Elmeck på mc

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Hejje!

Hur har ni som satt in egna elektriska grejer hanterat säkringar och reläer? Vad är det man behöver och var hittar man grejerna bäst?
Jag tänkte installera handtagsvärmare i vinter och relä som ser till att det bara går när tädningen är på känns vettigt men jag är lite osäker på vad jag behöver och var på hojen det är vettigast att sätta grejerna.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Biltema har ett relä för extraljus som kan användas, och koppla in strömmen på batteriet, och signalen på tex parkeringsljus eller nåt annat sånt.
Sätt klumpen där den inte stör. :D
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Har du haft relät löst och lött fast sladd på det eller använt någon relähållare?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...Rela--och-kabelsats-for-extraljus-2000033658/
Det är i princip bara att koppla in sladdarna på relät där man vill ha dem på hojen. Det är lite stor och klumpigt, men VFR800 har ju kåpor, och det bör finnas ställen att gömma det på.
Jag har inte kopplat in det själv, men andra här på forumet har använt det. Tänkte själv lägga till handtagsvärme på en gammal risig CBR600F -94 i vinter när jag snyggar upp den och då blir det nog en såndär biltemaklump. :D
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag brukar skruva/stripea fast reläna där dom får plats, det skiljer ju en hel del från hoj till hoj. Oftast kör jag säkringshållare på sladd, så att jag kan sätta den närmast batteriet. Styrningen brukar jag ta från parkeringsljuset, då kan jag slå av alla extra förbrukare (på min moppe handtagsvärmare, termometer och ett USB-uttag för laddning) om batteriet är slut tex. Jordningen tar jag till första bästa skruv som sitter i chassit/något som sitter fast i chassit. Akta dig bara för saker som sitter med gummibussningar, tex kåpstag och liknande, gummi leder jävligt dåligt... :hihi
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Använt sådana här till strålkastarna
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Rela/Rela-2000017796/
två till de två halvljus, två till de två helljus (till 2st H4 12Volt 55W/60W lampor)
satte alla 4 reläerna i var sin reläsockel
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Rela/Relasockel-byggbar-2000017799/
men är det bara ett relä så kanske den här reläsockeln är tillräcklig.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Rela/Relasockel-2000017798/
I båda reläsocklarna är det en sladd för mycket men inget problem ta bort den onödiga 5e sladden
 
Last edited:

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Mina oxford grips har nån krets som bryter strömmen när man slår av motorn trots att dom är kopplade direkt på batteriet. Funkar fint och är lättinstallerat för en el-okunnig som mig:)
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Mina oxford grips har nån krets som bryter strömmen när man slår av motorn trots att dom är kopplade direkt på batteriet. Funkar fint och är lättinstallerat för en el-okunnig som mig:)

Samma här! Har kört med Oxfords senaste hotgrips på flera hojar, funkar utmärkt att koppla direkt på batteriet!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Loccone skriver
Mina oxford grips har nån krets som bryter strömmen när man slår av motorn trots att dom är kopplade direkt på batteriet. Funkar fint och är lättinstallerat för en el-okunnig som mig.
GreenDragon skriver
Samma här! Har kört med Oxfords senaste hotgrips på flera hojar, funkar utmärkt att koppla direkt på batteriet!
Precis, funkar utmärkt. Så den automatiska frågan är varför man har säkringar i bilar och MC överhuvudtaget ? För slutsatsen är ju att säkringar inte behövs. Allt fungera utan säkringar. Själv är jag en fegis och har satt en säkring direkt vid batteriet för Cigguttaget till GPS/Mobilladdare osv. för om det blir någon kortis i kablaget vill jag slippa kabelbrand. Och strålkastarreläerna med inbyggda säkringar sitter vid batteriet i min Sprint RS. Så hela kablaget fram till strålkastarna är avsäkrat. Men det är jag det.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Sakring/Sakringshallare-2000016471/
För det funkar ju faktiskt utan säkring nära batteriet. :)
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Loccone skriver

GreenDragon skriver

Precis, funkar utmärkt. Så den automatiska frågan är varför man har säkringar i bilar och MC överhuvudtaget ? För slutsatsen är ju att säkringar inte behövs. Allt fungera utan säkringar. Själv är jag en fegis och har satt en säkring direkt vid batteriet för Cigguttaget till GPS/Mobilladdare osv. för om det blir någon kortis i kablaget vill jag slippa kabelbrand. Och strålkastarreläerna med inbyggda säkringar sitter vid batteriet i min Sprint RS. Så hela kablaget fram till strålkastarna är avsäkrat. Men det är jag det.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Sakring/Sakringshallare-2000016471/
För det funkar ju faktiskt utan säkring nära batteriet. :)

Det sitter en säkring på oxford-kittet iofs. Det jag vill åt är att handvärmarna skall vara avstängda när tändningen är avstängd och jag ser inte något om det på oxfords sida, det står däremot att de stängs av om batterispänningen går under 10V typ.
 

Guinness

PAIN HURTS
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Från Kiruna, nu Axeltorp i vackra Skåne
Hoj
Aprilia RSV4R, Ducati 900 SS
Såhär står det i oxfords manual.

Battery saving mode (BSM)
– This amazing new feature recognizes if either the battery voltage falls too low, or it’s high enough but suspiciously
quiet (ie. the engine has stopped)
– When in this state, the BSM LED flashes, the power LED still lights as normal, and the button still works - but the
grips don’t actually get powered.
– As soon as the battery voltage recovers and/or there’s a bit of noise on the power supply, the ‘battery saving’ LED
goes out and the grips work as normal
– The controller goes into BSM after 5 seconds of the voltage being less than 11.5V, or after 2 minutes of not
detecting any noise on the 12V power lead. Once in this mode, it will wait a further 5 minutes or thereabouts before
switching off completely.
– If the rider does not want or like this feature, the BSM can be disabled by switching the controller on and then
pressing and holding both buttons together for 5 seconds.
– During this time, the BSM LED will indicate whether the BSM feature is currently enabled (LED on) or disabled
(LED off).
– After 5 seconds the state of the LED will change, and the user can let go of the buttons.
– The controller remembers this state permanently, or until the user switches it back by repeating the above procedure.

Så den "lyssnar" på 12v kabeln och när motorn stängs av och slutar ladda så stängs handtagen av.

Smart ! :tummenupp

Edit: Länk för den som vill läsa hela dokumentet http://www.oxford-products.com/downloads/OFV8-USA-Instructions.pdf
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Precis, funkar utmärkt. Så den automatiska frågan är varför man har säkringar i bilar och MC överhuvudtaget ? För slutsatsen är ju att säkringar inte behövs. Allt fungera utan säkringar.
Man skulle ju kunna föra samma resonemang kring hjälm, ryggskydd, försäkringar mm också. Visst, hjälmen är bra för att slippa flugor mellan tänderna, men ryggskydd och försäkringar tillför ju verkligen ingenting. Ja, förutom när man går omkull, blir påkörd eller bestulen då... :rolleyes:
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Frågan är om man skall lita på den funktionen eller ha ett relä....
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Ett av skälen till säkringar är för att minimera kostnaderna vid en kortslutning. Uppbrunna fordon eller nedbrunna hus t.ex. Ett annat är att ett fordon kanske kan gå att köra även om ett delsystem havererar.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Frågan är om man skall lita på den funktionen eller ha ett relä....
Mina, över 8 år gamla, handtagsvärmare från Oxford har jag kopplat så det matas genom ett relä när baklyset är på. Jag ser ingen anledning att ta bort det när de byts ut...

Ett av skälen till säkringar är för att minimera kostnaderna vid en kortslutning. Uppbrunna fordon eller nedbrunna hus t.ex. Ett annat är att ett fordon kanske kan gå att köra även om ett delsystem havererar.

Precis som smältpluggen på pannan, behövs inte förrän det blir ett fel.
Skyddsjord likadant.
Åskledare behövs bara när åskan slår ner...
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top