Resor 2017....?

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Resa planeras till Motorrad Days i Garmisch-Partenkirchen i juli.
Alla BMW nördars paradis:yoparty
Gillar Tyskland spec. södra delen med perfekt asfalt, inga tjälskott där inte.
 

Zolo

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2016
Ort
Sverige
Hoj
BMW S1000R
2017 blir som alla andra år då jag åker på hojsemester varje år, inget undantag.

Planerar inte utan packar bara en lätt packning, sätter mig på hojen och kör sedan dit näsan pekar men det brukar oftast bli söderut mot Österrike, Schweiz, Italien och liknande då vägarna där lockar till mer inspirerande körning, vilket jag gillar.

Kör oftast alla stora alp-pass och besöker gärna Gardasjön. Bokar inget hotell utan kör och kollar sedan apparna booking.com och hotels.com efter första bästa lediga rum för natten. Ibland händer det att det är fullbokat men då finns alltid vandrarhem eller liknande som inte finns "online" utan där man får knacka på och fråga om det finns något ledigt.

Gillar att det är ovisst dag från dag, det gör också att jag kan köra hur mycket eller hur lite jag vill, och vart jag vill. Måste inte tänka på att "i dag ska jag sova på hotell x så jag kan inte köra dit bort och titta på X för då hinner jag inte tillbaka". Jag är helt enkelt fri att göra som jag vill, och det gillar jag.

Jag reser också ensam, vilket är fantastiskt skönt. Bara jag, min hoj, vägen, omgivningarna och en massa skön musik i lurarna. Folk träffar man alltid på när man tar in på hotell, tar sig en fika eller en bensträckare så det blir aldrig ensamt.

Kört hoj i 22 år men tröttnar aldrig. Tre veckors solsemester i Thailand eller tre veckor på hojen i alperna med omnejd? Tar hojsemestern alla dagar i veckan.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det blir en kort-tur i maj. "Östersjön runt" båt; Nynäshamn- Gdansk. rundar Kaliningrad med hoj. Båt ; Tallinn- Stockholm.
I sommar blir det nog en liten tur söderut i Europa. Tyroliska 5-dagars i Österrike (orientering)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
En massa smått som inte är speciellt spikat ännu, också en stor viktig grej:

076445c7-281f-469b-af23-e929cf86f187_zpsgezhizha.png


6 dygns poängjakt i Alperna! www.alpenbutt.com
Yi-haa! :Rockbanan
 

Braggerman

Medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Borlänge
Hoj
BMW K1300R BelgianBlack
Efter krasch Autobahn 23 maj med tvärstannande Merca modell lyx smulades smalbenet sönder och 2 OP senare på Ludwigshafen och därefter 20 dagar i sjukhussäng i tyskland blir det nog nollresor, fortfarande sjukskriven och benet kommer inte att läka på länge än. Orka att skriva en resumé på allt skit kanske blir längre fram.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Efter krasch Autobahn 23 maj med tvärstannande Merca modell lyx smulades smalbenet sönder och 2 OP senare på Ludwigshafen och därefter 20 dagar i sjukhussäng i tyskland blir det nog nollresor, fortfarande sjukskriven och benet kommer inte att läka på länge än. Orka att skriva en resumé på allt skit kanske blir längre fram.

...men kanske kan man pumpa dig på erfarenheter från Tysk sjukvård?
Nöjd? Har du erfarenheter från svensk sjukvård att spegla mot?

Oh, ja just det - tröst och strykekjam och allt sådant. Han körde alltså rakt över dig, Buergerjäveln med sin Mercedes...?
Trist när det händer, men det ligger i potten för oss alla på två hjul. Är man inte inställd på det från start, så ligger man illa till när det sker. Fysiskt och/eller mentalt.

Deppa inte ihop, utan var tacksam över att du faktiskt kan berätta om det.
Utfallet av allvarliga krascher handlar alltid om millimetrar hit eller dit, tiondelar i G-krafter och stjärnornas inbördes position vid det aktuella ögonblicket.

Nytt år nya möjligheter.
Jag avskyr att låta så hurtig, men fan - klarar du detta så har du bragging rights på riktigt!
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Efter krasch Autobahn 23 maj med tvärstannande Merca modell lyx smulades smalbenet sönder och 2 OP senare på Ludwigshafen och därefter 20 dagar i sjukhussäng i tyskland blir det nog nollresor, fortfarande sjukskriven och benet kommer inte att läka på länge än. Orka att skriva en resumé på allt skit kanske blir längre fram.

Aj aj! Beklagar! :( Det där låter inte kul. Hoppas på snabb läkning. Kramas!
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Bra sugen på att ta en liten Norgetur som (nästan)alla på detta forum har gjort.
Tog kortet i Augusti förra året så då hanns det inte med :/

Men iår så ska det allt bli en vända

Tankarna är många på hur och vart man ska åka, vad man ska ha med sig och med boende osv osv :va men är ett tag kvar som tur är :tummenupp

P.s inte alls avundsjuk på alla fräna resor som ni ska göra
 

Puttson89

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha Mt-09
Hejsan, sitter och funderar på en resa till Frankfurt från Luleå. Skulle ju helst vilja skippa resan genom Sverige eller åtminstone Luleå-Sthlm någon som har några erfarenheter av det?
Funderar även på om man ska köra till Göteborg och ta färjan därifrån..
Tips mottages gärna image.jpg
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Hejsan, sitter och funderar på en resa till Frankfurt från Luleå. Skulle ju helst vilja skippa resan genom Sverige eller åtminstone Luleå-Sthlm någon som har några erfarenheter av det?
Funderar även på om man ska köra till Göteborg och ta färjan därifrån..
Tips mottages gärna View attachment 435028

Jag har väl passerar Frankfurt ett antal gånger(bor i Boden). Finns väl inte så mycket att välja på vad gäller Luleå-Stockholm, bara att brassa på och ta det som en transportsträcka.(jag har dom senaste åren kört bort första dagen ner till Jönköpingsområdet)

Brukar annars ta snabblinjen genom Helsingborg-Danmark- Puttgarden. Nånstans ska man ju övernatta så om en färja passar in för övernattning så funkar det ju bra. Aldrig åkt Göteborg-Kiel, men däremot har jag prickat in från Kiel till Göteborg några gånger. Trevlig båt.
Finns också nattfärjor från Trelleborg till Travemunde som går senare.
 
Last edited:

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Hejsan, sitter och funderar på en resa till Frankfurt från Luleå. Skulle ju helst vilja skippa resan genom Sverige eller åtminstone Luleå-Sthlm någon som har några erfarenheter av det?
Funderar även på om man ska köra till Göteborg och ta färjan därifrån..
Tips mottages gärna View attachment 435028

Svårt att skippa Luleå Stockholm om man ska neråt, har provat att köra längre innåt landet och det funkar fast tar längre tid. Då har man nära till Göteborg. Åkte själv färja till Danmark från Göteborg, en fin tur där man hinner äta och vila.
Tänkte ta färja från Norge till Danmark istället men norska vägar är inte snabba och så verkar polisen vara stenhård, plockade servicebilen som blåste om mig, några mil längre fram var servicebilen parkerad och låst på skogsparkering.

Jag är själv spyless på ovan E4 stump, kommer att prova köra Luleå till helsingfors istället, 86 mil till helsingfors (100 mil sholm). Fördelen med svensksidan är hastigheten, du kan ligga 30 över hela tiden, finns inga kontroller.
I Finland är det andra bullar har jag hört, de verkar varken uppskatta svenskar eller fortkörare.
Frågan är om man ska prata tyska eller engelska:glömdet

Sedan vore det gött att ta färjan till Tallinn, tror ej det behövs visum till Estland, Lettland och Litauen.
Men det är ju 180 mil kvar till Tyskland när man är i Tallinn, kanske inte klurigaste vägen till Frankfurt.
Själv har jag inget emot milen, vore roligt att smita längs havet hela vägen mot Tyskland.

Tyvärr så har man bara en vecka till godo så rutten blir nog Åbo Stockholm istället sedan kanske man ger Norge en chans till och kör upp mot Luleå inne i Norge.
Men börjar det spöregna då svänger jag in i Sverige.

Synd att vi inte har autozug i Sverige, hade varit gött att rulla av tåget i Stockholm utvilad och med mc:n mellan benen:tummenupp
 
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Färja Luleå - Vasa. Köra till Helsingfors och ta färjan till Travemünde? 45 mil körning sen är man i Tyskland.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Finland är ju lite småtråkig, men en variation. Tagit några gånger nattbåten från Stockholm till Åbo och sen kört hem.

Nu gillar jag ju att köra motorcykel, så jag njuter av varenda meter(170 mil enkel) motorväg ner till Rödby-Puttgarden, men....det är ju kul att variera körvägar också. Brukar hålla 105-110 på mätaren även genom tyska autobahn.

Trist om man nu måste ligga och köra för fort. Annars är en fin väg att ta sig via Tärnaby och Hattfjelldal ut till norska E6 som är i mitt tycke fin att köra. Följa den ner till Larvik för några timmars båtfärd till danska Hirshals.
Blir kanske 30 mil längre bara

(Hell: båten går från Umeå till Vaasa)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Köra Norrlandskusten upp?

Har en fundering sedan flera år. Som boende på Västkusten är Norrland "jäkligt långt bort" (detta gäller de flesta utom för VS - för honom existerar inga avstånd... ;))
Så för mig - och många med mig - finns det väldigt gott om vita fläckar på kartan. Alltså, varför inte köra dit? :)

Utgångsfakta:
Norrland motsvarar ungefär 2/3 av Sverige.
Norrland har en massa småstäder som jag aldrig har besökt.
E4:an längs kusten har ett genuint dåligt rykte av att vara en trist väg.
E45:an inne i landet är kanske lite roligare. Men bara lite. Eller??

Tanke:
Att köra längs kusten från Gävle och norrut, och avvika från E4 där varje möjlighet ges. Kartan säger att det på många håll finns vägar som nästan går parallellt med E4. Eller tar en sväng utanför stora vägen.
Stanna till var och varannan stad, titta på citylivet :))), ta en kaffe eller en glass, och sedan rulla vidare. Stad efter stad efter stad under några dagar.
Efter Luleå, svänga upp mot Kiruna, och vidare till Narvik.
Därefter ta norska kustvägen söderut igen.

Vad säger ni som bor eller har koll på trakterna norröver? Kan det blir en bra resa? Eller blir jag mest frustrerad av E4 och "duttandet" med en massa omvägar här och där?

"Omvägarna"/parallellvägarna - är de något kul att köra eller är det mest granar-granar-granar-granar...

Jag har en liten fördom nämligen, från alla resor vi gjorde med familjen till Härjedalensfjällen när jag var liten pojk. Så fort man lämnade Götaland/Värmland så vara det väldigt mycket granar-granar-granar-granar. Och så såg man lite fjäll här och där. Och sen en massa granar-granar-granar-granar.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hejsan, sitter och funderar på en resa till Frankfurt från Luleå. Skulle ju helst vilja skippa resan genom Sverige eller åtminstone Luleå-Sthlm någon som har några erfarenheter av det?
Funderar även på om man ska köra till Göteborg och ta färjan därifrån..
Tips mottages gärna View attachment 435028

Svårt att skippa Luleå Stockholm om man ska neråt, har provat att köra längre innåt landet och det funkar fast tar längre tid. Då har man nära till Göteborg. Åkte själv färja till Danmark från Göteborg, en fin tur där man hinner äta och vila.
Tänkte ta färja från Norge till Danmark istället men norska vägar är inte snabba och så verkar polisen vara stenhård, plockade servicebilen som blåste om mig, några mil längre fram var servicebilen parkerad och låst på skogsparkering.

Jag är själv spyless på ovan E4 stump, kommer att prova köra Luleå till helsingfors istället, 86 mil till helsingfors (100 mil sholm). Fördelen med svensksidan är hastigheten, du kan ligga 30 över hela tiden, finns inga kontroller.
I Finland är det andra bullar har jag hört, de verkar varken uppskatta svenskar eller fortkörare.
Frågan är om man ska prata tyska eller engelska:glömdet

Sedan vore det gött att ta färjan till Tallinn, tror ej det behövs visum till Estland, Lettland och Litauen.
Men det är ju 180 mil kvar till Tyskland när man är i Tallinn, kanske inte klurigaste vägen till Frankfurt.
Själv har jag inget emot milen, vore roligt att smita längs havet hela vägen mot Tyskland.

Tyvärr så har man bara en vecka till godo så rutten blir nog Åbo Stockholm istället sedan kanske man ger Norge en chans till och kör upp mot Luleå inne i Norge.
Men börjar det spöregna då svänger jag in i Sverige.

Synd att vi inte har autozug i Sverige, hade varit gött att rulla av tåget i Stockholm utvilad och med mc:n mellan benen:tummenupp

Jag har väl passerar Frankfurt ett antal gånger(bor i Boden). Finns väl inte så mycket att välja på vad gäller Luleå-Stockholm, bara att brassa på och ta det som en transportsträcka.(jag har dom senaste åren kört bort första dagen ner till Jönköpingsområdet)

Brukar annars ta snabblinjen genom Helsingborg-Danmark- Puttgarden. Nånstans ska man ju övernatta så om en färja passar in för övernattning så funkar det ju bra. Aldrig åkt Göteborg-Kiel, men däremot har jag prickat in från Kiel till Göteborg några gånger. Trevlig båt.
Finns också nattfärjor från Trelleborg till Travemunde som går senare.

Lule - Ume är ungefär lika långt som Lule - Uleåborg och det senare är svårt att hitta trevliga småvägar bredvid.

Söderut till Ume och färjan över till Vasa http://www.wasaline.com/tidtabell-2017/ kan man köra söderut från Älvsbyn via Långträsk och Jörn ner till Kusfors och fiket där. http://cafe.angloket.se/
Sedan kan man köra via Vindeln eller Botsmark och har man inte bråttom och måste plocka mil är det betydligt trevligare mil än E4. Man känner sig verkligen ensam på dessa vägar och alla sörlänningar borde tvingas att köra där för att förstå lite hur det är utanför storstaden. Djävligt buckliga vägar finns även söderut men avstånden är kortare... :)

I Finland, vare sig det är söderut från Uleåborg eller Vasa så undviker man de större vägarna. Rv 8, kustvägen, är en av de tråkigaste och där kan det finnas poliser. Men tar man bara lite mindre vägar så går det fortfarande att marscha 130 om man bara anpassar hastigheten. :)
Tätorter, trafik och andra anledningar att inte köra för fort gör att man sänker farten även på mindre vägar. Det gäller att flyga under radarn och inte utmärka sig.

Vägarbeten är lite mer i Finland, inte bara snabba jobb utan också grundliga vägarbeten. Trafikverket http://www.liikennevirasto.fi/web/sv/startsida lämnade förut ut en årlig karta med alla vägarbeten så man kan undvika dessa. En uppgrävd väg i flertal mil kan vara besvärligt på en SportHoj så det lär man sig att undvika. :) Numera enbart på nätet naturligtvis och förut allt på finska. Länken är nu också på svenska men info på finska, oavsett språk... :huvet http://liikennetilanne.liikennevira...y=8814809.324160045&z=7&view=&checkedLayers=2

Vad gäller språket så kör jag alltid svenska i Finland. Tvåspråkigt eftersom vi haft 700 år tillsammans och jag pratar ett av de båda! :tummenupp S-F, Sverige - Finland! :D

Gillar du sedan färjor så kan man ta vägen över Polen http://www.polferries.se/prislista_passagerare/nynashamn-gdansk/tidtabell och cirkus hundra mil senare är du i Frankfurt. Men nedanför Tokholma finns det trevliga vägar ner till Tyskland så att ta en väldans tråkig färja är kanske inte det bästa alternativet... :D
 

Puttson89

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha Mt-09
Tack för input. För något år sedan körde jag fin,est,let,lit och Polen. En grym resa som jag kommer göra om.
Tanken är att passera Svergie så fort det går så omvägar på flera timmar går bort även om det är bättre vägar, tex så körde jag inlandsvägen förra året och det är 100ggr bättre men ska ned till en kompis i Frankfurt och vill hellre köra mindre vägar i Tyskland och fler stopp :fyllisar :tuttar
Ska fundera på att köra Luleå - Helsingfors och sen båt därifrån
 
Last edited:

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Lycka till med era resor, vägen är målet:tummenupp

Det här resandet kommer nog att fortsätta så länge man lever, sticker själv första veckan i juni, öppna campingar och litet gäster.

Har träffat många äldre mc-förare 70+ på krappiga och rejält inkörda adventurehojar, företrädesvis tyskar, körande i Norrlands inland.
Och snart är man själv där, åren går fort när man har roligt:tuttar
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
För mig blir det en norgeresa, kör över vid Göteborg och kör ända upp i norr till Lofoten och vidare in i Kiruna. Inte helt insatt i rutten då den är skriven utav en annan och jag aldrig varit i Norge tidigare :banana. MEN jag blir också lite sugen på att göra en liten ensamresa, frågan är bara vart?

Det enklaste vore såklart att hålla sig i Sverige, men kanske inte lika så häftigt? Jag är samtidigt färsk och har bara en 300mila resa i bagaget sen förra sommaren och totalt lite över 2000 mil på hoj öht. Tänker att man är borta 1 vecka ca? Gotland, finns där nåt och se? Tråkigt själv kanske? Nedåt Europa? Har ni några tips eller ska jag lägga ned alltihop? :crash
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Självklart ska du inte lägga ner. Att göra en mc-resa själv är helt underbart. Den totala frihetskänslan om du frågar mig:tummenupp. En nackdel är ju förstås om något går fel, så man bör vara väl förberedd. Jag kommer att göra tvärtom. En 3 veckors europaresa i juni - juli och förhoppningsvis en kortare tur i Norge i början av augusti. Med en vecka att spela med hade jag nog antingen åkt ner till Harzbergen eller Schwarzwald via Moseldalen. Båda alternativen har massor av fantastiska hojvägar men Moseldalen - Schwardswald är väl kanske mer sceniskt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top