Handskar för kallt väder.

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
1: Styrmuffar.
om inte det funkar (Biltemas är tyvärr snävt skurna, men det finns andra) så hjälper ett par rymliga och vindtäta...

2: ...överdragshandskar jäkligt långt.

3: Trefingerhandskar eller tumvantar är bra eftersom fingret som släpar efter får lite sällskap och stödvärme av de andra fingrarna.


Om man inte gillar klossigheten hos de vanliga värmehandtagen, eller om man hoppar runt mellan olika hojar så har Oxford en smidig lösning.

http://www.oxford-shop.co.uk/item3564.htm

"Heated Overgrips" som sitter med kardborre utanpå det vanliga handtaget.
Sannerligen inte bästa känslan i körningen, men väldigt enkla att riva av och plugga loss när dom inte behövs.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har ju 5 hojar som jag kör så länge som möjligt på säsongen, så vill gärna ha någon form av handskar som funkar. Inte något som monteras på hojen. Så då är det väl bara elvärmda handskar som gäller.
Tycker att Biltemas ser billiga ut. De verkar heller inte ha några inbyggda skydd.

Ska prova att ta på ett extra värmande lager på överkroppen också, för att få upp värmen lite extra. Har aldrig känt att jag frusit på kroppen, men kanske det är bättre att t o m känna sig lite för varm för att få igång blodflödet till armar/händer. Blir spännande att se om det hjälper. :)

Träffade för länge sedan en man vars familj drev en laxodling i stora burar / mjärdar(?) till havs utanför Blekinge. Laxen slaktades på vintern. Ute vid odlingen hade dom en arbetsbod på en flotte. Innan jobbet eldades arbetsboden upp till rejält varmt, sedan alla ytterkläder på och så förberedde man sig genom att sitta med händerna 30 minuter i två hinkar fyllda med is och vatten. Genom att det var så varmt i boden och mycket varma kläder lyckades man lura kroppen att skicka ut blod i händerna för avkylning. Och detta höll sedan i sig under dagen så man kunde jobba med bara händer i det nollgradiga vattnet.
 

FrökenA

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR650F, 2017
Handtagsvärme (oxford), vindskydd (sw motech, barkbusters) och ett par riktigt bra handskar: Alpinestars Jet Road Gore-Tex (http://www.revzilla.com/motorcycle/alpinestars-jet-road-gore-tex-gloves) - varma, vind- och vattentäta, bra skydd och går utmärkt att kombinera med handtagsvärmen - en kanonbra handske! :tummenupp
Ett tips är oxå att inte ha för små handskar, för då blir man kall oavsett hur bra handske man har!
Och, som någon här ovan sa: se till att inte bli nedkyld på övriga kroppen!
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Träffade för länge sedan en man vars familj drev en laxodling i stora burar / mjärdar(?) till havs utanför Blekinge. Laxen slaktades på vintern. Ute vid odlingen hade dom en arbetsbod på en flotte. Innan jobbet eldades arbetsboden upp till rejält varmt, sedan alla ytterkläder på och så förberedde man sig genom att sitta med händerna 30 minuter i två hinkar fyllda med is och vatten. Genom att det var så varmt i boden och mycket varma kläder lyckades man lura kroppen att skicka ut blod i händerna för avkylning. Och detta höll sedan i sig under dagen så man kunde jobba med bara händer i det nollgradiga vattnet.

Intressant ! Jag brukar få ett par vita fingrar inom någon halvtimme om jag kört fort när det är under +15 trots att jag är mycket bra skyddad. Stannar jag och tinar upp fingrarna, t.ex. genom att fika och hålla dem i varmvatten klarar jag flera timmar sedan i kyla utan att fingrarna domnar.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Det blev ett par Held Nordpol 3-fingers handskar. De funkade fint i 1h i +9 grader. :)
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Jag har ett par ordentligt fordrade sweep-handskar. Har aldrig frusit om händerna trots att jag kört i minusgrader

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Idag blev det en underbar hösttur på 11 mil på 500:an. Temperaturen pendlade mellan +7 och +9.
Klarade hela turen utan att bli nerkyld på händerna. :tummenupp
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Lägger min röst på styrmuffar som Micke R med flera rekommenderar. Värmer skitbra och det går att ha "normala" handskar även vid minusgrader, något jag inte tycker funkar med bara värmehandtag. Båda i kombination är såklart mest nice. Styrmuffarna kan vara lite vindfång när man kör lite snabbare på landsväg och evt påverka broms och koppling om man inte ser upp lite, alternativt har handtagsskydd.
 

Aarstadt

Eternal rookie
Gick med
15 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
1990 Kawasaki GPZ900R
Jag kör fortfarande till jobbet, utan värme i handtagen. Istället har jag på mig Richas tjocka regnhandskar och arméns stora vit/gröna tumvantar för vinterbruk. Inte estetiskt eller ser särskilt tufft ut, men jag slipper frysa om händerna. Och jag är ändå känslig för kyla.

Tidigare säsonger har jag fått avsluta tidigare pga fingerkyla. Men på med tjockare och fler handskar.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag kör fortfarande till jobbet, utan värme i handtagen. Istället har jag på mig Richas tjocka regnhandskar och arméns stora vit/gröna tumvantar för vinterbruk. Inte estetiskt eller ser särskilt tufft ut, men jag slipper frysa om händerna. Och jag är ändå känslig för kyla.

Tidigare säsonger har jag fått avsluta tidigare pga fingerkyla. Men på med tjockare och fler handskar.

Så gjorde jag förr men det kändes som att köra med boxarhandskar... :(

Styrmuffar har jag provat men de behövde modifieras för att passa och det har jag inte prioriterat. Om jag orkat skulle jag sytt egna så de passat min SportHoj.

Men eftersom jag sällan kör längre sträckor när det är under nollan så räcker handtagsvärmen... :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top