spänningen, men det är ju bara att dra åt.

Hjullagren hade jag däremot bytt direkt, om det nu ingår.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
priset + tull och moms ?
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Bra pris! Såhär tänker jag, en ekerfälg skulle jag märkligt nog lita mer på, än en gjuten som kan spricka.


Det är ju så många ekrar som navet hänger i, så om man håller lite koll så märker man om det börjar ge efter, innan man dör sas

Jag har haft kinafälgar som tappat spänningen, men det är ju bara att dra åt.

Hjullagren hade jag däremot bytt direkt, om det nu ingår.

problemet brukar bli när man ska efterdra de rostfria ekrarna med de rostfria nipplarna + lite korrosion så brukar de skära i gängan...

mvh
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
priset + tull och moms ?

Man vet aldrig riktigt med Kina tycker jag. Köpte nyligen elcykelmotor och batteri från Aliexpress. Fick betala moms+tull på motorn, men baserat på nerskrivet värde på paketet (vilket jag inte hade bett om). På batteriet blev det inget alls. Det rörde sig om ungefär 3500 + 3500 SEK.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
problemet brukar bli när man ska efterdra de rostfria ekrarna med de rostfria nipplarna + lite korrosion så brukar de skära i gängan...

mvh



Det finns en populär customgaffel från kinesiska DNA, som tydligen blir ok när den plockas ner, får smörjnipplar och nya lager och bussningar. Trist att renovera en flång ny gaffel:D

Kanske får man ge sina kinahjul lite mer omsorg. Ett japansk hjul kan du gräva fram ur gödselstacken och använda direkt.

Men som ngn skrev, motardhjul är ju svindyrt, även begagnade. Skulle själv hellre köpa begagnade än Kina för 6-8" klassen.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ja det var kanske lite dyrt.

Jag använde 2 st 18 tum crosshjul, alltså bakhjul, till ett slags flattrackbygge.

Så länge man kan tänka sig lite mönstrade däck är det en rätt schysst combo, ser rätt och fett ut.

Framfälgen är dessutom lite smalare än bak. Skar bort allt på drevsidan.

Gamla crossfälgar får man i princip kastade i nacken bara man går utanför dörren:D
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top