Beslutsångest, hjälp önskas inför inköp av ny hoj

Moffop

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2015
Ort
Molkom
Hoj
Yamaha R1 2005
Hejsan!

Har med en tår i ögat precis sålt min fina blå R1:a (2009), pga flera anledningar, dels så var den rackarns dyr att försäkra, dels så var den inte lämpad att skjutsa på, och dels så var den tröttsam att åka längre sträckor med. Men kul var den att köra. Nu när man börjar komma upp i åren (fyller 49 i höst) är det väl dags att skaffa sig en bekvämare hoj.

Mina kriterier är 1, den får inte vara alltför slö, 2, den måste gå att skjutsa på/gå att montera packväskor på, 3, budgeten ligger mellan ca 80-130000:-.

Funderar på en s.k sport-tourer eller en "adventurehoj". Det finns ju fördelar med båda, jag uppskattar en pigg motorcykel på en kurvig väg, men samtidigt så skulle det vara roligt att ha en motorcykel som man kunde sladda på grusvägar med..

Har testat några motorcyklar inom mina kriterier och skulle bli glad för lite feedback på mina första intryck på de körda hojarna, föredrar märkena kawasaki, honda o yamaha av gammal vana.. (Suzuki går bort eftersom jag äv någon märklig anledning inte gillat märket.. förmodligen som resultat av att min kusin hjärntvättade mig som ung - yamaha, yamaha, yamaha...).

De testade hojarna är:

Bmw R1200GS (välbalanserad, välkonstruerad, många finesser, men en motor som vibrerade alltför mycket, provkörde jag ett måndagsexemplar?)

Triumph 1200 Explorer (snygg, skön sittställning, jag ville verkligen gilla denna men motorn gav ifrån sig höga ljud, och sedan kändes den slö, liksom en traktor - jag gasade, det lät okej, men snabbt gick det inte..)

Triumph Tiger 800 XC (rolig och lättsvängd, säkerligen kul på en grusväg, dock så kändes det vinande motorljudet tröttsamt, misstänker även att den kommer att bete sig oroligt med full packning och en passagerare på..)

KTM 1190 (bra drag i motorn, men ack så ful framifrån.. )

Honda Africa Twin (fantastiskt välbalanserad, toppen för offroad, men motorn vibrerade ganska ordentligt vid landsvägskörning vilket jag främst kommer att använda hojen till, man kanske vänjer sig?)

Honda VFR1200x Crosstourer (Fantastisk motor, skön sittställning, ett tänkbart val - det enda som talar mot hojen är vikten, men eftersom asfalt prioriteras framför grus så borde den bli en bra hoj för mig, eller?)

Honda VFR1200F (pigg, skön körställning, men små packväskor, och så blir kanske körställningen väl sportig vid längre turer?)

Yamaha FJR1300 (körde en -14 dvs med fem växlar, den var stabil och trygg, men kändes lite tråkig, nackdelen var att den saknade en 6:e växel, motorn varvade alltför mycket vid körning 120-130km/h på landsväg = tröttande)

Kawasaki GTR1400 (oväntat rolig, underbar motor, skön sittställning, men tung stillastående och inte den snyggaste motorcykeln i världen.. Men den var klart roligare än FJR:en att köra)

Suck! Jag skulle helst vilja bestämma mig redan i höst, men har beslutsångest. Finns det möjligtvis någon vänlig ägare av dessa motorcyklar som skulle kunna kommentera och eventuellt ge mig några goda råd.. Alternativt tipsa om en annan båge jag missat att provköra.

Mvh Kent
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
https://www.blocket.se/alvsborg/Ducati_939_Supersport_Nyhet_Bike_Trollhattan_69515802.htm?ca=10&w=3

Kanske kan intressera herrn? :D

BMW har ju S1000XR som är en sportig adventurehoj, kan ju vara värd en titt den med.

Annars är ju både FJR och GTR mer light-touring än sport-touring tycker jag. Gillar du GTR kanske ZZR kan vara av intresse?
Och FJRen har väl förresten fått en sjätte växel nu 2016 om jag inte minns fel, så gillade du den med det enda förbehållet att den saknade den växeln så är det åtgärdat nu. :hihi
 

Moffop

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2015
Ort
Molkom
Hoj
Yamaha R1 2005
Tack för svaret!

Ducati är finfina motorcyklar! Gillar Multistradans utseende, men jag misstänker att det mer är en enmanshoj. Likaså så ligger nämaste serviceställe ganska långt bort.

BMWn är säkerligen skitkul att köra, men i testerna skriver de att de vibrerar ganska mycket = ej aktuellt köp

ZZR:en är tokrolig att köra, men eftersom jag vill uppleva min 50-årsdag är det inte ett klockrent val. Framför allt så sitter man alltför sportigt på den, jag är bara ynka 175 cm lång..

FJR:en (2016) ligger över min budget.. Svårt detta, suck!
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Har precis bytt in min Ktm 1290 SA -15 mot en ny -16. Är toknöjd och har liknande kriterier som du. Finns hos Bike i Göteborg.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag har testat en multistrada 1200 en kort tur (med passagerare) och hade jag haft pengar hade det lätt blivit en sån. Grym hoj! Jag tyckte inte att det kändes som 'endast' en enmanshoj. Testa en! För mig lutar det nog åt en 1190 Adventure, eller ev. någon av de nya när de sjunkit i pris.

Tack för svaret!

Ducati är finfina motorcyklar! Gillar Multistradans utseende, men jag misstänker att det mer är en enmanshoj. Likaså så ligger nämaste serviceställe ganska långt bort.

BMWn är säkerligen skitkul att köra, men i testerna skriver de att de vibrerar ganska mycket = ej aktuellt köp

ZZR:en är tokrolig att köra, men eftersom jag vill uppleva min 50-årsdag är det inte ett klockrent val. Framför allt så sitter man alltför sportigt på den, jag är bara ynka 175 cm lång..

FJR:en (2016) ligger över min budget.. Svårt detta, suck!
 

Moffop

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2015
Ort
Molkom
Hoj
Yamaha R1 2005
Hej och tack för era svar!

Jo, jag kanke borde testa en Multistrada i alla fall så att jag vet vad jag pratar om. Suzuki V-Strom går bort pga min tjatande kusin.. Möjligtvis en Kawa Versys? KTM är sannolikt en av de roligare hojarna att äga, men den är inte så snygg tyvärr.. Måhända är körglädjen mer värt än utseendet?

Var länge inställd på en Triumph, Det vore toppen om en ägare till en Tiger 800/1200 skulle kunna uttala sig.. :)
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag skulle säga GS:en. Visst vibrerar den litegrann, men det är vibrationer man blir van vid, och inte orsakar domningar i händer osv, åtminstone inte för mig. Vibrationerna kommer du nog inte ifrån på en twin. Vilken av GS:arna var det du körde? Det har ju hänt en del med dem under åren. Tar du adventuremodellen o startar fulltankad så är du i norra italien på 2 tankningar, och med ESA så kommer den vara bekväm i princip alltid. Nakdelen är bara att man inte riktigt känner hur fort det går, den är nästan för bekväm. För min del blev det lätt så att man tyckte att man låg o momsade på hastigheten på någon 70-väg, var på väg att ta upp telefonen för att spela lite candycrush när man såg att det gick i 140.

GS:en var mitt andrahandsval efter multistradan, men när jag insåg att ett handtagsskydd till multistradan kostade 1300 spänn så gick den bort. Multistradan ser jag som en fränare och roligare version av GS:en, den har allt som BMWn har och lite till, och lite mer pulver.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
ZZR:en är tokrolig att köra

Tyckte denna såg fin ut: Kawasaki ZZR1400 ABS - Mycket fint skick -15

Årsmodell 2015
Strax under 1000 mil
Nästan inom din budget

Eftersom den är mer touring än din gamla Retta så kan du säga till bekantskapskretsen att du tagit förnuftet till fånga och skaffat en touringhoj (eller "gubbhoj"). Sen bränner du iväg i 200 till närmsta krokväg medan de tittar konstigt efter dig och undrar hur många skruvar du har lösa. :tungan
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Är inte Suzuki Bandit 1250 en väldigt prisvärd hoj? :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är inte Suzuki Bandit 1250 en väldigt prisvärd hoj? :)

GSX1250F också (till och med mer touring, i övrigt samma hoj), om man inte är ute efter en sportig hoj. Evighetsmaskin, som är len och fin i motorgången. Men han ville inte ha en Suzuki väl?
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Jo, jag kanske borde testa en Multistrada i alla fall så att jag vet vad jag pratar om.
Så tänkte jag också innan jag insåg hur långt bort närmsta serviceställe var för mig....så Triumphen fick stanna kvar hos mig, drömmen om en Multistrada kvarstår dock!
Det vore toppen om en ägare till en Tiger 800/1200 skulle kunna uttala sig.. :)
Jag har en 2011 800xc, det har ju hänt lite på dom åren efter min släpptes men jag har kört drygt 850 mil med tung packning på 2 veckor utan några som helst problem, på 5 år har den gått snart 4000 mil. Är en rätt hög hoj så jag skar ut nya hundben med laser och sänkte min 1,5 cm för att få den att matcha mina 176 cm, motormässigt är den fantastisk men krypkörning efter kostigar är den för högt växlad på 1an, så där har jag fått kärringstopp och rullat baklänges vilket resulterade i att jag böjde kylarfästen....blev motorbågar efter det.
En multihoj är i mitt tycke fantastisk för en varierad körning, om det står Triumph på tanken eller något annat spelar ingen roll. Jag har kört över stenar stora som kattskallar på kanten mot flera hundra meter höga stup i alperna och kört i kapp med Porschar på Nurburgring på samma hoj.

Frun tycker att sadeln är lite väl hård men hon sitter annars skönt och skiner solen så vill hon gärna att vi lastar på packväskorna och åker till något ICA som inte ligger alltför nära hemmet.
Själv sitter jag bra men som när jag körde min Ironbuttkörning så visst fan ifrågasatte jag mitt val av hoj och designen av sadeln...men det var ju å andra sidan 165 mil på en körning.

12 volts uttaget vid styret är kanonbra, jag har dragit in det i tankväskan och laddar telefonen på mina resor.

Problem jag haft:
Tätningar och distanser i bakhjulet helt slut var 1000e mil, fick nya av Triumph som var lika dåliga så jag gjorde egna i rostfritt som hittills hållit i 2000 mil.
Lossnade skruvar till handtagsskyddet så att styrändan försvann, Triumph hänvisade till manual där det står att jag ska kolla alla skruvar innan körning....Idiotsvar= dålig service om det händer något.
Läckage packbox bakom framdrev efter 3000 mil, har inte fixat det ännu...smörjer ju kedjan :)
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
GSX1250F också (till och med mer touring, i övrigt samma hoj), om man inte är ute efter en sportig hoj. Evighetsmaskin, som är len och fin i motorgången. Men han ville inte ha en Suzuki väl?

De har väl ABS med om jag inte minns fel.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Har en Hayabusa gen 2 med en massa lull-lull som kanske ska bort till våren. Jag är 50+ och har älskat den. Passar lätt i din budget om du är intresserad (och jag inte ångrar mig).
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Om du läser tester på de hojar du kan tänkats vilja ha och kikar på bilder så borde du kunna begränsa urvalet till något hanterbart. Sedan är det bara att testa hojarna på firmor och känna vilken som passar dig bäst.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Jag e inte så insatt i touring hojar som även ska gå att sladda på grus med, men om du ogillar vibrationer så e det tyvärr en tripple du ska ha. Förstår att du inte gillar visslande som trajjorna ger ifrån sig, men personligen så älskar jag det nu iaf. Påminner om ljudet från en kompressor när man släpper av gasen/e på låga varv.

Som enrosabil säger så faller ju alla v-tvinnar bort för dig om du stör dig på vibrationerna samt många rad 4or som har microvibrationer eller vad man ska kalla det, kittlande vibrationer? kanske :p Har själv problem med att fötter domnar efter 10 min på en singlestånka/v-tvin å vissa radfyror stör när de försöker kittla en under färden. Som du nog själv märkte så va ju tripplarna silkeslena men kändes slöa pga de drar så fint redan från låga varv. Testa en Yamaha Tracer säger jag bara, tror den fyller alla dina behov å jag minns inte att den vibrerade något eller att den visslade som trajorna.
 
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Konstigt ingen har nämnt den, men om du gillade R1an förutom
" dels så var den rackarns dyr att försäkra, dels så var den inte lämpad att skjutsa på, och dels så var den tröttsam att åka längre sträckor med" så låter MT10 som det självklara valet.
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Jag har den nya Africa Twin med DCT, den är trevlig så länge man inte skjutsar!

Skulle nog kollat på KTM 1290 SA eller någon mer renodlad touringhoj. Hur ofta tänker du skjutsa?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top