Resor 2017....?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Säsongen 2016 börjar lida mot sitt slut. Så hur ser säsongen 2017 ut? Planer eller funderingar än?

För min del så har jag troligtvis ärende i Montreal nästa sommar så funderade på att inkludera en hojresa på andra sidan pölen när man ändå (om inget ändras) ska dit. Flyga hojarna till Anchorage, köra upp till Prudhoe Bay/Dead Horse och sen korsa Kanada via Montreal, PEI till Nova Scotia, färjan till New Foundland/Labrador till St Johns och sen tillbaka till Nova Scotia och flyga hem från Halifax. Nordamerikanska kontinenten mest nordliga och östligaste befolkade punkter. Finns lite byar väster om Anchorage men svårt att ta sig till med hoj. Inga vägar utan båt och det tar en himla tid så det får nog vara tror jag. Bör få in det på 8 veckor utan att råstressa. Hur som, det är en idé som ploppat upp i huvudet. Kanske ändras dock....

43f743a39d2eca251d3efa4fedeb92ac.png
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Ser bra ut....köööör! :)

Familj(med fem barn,) jobbar heltid och driver firma vid sidan om så det innebär det att jag planerar oftast ett par dagar före vart jag ska(förutom om visum krävs, fast det är inte i sten där heller).

Dessutom så blir den där "två dagar" före planeringen oftast i slutändan åt nåt helt annat håll i alla fall :)
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
En 2 veckors tur tänker jag i juli, blir min andra resa, nummer ett var mycket kaos men ändå ett sett att semestra jag fick mersmak på. Förslag på vart man kan ta sig och köra välkommes:)!

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
2016 blev det en östeuroparunda. Planen var Gdansk-Kiev-Chernobyl-Tiraspol-Baia Mare och några dagar i rumänska bergen för kurvexcess men det gick åt helvete då vi kom in 5 mil i Rumänien innan vi blev av med körkortet och utkastade ur landet i 90dagar. Så planen för våren är en vecka i öst inkluderande rumänska bergsvägar. Frågan är vad man mer skall besöka
 

nillekmx

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2013
Ort
Äppeldalen Gisebo
Hoj
KTM 1290 SA-15 och KTM 690 Enduro-10 Hva Drömbåge Sport-54a Hva Mod 30-53a
Maj 2017 blir de en runda till Norge, sedan i Augusti bär det av till Isle of man
för att kolla på Manx TT:banana
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
2016 blev det en östeuroparunda. Planen var Gdansk-Kiev-Chernobyl-Tiraspol-Baia Mare och några dagar i rumänska bergen för kurvexcess men det gick åt helvete då vi kom in 5 mil i Rumänien innan vi blev av med körkortet och utkastade ur landet i 90dagar. Så planen för våren är en vecka i öst inkluderande rumänska bergsvägar. Frågan är vad man mer skall besöka

:confused: Vad tusan gjorde ni för att DET skulle hända....? Har kört hur mycket som helst i Rumänien och inte haft ett enda problem. :va
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
:confused: Vad tusan gjorde ni för att DET skulle hända....? Har kört hur mycket som helst i Rumänien och inte haft ett enda problem. :va

Kom från en kurvig och fin väg in i ett samhälle. Precis efter 50 skylten stod de och där hade jag 112. 60km/h över ger 90 dagars indraget körkort och vill man som utlänning inte ha mer påföljd än böter så blir körkortet indraget i Rumänien och man tvingas lämna landet. Mycket pappersjobb....
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Kom från en kurvig och fin väg in i ett samhälle. Precis efter 50 skylten stod de och där hade jag 112. 60km/h över ger 90 dagars indraget körkort och vill man som utlänning inte ha mer påföljd än böter så blir körkortet indraget i Rumänien och man tvingas lämna landet. Mycket pappersjobb....

Whopsie..... Slå av på takten lite nästa gång. Bra av många orsaker. Finns mycket djur som kan springa ut på vägarna framför en. Mindre vägar än här och en del är i dåligt skick. Ibland kan vägen gå från hyfsad till skit på väldigt kort sträcka. Just i samhällen är dom väldigt hårda med hastighetsöverträdelse. Mycket folk längs vägarna och vägarna går genom byar/städer vanligtvis istället för runt som här.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Isle of Man ?
Nordkapp via Finland ? (jävligt exotiskt, med ett obegripligt språk)

eller något annat eller ingeting ....
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
3 veckors Europaresa genom Tyskland, Österrike, Slovenien, Kroatien, Italien och Schweiz i slutet av juni början på juli. Sen hoppas jag hinna med en tur till Norge på andrahojen och försöka hitta lite grus.
 
Last edited:

Krille 27.5

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2016
Ort
Hässleholm
Hoj
-
Blir en sväng ner till Östeuropa bland bergen, Rumänien som mål. Får se hur fort det går i Transfagarasan-kurvorna. Förhoppningsvis behåller jag körkortet :)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Grymt nice! Har kört öst till väst i USA med bil, lång resa. Med hoj behöver man fler stopp, så 8 veckor låter rimligt. Jag hade 3 veckor med en rad med stopp hos gamla vänner jag har kvar i USA. :)

Från Alaska och vildmarker till storstäder. Låter riktigt nice!

Du måste göra någon tråd med LIVE-rapportering (eller ja i efterhand då...). Vore kul att se!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kom från en kurvig och fin väg in i ett samhälle. Precis efter 50 skylten stod de och där hade jag 112. 60km/h över ger 90 dagars indraget körkort och vill man som utlänning inte ha mer påföljd än böter så blir körkortet indraget i Rumänien och man tvingas lämna landet. Mycket pappersjobb....

Precis som i Sverige för några år sedan # mao. Åkt dit två ggr på just detta sätt. Så jag har blivit väldigt noga med hastigheten där det kommer en hastighetssänkning.
Bla på grund av olycksrisken som polisen som tog mig 1:a gången påpekade och hänvisade till hur det såg ut precis efter 50 skylten med höga häckar som skymde sikten från utfarter.
Jag vände, körde tillbaka och såg att han hade rätt.

#Jag kör regelbundet i jobbet från Gbg till Sthlm eller Malmö. Och förr brukade det ju vara hastighetskontroll någonstans på vägen under en sådan resa men sista året har jag inte sett röken av kontroll / poliser.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Grymt nice! Har kört öst till väst i USA med bil, lång resa. Med hoj behöver man fler stopp, så 8 veckor låter rimligt. Jag hade 3 veckor med en rad med stopp hos gamla vänner jag har kvar i USA. :)

Från Alaska och vildmarker till storstäder. Låter riktigt nice!

Du måste göra någon tråd med LIVE-rapportering (eller ja i efterhand då...). Vore kul att se!

Hej och tack. Jo det lär bli bloggning under resan. Vi håller reseföredrag ibland också. Ganska aktiva med det så gott vi hinner. Ska bli kul. Jag har kört i USA och Kanada en gång tidigare för ca 15 år sedan på en hyrd Harley. Annars har det mest blivit österut. Kanada är fantastiskt att köra i. Östra provinserna är väldigt fina. Fiskebyar och strålande vyer. Norra delen av Nova Scotia heter "the Cabot Trail".

http://www.novascotia.com/explore/top-25/cabot-trail

Otroligt fint. Längs vägen upp ligger vad som åtminstone då var Nordamerikas enda single malt destilleri.

http://www.glenoradistillery.com/

Råkade köra förbi precis när det började skymma. Ställde mig på bromsen..... :tummenupp Prince Edward Island är också lite utöver det vanliga. Har aldrig varit i Alaska. Prudhoe Bay ska vi till bara för att det är kaxigt. Nog inte så mycket att se och dålig väg upp. Men inte många har varit där så då måste vi ju dit.... :lol
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
#Jag kör regelbundet i jobbet från Gbg till Sthlm eller Malmö. Och förr brukade det ju vara hastighetskontroll någonstans på vägen under en sådan resa men sista året har jag inte sett röken av kontroll / poliser.

Nej när fasen såg man en hastighetskontroll sist i Sverige? Är det kontroll längs E6 är det ju numera lastbilar i princip enbart. Har fått blåsa 3 ggr på 2 år samtliga gånger på utfartsleden ur staden på söndag morgon vid 0800 men inte blivit lasrad på mååånga år...
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Nej när fasen såg man en hastighetskontroll sist i Sverige? Är det kontroll längs E6 är det ju numera lastbilar i princip enbart. Har fått blåsa 3 ggr på 2 år samtliga gånger på utfartsleden ur staden på söndag morgon vid 0800 men inte blivit lasrad på mååånga år...
Jag har ständig "polisångest" och är glad för att jag fick byta senaste körkortet av ålderskäl :tummenupp
Man kan inte ta förgivet att man skall ha körkort i obruten följd...( -man skall inte ha otur)
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Blir en långtur upp till Arjeplog via Sveg, Östersund, Strömsund. Vid Arjeplog tar jag Silvervägen in I Norge och besöker Saltströmmen.Sen blir det E6 hela vägen ner till Hönefoss för att köra in på väg 7 och köra mot Trollstigen. Vid Sogndal ska jag ta in på väg 5 och köra mot Stryn.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Jag tycker många av er ska ta en tur till racingbanan i Mo i Rana i Norge och titta när vi kör Svenska Endurance Cupen, ryktas om 8h, 12h eller 24h race. Ca 130mil från Göteborg:D:tummenupp Efter det kan ni fortsätta mot nya äventyr:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top