Resor 2017....?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
För mig blir det en norgeresa, kör över vid Göteborg och kör ända upp i norr till Lofoten och vidare in i Kiruna. Inte helt insatt i rutten då den är skriven utav en annan och jag aldrig varit i Norge tidigare :banana. MEN jag blir också lite sugen på att göra en liten ensamresa, frågan är bara vart?

Det enklaste vore såklart att hålla sig i Sverige, men kanske inte lika så häftigt? Jag är samtidigt färsk och har bara en 300mila resa i bagaget sen förra sommaren och totalt lite över 2000 mil på hoj öht. Tänker att man är borta 1 vecka ca? Gotland, finns där nåt och se? Tråkigt själv kanske? Nedåt Europa? Har ni några tips eller ska jag lägga ned alltihop? :crash

Fördelar med att köra själv-
Du träffar mer människor eftersom de vågar prata med en ensam hojåkare.
Du bestämmer allt själv så du kan köra som du själv vill.

Nackdelar med att köra själv-
Du har ingen självklar som kan hjälpa vid problem.
Du har ingen att prata med om dagens körning.

Gotland är fint med korta avstånd så du slipper släpa packning utan kan göra dagsutflykter.

Bornholm är också värd en semester och inte så långt bort.

Rügen är nära men ändå Tyskland. Lägg några raka mil ner till Harz. :tummenupp
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Bra sugen på att ta en liten Norgetur som (nästan)alla på detta forum har gjort.
Tog kortet i Augusti förra året så då hanns det inte med :/

Men iår så ska det allt bli en vända

Tankarna är många på hur och vart man ska åka, vad man ska ha med sig och med boende osv osv :va men är ett tag kvar som tur är :tummenupp

P.s inte alls avundsjuk på alla fräna resor som ni ska göra

Du, jag har kört en hel del runt om i världen och Norge är definitivt inte att förakta!!!
Det är riktigt fint där, men kan bli blött (LÄNGE) om man har otur.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har väl passerar Frankfurt ett antal gånger(bor i Boden). Finns väl inte så mycket att välja på vad gäller Luleå-Stockholm, bara att brassa på och ta det som en transportsträcka.(jag har dom senaste åren kört bort första dagen ner till Jönköpingsområdet)

Brukar annars ta snabblinjen genom Helsingborg-Danmark- Puttgarden. Nånstans ska man ju övernatta så om en färja passar in för övernattning så funkar det ju bra. Aldrig åkt Göteborg-Kiel, men däremot har jag prickat in från Kiel till Göteborg några gånger. Trevlig båt.
Finns också nattfärjor från Trelleborg till Travemunde som går senare.

Sthlm och söderut är heller inte så kul. Du kan ju alltid ta en färja från Nynäshamn till Polen?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
För mig blir det en norgeresa, kör över vid Göteborg och kör ända upp i norr till Lofoten och vidare in i Kiruna. Inte helt insatt i rutten då den är skriven utav en annan och jag aldrig varit i Norge tidigare :banana. MEN jag blir också lite sugen på att göra en liten ensamresa, frågan är bara vart?

Det enklaste vore såklart att hålla sig i Sverige, men kanske inte lika så häftigt? Jag är samtidigt färsk och har bara en 300mila resa i bagaget sen förra sommaren och totalt lite över 2000 mil på hoj öht. Tänker att man är borta 1 vecka ca? Gotland, finns där nåt och se? Tråkigt själv kanske? Nedåt Europa? Har ni några tips eller ska jag lägga ned alltihop? :crash

Det är jäkligt fint i Dalsland. Där kan man lätt köra runt en vecka och löka. Sköna dagar och rätt soft. Annars kan du köra en liten tour över Sverige och till Åland och vända? Finns gott om fina vägar och natur att kolla på.
 

haltiner

Medlem
Gick med
17 Jun 2016
Ort
Vansbro
Hoj
Honda CBR 1000RR inlöst. BMW S1000RR
Ska på bilsemester till Schweiz i sommar vandra i alperna och besöka vingårdar.
Funderar på att ta med hojen ner och kunna glida runt lite i Vallis dalen, ta en sväng till Italien.
Bilen tar man för det ska väl med vin hem. :D
Helt underbara vägar. Härlig natur.
God mat. :tummenupp
Sen gör det väl inget att en stor del av släkten bor där. :banana
 

Akumu

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R750
Ny på forumet så jag passar på att säga hej till er alla.

Sticker iväg på en europaresa den 30 juli och återkommer den 31 augusti. Sista veckan blir dock mer eller mindre hojfri eftersom jag kommer spendera den med flickvännen i Hel (Polen), hon bor där.

Minst 25 dagar på en GSX-R750. Ska bli intressant att se hur det går.

mapdtqu1.jpg
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Sthlm och söderut är heller inte så kul. Du kan ju alltid ta en färja från Nynäshamn till Polen?

Problemet med Nynäshamn Polen är att båten går kl 18.00 och är framme 12.00 på dan. Jag är morgonpigg som fan och skulle bli tokig att spendera bort en halv dag :)
Brukar istället ta Karlskrona-Polen. Trevligare båt, framme på kvällen.

Nej, jag har inga problem att köra ner. Föredrar det också. Egentligen så har jag ju också massor av alternativa vägar från Boden om det inte är bråttom. Skiljer inte sådär jättemycket ändå i mil
- Finland, Estland.....
- E6 genom Norge. Larvik- Danmark
- Göteborg
- mm
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Sitter å planerar sommarens resa, eller planera är väl att ta i,,sugen på norra Italien igen..men hur är det åka nynäshamn-polen. Erfarenheter att köra Polen ner mot Italien? Trafikrytm, standard. Jag å frun som ska åka varsin hoj, blir inga längre dagsetapper då vi åker ner, max 45 mil.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Assen ToR till Valborgshelgen för att kolla WSBK blir en bra start på säsongen -17, sedan får vi se!
 

Bologna

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Södermalm
Hoj
Ducati 900 ss / Ducati 1000 Sport Classic
Sitter å planerar sommarens resa, eller planera är väl att ta i,,sugen på norra Italien igen..men hur är det åka nynäshamn-polen. Erfarenheter att köra Polen ner mot Italien? Trafikrytm, standard. Jag å frun som ska åka varsin hoj, blir inga längre dagsetapper då vi åker ner, max 45 mil.

Låter som en fin idé! Har tagit färjan och åkt genom Polen vid ett flertal tillfällen. Ta sikte mot Lodz, fin motorväg större delen av resan. Det blir en lagom dagstrip då färjan anländer efter lunch i Gdansk. Nästa dag kör ni vidare genom Tjeckien, Österrike och sen väntar Dolomiterna!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
hej Akumu

Din långa resa ser ju jättespännande ut. Och Hel- halvön är ju härlig, windsurf kanske och sol. Synd att du måste åka i augusti när många har semester. Så det kommer att vara knökfullt på heta turistställen som slottet Neuschwannstein för att inte tala om Venedig (Venedig funkar bara nov-mars och då är det ju inte hojvänligt att ta sig dit) Kanske har du valt för många ställen att besöka? Lycka till!
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Någon som luskat ut vad det kostar och hur det funkar med alternativet till Autozug (som nu lagt ner :( )?

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/OBB-istallet-for-Autozug/

Vore grymt skönt att kunna slippa hela Tyskland på väg neråt!

Här kan man boka

https://ticket.oebb.at/bin/autotrain.pl?LANG=EN&&DESIGNKOPF=1

Finns english tillgängligt på bokningssidan (Sen fanns en massa möjligheter till rabatt som jag inte orkade kolla)

man måste boka både för hoj och för sin egen person och man får en liggvagnsplats för kroppen!
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Hejsan, sitter och funderar på en resa till Frankfurt från Luleå. Skulle ju helst vilja skippa resan genom Sverige eller åtminstone Luleå-Sthlm någon som har några erfarenheter av det?
Funderar även på om man ska köra till Göteborg och ta färjan därifrån..
Tips mottages gärna View attachment 435028

Jag gjorde som så att jag surfade på mobil.de och hittade en hoj som jag ville ha. I korthet så kontaktade jag mc-firman och gjorde upp det mesta i förväg. Sedan tog jag flyget till Munchen, därefter tåg en timme till en håla som jag inte minns namnet på. Sedan promenerade jag 500 m till mc-firman, provkörde hojen, och plockade ut 5500 euro ur innerfickan och skrev på pappren. Sedan var det inte mer än någon mil till Alperna och riktigt sköna vägar, därefter blev det Italien.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top