Verkstaden har bytt saker som var hela

Smagatusk

Guest
Tjena, alla!

Har en Audi A6 3.2 FSI som gått drygt 20.000 mil. Har haft den i 5 år och kört cirka 12.000 mil med den och aldrig behövt reparera den, endast servat enligt servicebok och bytt slitdelar såsom bromsar och däck. Är helnöjd med den.

Men nångång ska den ju klabba och det gör den nu. ESP-lampan började lysa efter någon minuts körning vid kall motor och i samband med det börjar den hacka vid gaspådrag. Startar man om motorn funkar den igen tills nästa kallstart. Lämnade in den till verkstaden (Mekonomen) som körde en diagnos och konstaterade att det var bränslepumpen som inte kunde leverera ett tillräckligt högt tryck (tydligen är det ett väldigt högt bränsletryck i FSI-motorerna).

Pumpen byttes för 6.500 kr men dagen efter var det samma visa igen. Ringde verkstaden och påpekade detta och de ville ha in bilen igen. De felsökte och kom fram till att det var fel på vad de kallar spjällhuset, men som Audi kallar gasspjället. Vi kom överens om att jag skulle fixa fram spjället på egen hand eftersom det var så jävla dyrt. Osäker på om spjällhus och gasspjäll var exakt samma sak, fixade jag fram en bild på vad jag hade hittat och visade dem den. Det var det. Jag poängterade att jag ville ha någon typ av kreditering för att de bytt en komponent som var hel och de viftade bort det med att "ja, det tar vi sen. Beställ delen".

Jag ska dit imorgon och beställa tid för byte av spjället och ska ta diskussionen då. Grejen är att jag har snackat med tre killar från verkstaden; chefen, nån lirare som tar emot samtal och mekanikern. Jag vet fan inte vem som är vem. De bara bollar runt mig.

Men...

Vad kan jag kräva i form av kreditering med tanke på att de snott mig på 6.500 kr utan att felet är avhjälpt? Vad har jag för laglig rätt, men också, vad hade NI gjort?

Enligt mekanikern har de kasserat den gamla bränslepumpen.

:)
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag skulle nog kunna tänka mig att betala deras inköpspris för pumpen under förutsättning att de står för arbetskostnaden; Du har ju fått en ny pump vilket är ett plus.

Jag skulle gissa att de inte går med på det om man startar med det budet så jag skulle börja med att de tar hela kostnaden som goodwill.

Mvh,
Ingvar
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
3,2:an är ju ett sorgligt kapitel när den börjar strula, att dina kamkedjor inte har gått på lunch är ju ett mirakel.
Men nu till saken, mätte verkstaden upp bränsletrycket, eller förlitade man sig på vad diagnosen sa och bytte eftersom man fått en felkod?
Att fler komponenter påverkar funktionen är ju naturligt, men hur kom man fram till vad?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Du skall se att det slutar med att det är igensatt soppafilter då de har tagit betalt för byte men gett fan i att byta det då det sitter risigt till ...
 

Smagatusk

Guest
Jag skulle nog kunna tänka mig att betala deras inköpspris för pumpen under förutsättning att de står för arbetskostnaden; Du har ju fått en ny pump vilket är ett plus.

Jag skulle gissa att de inte går med på det om man startar med det budet så jag skulle börja med att de tar hela kostnaden som goodwill.

Mvh,
Ingvar

Jag har sagt till mig själv att jag kan betala för arbetskostnaden då jag anser att det hör till felsökningen. Men att byta en pump för över 4.000 kr som fungerade... Nja. Och som sagt, de verkar ha slängt den gamla pumpen.

3,2:an är ju ett sorgligt kapitel när den börjar strula, att dina kamkedjor inte har gått på lunch är ju ett mirakel.
Men nu till saken, mätte verkstaden upp bränsletrycket, eller förlitade man sig på vad diagnosen sa och bytte eftersom man fått en felkod?
Att fler komponenter påverkar funktionen är ju naturligt, men hur kom man fram till vad?

Hehe... Jag vet vad du anser om Audi men jag är glad att du svarade i tråden då jag uppskattar input från "fackfolk". :)

Kedjorna är bytta precis innan jag köpte bilen vid cirka 9.000 mil. Är det dags igen tycker du? Den har gått 20.700 nu.

Vid första kontrollen gick de enbart på felkoden. Vid andra kontrollen hade de bilen över natten och gjorde en kallstart på morgonen och fick uppleva felet under provtur.

Du skall se att det slutar med att det är igensatt soppafilter då de har tagit betalt för byte men gett fan i att byta det då det sitter risigt till ...

Det är det som är surt med verkstadsfusk. Jag har liten eller ingen möjlighet att kolla vad som är gjort eller ej.
 
Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Det är sånt här som gör en sugen på att köpa en gammal volvo 140a.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Hehe... Jag vet vad du anser om Audi men jag är glad att du svarade i tråden då jag uppskattar input från "fackfolk". :)

Kedjorna är bytta precis innan jag köpte bilen vid cirka 9.000 mil. Är det dags igen tycker du? Den har gått 20.700 nu.

Vid första kontrollen gick de enbart på felkoden. Vid andra kontrollen hade de bilen över natten och gjorde en kallstart på morgonen och fick uppleva felet under provtur.
Så länge du byter olja o filter var 1500:e mil så håller kedjorna.
Eftersom jag inte vet hur verkstan genomförde felsökningen så har jag svårt att svara på om de gjorde en korrekt bedömning, men ibland händer det ju att ett fel uppstår på fler än en komponent.
Jag har inget emot AUDI, sköna bilar att köra, men ack så mycket elektronik som strular, och motorer som rasar, borde vara bättre kvalle för det priset tycker jag.

Hör av dig nästa gång du vill ha hjälp.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Slänga gamla pumpen förresten, det gör man inte, man sparar alltid delarna tills kunden har hämtat ut bilen.
Dels för att det ibland är bytessystem på motorkomponenter, men också för att Mekonomen har en miljö-policy som kräver att avfall sorteras, borde alltså inte vara så svårt att hitta gamla pumpen.
 

Smagatusk

Guest
Så länge du byter olja o filter var 1500:e mil så håller kedjorna.

Hör av dig nästa gång du vill ha hjälp.

Du och jag pratades vid (på SH) något år efter jag köpt bilen angående det här med oljor. Jag har tog upp det med Audi - jag servade på märkesverkstad de första gångerna - att jag ville byta olja var 1.500:e mil på din rekommendation men de stod på sig att det inte behövdes, snudd på vägrade faktiskt. Så jag har ju bara bytt var 3.000:e till deras Longlife-olja. Säger din erfarenhet fortfarande att jag inte behöver byta kedjor?

Jag tackar för supporten!:)

Slänga gamla pumpen förresten, det gör man inte, man sparar alltid delarna tills kunden har hämtat ut bilen.
Dels för att det ibland är bytessystem på motorkomponenter, men också för att Mekonomen har en miljö-policy som kräver att avfall sorteras, borde alltså inte vara så svårt att hitta gamla pumpen.

Om den gamla pumpen hittas, kan jag kräva att de sätter tillbaka den?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Gäller det även 2.5 TDI som sitter i T5orna? Och bör man byta kedjan direkt ifall man köper en beggad sådan? Eller ska man helt avstå och köpa en 1.9 istället?
Vad jag hört så har 2,5:an problem med kamaxlar, dieselpump and so on.
Jag kan ringa en kompis på VAG i morgon och luska om du vill.
1,9:an är ju inte lika stark men stryktålig.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Du och jag pratades vid (på SH) något år efter jag köpt bilen angående det här med oljor. Jag har tog upp det med Audi - jag servade på märkesverkstad de första gångerna - att jag ville byta olja var 1.500:e mil på din rekommendation men de stod på sig att det inte behövdes, snudd på vägrade faktiskt. Så jag har ju bara bytt var 3.000:e till deras Longlife-olja. Säger din erfarenhet fortfarande att jag inte behöver byta kedjor?

Jag tackar för supporten!:)



Om den gamla pumpen hittas, kan jag kräva att de sätter tillbaka den?

Svar A. Dina kedjor kommer förmodligen va slitna nu (igen). Långt liv, det vetefan, för alla motorliv förkortas med det... Nu bör ju motorlampan varna för felaktig timing på bank som en liten heads up innan de kastar in handsken.
Förvisso har de sannolikt bytt kedjetyp men det räddar nog inte situationen i långa loppet ändå..

Svar B. Du vill nog inte sätta dit en 20000mil gammal högtryckspump som legat i skrothinken några veckor.. Nej nej.. Får du dealen att du betalar inköpspris på pumpen och de står för jobbet med bytet så ta den och spring.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Du och jag pratades vid (på SH) något år efter jag köpt bilen angående det här med oljor. Jag har tog upp det med Audi - jag servade på märkesverkstad de första gångerna - att jag ville byta olja var 1.500:e mil på din rekommendation men de stod på sig att det inte behövdes, snudd på vägrade faktiskt. Så jag har ju bara bytt var 3.000:e till deras Longlife-olja. Säger din erfarenhet fortfarande att jag inte behöver byta kedjor?

Jag tackar för supporten!:)





Om den gamla pumpen hittas, kan jag kräva att de sätter tillbaka den?

Lyssna inte på sånt skitsnack, byt minst var 1500:e mil.

OM det inte är något som helst fel på din pump så kan du givetvis begära att få den tillbakamonterad utan kostnad, du får stå för felsökningskostnaden, men endast om man hittat felet.

Observera att ett oljebyte SKA ske efter 3000 mil ELLER ett år, vilket som inträffar först.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Gäller det även 2.5 TDI som sitter i T5orna? Och bör man byta kedjan direkt ifall man köper en beggad sådan? Eller ska man helt avstå och köpa en 1.9 istället?

Mjomen. Dock tar det 20-30k mil innan de ballar ur.På 3.0.. Men nu tänkte jag en gång till.. visst är det väl rem på 2.5v6 tdi
 
Last edited:

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Som FettSnok skriver, vem vill ha tillbaka en trött gammal soppapump.

Det ska kosta att åka bekvämt :hej
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad jag hört så har 2,5:an problem med kamaxlar, dieselpump and so on.
Jag kan ringa en kompis på VAG i morgon och luska om du vill.
1,9:an är ju inte lika stark men stryktålig.

Vore tacksamt, jag sitter och söker en lämplig skåpbil men det finns knappt några jag vågar köpa när man googlat lite. T5 med 2.5TDI verkar som sagt vara en problemmotor men jag trodde att kanske det bara var kamkedjorna. Vore ju annars trevligt med större motor än 1,9. Vito, Sprinter, Transit rostar, franskt har jag alltid varit tveksam till. Hiace tror jag iofs är bra men blir lite trång.
Funderar rent av på en T4a men de börjar vara så gamla och med så många ägare att även när jag hittar en lågmilare så litar jag inte riktigt på det.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Mjomen. Dock tar det 20-30k mil innan de ballar ur.På 3.0.. Men nu tänkte jag en gång till.. visst är det väl rem på 2.5v6 tdi

Är inte säker på om det är V6 eller radfemma?

Här är ett exempel som inte ens passerat 10000 mil.
https://www.blocket.se/lulea/VW_Transporter_2_5_TDI_69584228.htm?ca=1_7&w=1
Missljud från motor. Glapp i kolvar samt kolvbultar.

Bytt:
Kamaxel + Lagersats
Ventillyftare

Vad jag vet så övergick dom till kamkedja på 2.5 samtidigt med att T5 kom 2004, men säker är jag inte, den finns ju både med 130 hk och 174 hk. Men 1.9TDI ska i alla fall fortfarande ha rem och vara tillförlitligare men då är man nere på 85, 95 eller 102 hk.
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Är inte säker på om det är V6 eller radfemma?

Här är ett exempel som inte ens passerat 10000 mil.
https://www.blocket.se/lulea/VW_Transporter_2_5_TDI_69584228.htm?ca=1_7&w=1


Vad jag vet så övergick dom till kamkedja på 2.5 samtidigt med att T5 kom 2004, men säker är jag inte, den finns ju både med 130 hk och 174 hk. Men 1.9TDI ska i alla fall fortfarande ha rem och vara tillförlitligare men då är man nere på 85, 95 eller 102 hk.

Arch det är ju radfemman för fasiken. . Har två på jobbet och de låter inte ens nära en vinkel6a. Jag skulle på söndagskväll. .. V6 diesel har de inte..

V6 V8 v16 v12 i koncernen har samma obehagliga konstruktion på drivning om det är kedja.
Ja från nåt visst år och framåt.
Döm själva..
TimingChain-S4-01-sm.jpg
Å sen W8/w12 :freak
TimingChain-W8-sm.jpg


Generellt ska visst vag ge fan i kedjor för det klara de inte av. Nån som hört talas om 1.4 tsi/tfsi? Spring i andra riktningen.. Det gick så långt att de återinförde rem på efterföljande generation :hihi
 
Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
..Om den gamla pumpen hittas, kan jag kräva att de sätter tillbaka den?
Den sitter nog redan monterad på en av verkstadmekarnas privata bilar..
Hela den här tråden är en anledning till att man i mesta möjliga mån mekar själv.
"Reparation+felsökning" finns inte längre. Numera gäller "delbyte" tills det fungerar, allat baserat på vad verkstadens datorj-el för tillfället tycker är felaktigt..
Kunden betalar ju..

Sen kan man begära att få noterat på verkstadsordern att få "utbytta delar i retur".
Godkänns inte det - byt verkstad!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top