Handskar för kallt väder.

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Nu när hösten är här och tempen sjunker under +10 så börjar det bli kallt om händerna.
Jag har stora problem med ett finger som jag nog förfrusit vid någon skoterfärd.
Problemet är att jag kan utstå kylan på alla fingrar utom detta ( höger långfinger ). Det blir alldeles vitt och börjar värka efter ca: 30 min körning.:gråta Så fort jag värmer det ( ofta på motorn eller ljuddämparen ) så blir det bra efter ett par minuter. Sen kan jag köra kanske 20 min innan det är kört (!) igen.

Så nu till frågan: Ni som kör mycket på hösten / vintern, i låga temperaturer. Vad använder ni för handskar? Har ingen handtagsvärme på MT-07:an tyvärr. Vet inte om det riktigt hjälper. Tyckte att det funkade sådär på min K1600GT.

Jag har provat lite olika handskar. Det som funkar minst dåligt är mina BMW Winter glove med Hestras tunna innervante. Men som sagt - de funkar bara i max 30 min vid +10 och under.

Har inte provat elvärmda handskar. Verkar krångligt med sladdarna.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Handtagsvärme är inte fel. Men har iofs en tendens att värma handflatan mer än fingrarna
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Rukka Mars fungerat mycket bra i kyla.

En viktig grej för att slippa tappa känsel i fingrarna är att se till att inte bli kall om andra kroppsdelar, främst bröst, nacke och hals. Blir man nedkyld där och det kan man vara utan att märka av det, stryps blodflödet till händerna som en försvarsåtgärd för att skydda hjärta och hjärna och en del andra saker som måste fungera.

Det gäller även att hålla dragfritt så att det inte blåser in kall luft genom ärmöppningar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ett par Alpinestars GP-Tech eller Handroid. Hade ett par fodrade handskar, men det hjälpte inte nå vidare.
Min fina hoj har handtagsvärme, min risiga pendlarhoj har det inte. :gnissla
Handtagsvärme hjälper rätt mycket när det är lite kyligt i luften tycker jag.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Såg och snackade med ett MC-bud på vintern. Han hade stora påsar av tyg över handtagen. Kanske med sådana här eller liknande under för att hålla bort påsarna från broms och kopplingshandtag.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styre-och-handtag/Handskydd-aluminium-2000035414/
Tygpåsarna var köpta på Sportdepån, Importgatan 5 HISINGS BACKA (vid Stig Center)
(Sportdepån har massor med MC kläder, köpte min Alpine Star jacka där.)
Generellt om du ska ha fingrarna varma så är det tumvantar med motsvarande överdragstumvantar som gäller. Så fingrarna hjälps åt hålla värmen.
Och så är det jätteviktigt att resten av kroppen hålls varm, så varm att kroppen tvingas skicka iväg blod till fötter och händer för att inte överhetta.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Jag kör biltemas regnskyddsvantar utanpå mina racehandskar, samt oxford heated grips. Regnvantarna skyddar fint mot vinden, och värmehandtagen värmer gott underifrån. Med bibehållen smidighet. Går fint som f-n att köra i nollgradigt med en setupen :tummenupp
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Ett par Alpinestars GP-Tech eller Handroid. Hade ett par fodrade handskar, men det hjälpte inte nå vidare.
Min fina hoj har handtagsvärme, min risiga pendlarhoj har det inte. :gnissla
Handtagsvärme hjälper rätt mycket när det är lite kyligt i luften tycker jag.

Jaha, Du tänker tunt skinn på undersidan mot det varma handtaget?

Jag kör normalt sett ( 95% av tiden ) med mina Alpinestars GP Pro. De funkar bra ner till + 13-14 grader, på inte alltför långa turer.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Handtagsvärme är inte fel. Men har iofs en tendens att värma handflatan mer än fingrarna

Precis vad jag upplevde på min 1600:a. Man fick sitta och krama hantagen ( jobbigt och onaturligt ) för att få någon värme längst ut på fingrarna.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Handtagspåsar/styrmuffar. Any day. Kör med dem, handtagsvärme och sommarhandskar hela vintern. Finns lite överallt. Googla handlebar muffs eller åk till Biltema...

Edit: Återkom gärna med rapport om värmehandskarna, provat 3 olika men de pajade fort allihop...
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Har ju 5 hojar som jag kör så länge som möjligt på säsongen, så vill gärna ha någon form av handskar som funkar. Inte något som monteras på hojen. Så då är det väl bara elvärmda handskar som gäller.
Tycker att Biltemas ser billiga ut. De verkar heller inte ha några inbyggda skydd.

Ska prova att ta på ett extra värmande lager på överkroppen också, för att få upp värmen lite extra. Har aldrig känt att jag frusit på kroppen, men kanske det är bättre att t o m känna sig lite för varm för att få igång blodflödet till armar/händer. Blir spännande att se om det hjälper. :)
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jaha, Du tänker tunt skinn på undersidan mot det varma handtaget?

Jag kör normalt sett ( 95% av tiden ) med mina Alpinestars GP Pro. De funkar bra ner till + 13-14 grader, på inte alltför långa turer.

Ja, man kan inte ha isolering mellan värmehandtaget och händerna, då gör värmehandtagen ingen nytta.
Jag har iofs inte kört i kallare väder än +2 och regn. Har haft planer på att börja vinterpendla med hoj, men det blev aldrig riktigt av. :D

Jag har för övrigt lite samma problem som du har med långfingret, men i hela händerna. De värker som fan när de blir nedkylda. Fick de nerkylda på en mopedtur mitt i vintern en gång, och det tog 5-6 timmar innan jag fick tillbaka känseln i dem efter den turen. :gnissla
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Rukka Mars fungerat mycket bra i kyla.

En viktig grej för att slippa tappa känsel i fingrarna är att se till att inte bli kall om andra kroppsdelar, främst bröst, nacke och hals. Blir man nedkyld där och det kan man vara utan att märka av det, stryps blodflödet till händerna som en försvarsåtgärd för att skydda hjärta och hjärna och en del andra saker som måste fungera.

Det gäller även att hålla dragfritt så att det inte blåser in kall luft genom ärmöppningar.

Även om mn pälsar upp sig brukar just handleder o nacke utsättas för drag.
För några år sen började jag cykla/köra mc. Med både halskrage och "strumpor" över handleden"höst/vintertid" och upplevde att jag då kunde cykla med mindre kläder på. överkroppen. Fick förklarat av en herre att kroppen har sina värme sensorer runt handleder bakom nacken o andra ställen. Vet inte ifall det stämmer, men det känns absolut så
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Handtagsvärmare brukar vara det första jag monterar på mina hojar. Brukar varva med snöskoterhandskar när jag vet att jag sla köra lite längre på landsväg.
Värmehandtag tycker jag funkar väl bra ner till +5 grader vid landsvägskörning. Kortare turer närmare nollan. Kallare än så får man ju komplettera med styrpåsar.
151122b49.jpg
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Jag har problem med vita fingrar, men då på i stort sett alla fingrar! Handtagsvärme hjälper till att förlänga körtiden lite, men i kombination med vindskydd/handtagsskydd så gör dom mycket större nytta! Har även en innerhandske som har tunna metalltrådar invävt vilket bättre sprider värmen från handflatan som är varmast ut till fingrarna. Ja det blir lite klumpigt men hellre det än att köra med värk och utan känsel i fingrarna! :fakta

Och som styleengrace-fzx skrev så hjälper det även till att vara varm om resten av kroppen! sjunker kroppstempen så minskar blodflödet först i händer och fötter!
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top