"Bästa" chassiet för långa personer

Nicklas.Myrgart

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Hypermotard 939 SP
Tjena!

Jag är riktigt sugen på att gå över till en riktig sporthoj men har lite problem med min längd. Jag är 196 cm och det säger sig självt att det inte blir optimalt att gränsla en sporthoj då...:D

Men jag vill höra vad ni har för erfarenheter, är det någon av sporthojstillverkarna som är kända för att ha lite rymligare chassi för oss långa :)

Panigalen har jag provat och den kändes ändå rätt rymlig, men hur är den jämfört med t.ex. bmw, yamaha eller suzuki?
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Förra gen. R1 e rätt okej. S1000RR och RC8 likaså. Men alla sportisar är kassa det måste du ha med dig.
Ska du köra bana? Om inte så är en sporthoj ett nedköp jämfört med de flesta andra hojarna du kan ha.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag är 192, har inte haft problem att få plats på några hojar jag testat direkt, men GSXR1000 -16 är nog den rymligaste sporthojen jag kört. Hyfsat avslappnad benvinkel och jag kunde skicka bakåt arslet så långt att det kändes lite som att sitta på passagerarplats.

Jag har inte testat S1000RR som brukar tas upp som rymlig i de här trådarna, har bara testat RSV4, GSXR, F3 800, Panigale, RC8, ZX10R och en drös gammalt mög. :D
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
jag e en körtis men kan iaf ge mina 5ören här, jag menar jag e ju 2m lång när jag drömer iaf :p

R1an e nog bäst, når knappt ner till marken, synd att sadeln inte är lite smalare å kanske lite mer avrundad.. Även Panigalen är rymlig som du har märkt, den har en sadel som sitter högt upp samt att sadeln är supersmal som gör att den funkar utmärkt för en kortis som jag. Samma med daytona 675 å mv f3.
Tycker inte de övriga japshojarna e så bra då man sitter mer i hojen än på + att då de verkar ha fotpinnarna högre upp än de jag nämnt.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Passa på att provsitta hojar på mässan i januari? Det säger ju inte allt, men det går antagligen sålla bort de värsta för dig.
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Gamla cbr 929 är den största hoj jag haft. Enda sportisen jag kommit ner under kåpglaset någorlunda bekvämt.
190-192 cm.

undra om inte gixxer 750:n -05 var ganska storleksmässigt bekväm också när jag tänker efter, och betydligt roligare i kurvorna. Men 929 var riktigt bekväm i alla fall.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Jag hade stora problem med att lårbenen tog i överkant av tanken när jag körde 929. Där det är tänk att man ska ha benen under. Så provkör innan. Det är ganska lätt att lösa om det är ens egen hoj iofs.

Däremot satt jag som en kung på mig F4i. Sen om det är en riktigt superdupersporthoj går ju att diskutera.

Skickat från min A0001 via Tapatalk
 
Last edited:

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
KTM RC8 är rymlig! Och Aprilia VAR i alla fall rymliga, hur de nya är vet jag inte. Själv kör jag gsxr750 och tycker det funkar okej det med.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Utmaningen är att sporthojstillverkarna ändrar storlek från modell till modell. Så en Suzuki från år x har inte samma mått som en Suzuki från år y. Och det lär väl vara samma med alla tillverkare. Tror de största gsxr 1000 är från 2001 och 2003.
Tänk på möjligheten anpassa hojen till dig. Det har Andy Carlile gjort med den R1 2005(?) som han satt en tid på 7:10 bridge to gantry på Nurburgring med. Höjt sadeln tex. Och Andy är väl ungefär lika lång som du.
 
Last edited:
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top