2017 Speedster

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jo, men de tiderna som nämns ovan vettefan om jag är i närheten av.
Och bara betala stora summor för att vara med i en tävling där man blir totalt frånåkt känns sådär, då lägger jag hellre de pengarna på mer bantad.

Men långloppen är helt klart ett alternativ


Skickat från min D6503 via Tapatalk

När jag körde mitt första race i speedster, vilket faktiskt var på sviestad det med, så låg jag någonstans runt 1.08. Under kvalet så hamnade jag på 1.06 om jag inte minns fel, sen 1.05 på första racet o 1.04.1 på race 2. Det är lärorikt att köra med folk som är snabbare, och man ska inte underskatta jävlaranammafaktorn när det är dags för race!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo, men de tiderna som nämns ovan vettefan om jag är i närheten av.
Och bara betala stora summor för att vara med i en tävling där man blir totalt frånåkt känns sådär, då lägger jag hellre de pengarna på mer bantad.

Men långloppen är helt klart ett alternativ


Skickat från min D6503 via Tapatalk

Vet inte vad du kör för tider, men jag var näst långsammast i fältet mitt första race. Kvalade näst sist. Under racet sänkte jag min varvtid med 6 sekunder. Jag började till och med köra om folk framför mig, och det var intressant att bli passerad av Hubner, och försöka ta rygg på honom de typ 3-4 gånger han varvade mig på ER6an. :crash Sedan blev jag lite småskrämd av att få köra genom depåkröken på ställ pga bakhjulssläpp och lugnade ner mig 2-3 sekunder per varv. :gnissla Fortfarande ganska kassa varvtider för banan, men jag sänkte min varvtid mer på en handfull varv på race än vad jag hade gjort på flera heldagar licensträning.

Så, helt hemskt är det inte att vara långsammast på bananen, även om det inte är helt jäkla inspirerande.

Har fått lite tid på att tänka lite över det (Jag är allmänt värdelös på att ta överraskningar och stora förändringar på stående fot) och jag kommer nog eventuellt att köra i Rookie OCH Frukostkuppen 2017. :hihi
Förutsatt att jag lyckas få samma startnummer i Rookie som jag har i SEC och hade i Speedster, för orkar inte hålla på och larva med olika startnummer. :crash
Så, om jag kör Rookie så kan vi ju ligga och harva sist tillsammans? :banana
Det är ändå bara den som är precis framför en som man bryr sig om under race.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Top 5 i både R600 och R1000 blev ju automatiskt uppklassade till 2017. Jag och Dennis sökte uppklassning tidigare än så från R1000, så dom snabbaste har gått vidare. Jag skulle inte påstå att det är fullt med folk som lökar kvar i rookieklasserna längre. Nu är det upp till er färskingar att visa var skåpet skall stå till 2017 :)
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Vet inte vad du kör för tider, men jag var näst långsammast i fältet mitt första race. Kvalade näst sist. Under racet sänkte jag min varvtid med 6 sekunder. Jag började till och med köra om folk framför mig, och det var intressant att bli passerad av Hubner, och försöka ta rygg på honom de typ 3-4 gånger han varvade mig på ER6an. :crash Sedan blev jag lite småskrämd av att få köra genom depåkröken på ställ pga bakhjulssläpp och lugnade ner mig 2-3 sekunder per varv. :gnissla Fortfarande ganska kassa varvtider för banan, men jag sänkte min varvtid mer på en handfull varv på race än vad jag hade gjort på flera heldagar licensträning.

Så, helt hemskt är det inte att vara långsammast på bananen, även om det inte är helt jäkla inspirerande.

Har fått lite tid på att tänka lite över det (Jag är allmänt värdelös på att ta överraskningar och stora förändringar på stående fot) och jag kommer nog eventuellt att köra i Rookie OCH Frukostkuppen 2017. :hihi
Förutsatt att jag lyckas få samma startnummer i Rookie som jag har i SEC och hade i Speedster, för orkar inte hålla på och larva med olika startnummer. :crash
Så, om jag kör Rookie så kan vi ju ligga och harva sist tillsammans? :banana
Det är ändå bara den som är precis framför en som man bryr sig om under race.
Var så längesen jag körde på tid, har nått minne av 1.09 (på gatdäck)på sviestad med 600:an jag hade då, men det var innan jag vart sporthojsinstruktör, så lite snabbare har man kanske blivet.
Dock är väl banan ombyggd nu, var 2005 jag var där o körde, så den tiden är inte så mycket att hänga i granen.

Är helt på det klara med att det är bara positivt att åka med snabbare åkare, men är det för stor skillnad så hinner man ju inte ens hänga på.

Nåväl, jag ska göra iordning hojen i vilket fall, får måla över de gröna nummerfälten bara...

Mitt nummer var ledigt såg jag, så jag skall boka det till rookie 1000.


Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
När jag körde mitt första race i speedster, vilket faktiskt var på sviestad det med, så låg jag någonstans runt 1.08. Under kvalet så hamnade jag på 1.06 om jag inte minns fel, sen 1.05 på första racet o 1.04.1 på race 2. Det är lärorikt att köra med folk som är snabbare, och man ska inte underskatta jävlaranammafaktorn när det är dags för race!
Det är helt sant!

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Sitter och glor tider på amigoo.se..blir så sugen på sätta igång igen!:banana


Jag kommer vara i botten i R600.. men fyfan man har ju ingenting att förlora, bara allt att vinna !?:D
Så nu blire det byta bakrund på Ninjan till den rööee ! Alla har ju olika mål med det dom gör.. jag visste redan när jag började med licensen att jag vill bli bra på det här.. så speedster var för att bli lite varm i kläderna, tänkte ju som sagt köra alla speedster 2017.. men känns riktigt kul att hoppa in i Rookie, mina första turer på sviesta i år körde jag på 1,20 ungefär...och även om jag med mitt pb på 1,07 tid på sviesta så lär jag inte bli en svår konkurent.. Men hörrni, jag hade fortfarande varit på 1,20 om jag aldrig prövat ! :fyllisar

Med risk för att låta som eran Morsa...
man vet aldrig om man "är tillräckligt säker på sin sak" om man aldrig testat :)
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är helt på det klara med att det är bara positivt att åka med snabbare åkare, men är det för stor skillnad så hinner man ju inte ens hänga på.

Jodå, man hinner hänga på i en eller två kurvor första gången, sedan kanske tre, fyra kurvor till slut. :hihi
Och man lär sig rätt mycket på de där 3-4 kurvorna faktiskt. :D
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Kul angående rookie. Skulle själv kört mkt i speedster 2016, omständigheter jag inte rå på satte tyvärr P för det. Laddat nyss med nyinköpt hoj (begagnad, men ny för mig iallafall ) inför speedster 2017, o nu blir det plötsligt istället att köra vårrejset i rookie 1000 på Anderstorp. Håller just nu på att fördöka stilla hojens hoppande känguru tendenser vid gaspåslag, lutar åt qickchifter eller insprutshållet. . nåja.. Målet beståer i att fokusera på att ha skitskoj och inte enbart på placeringar i rejsen..
 

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Kul angående rookie. Skulle själv kört mkt i speedster 2016, omständigheter jag inte rå på satte tyvärr P för det. Laddat nyss med nyinköpt hoj (begagnad, men ny för mig iallafall ) inför speedster 2017, o nu blir det plötsligt istället att köra vårrejset i rookie 1000 på Anderstorp. Håller just nu på att fördöka stilla hojens hoppande känguru tendenser vid gaspåslag, lutar åt qickchifter eller insprutshållet. . nåja.. Målet beståer i att fokusera på att ha skitskoj och inte enbart på placeringar i rejsen..

Helt rätt !
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jaha här har man gått och tänkt att köra lite speedster nästa år och så finns det inte ens längre...
Gelleråsen Gelleråsen Gelleråsen Gelleråsen Gelleråsen Gelleråsen......kan ingen nämna tider på en bana jag känner till? :D
Vad är mediantider i R1000 på Knutan/Falken/Torpet?
 

Stein

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2015
Ort
Sthlm
Hoj
Aprilia, Husqvarna
Knutstorp 1.05 cirka för genomsnittsföraren, vinnaren 1.02-1.03 kanske. Anderstorp 1.42 i snitt med vinnaren på 1.38-1.39 ungefär.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Knutstorp 1.05 cirka för genomsnittsföraren, vinnaren 1.02-1.03 kanske. Anderstorp 1.42 i snitt med vinnaren på 1.38-1.39 ungefär.

Såpass? Efter en avkörning så körde jag upp mig till 17:e i r600, med tider omkring 1.47 blir ju viss skillnad på 600 o 1000 med den rakan förvisso.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag tror att medeltiderna i rookie kommer att öka när nybörjarna kommer in samtidigt som fler förare klassas upp till sst 600 respektive superbike.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jahapp, rookie 1000 på en hoj med slöare motor än de vanliga rookie 600 hojarna. Strategiskt osmart att köra en gammal 750 med andra ord.. Men rätt absurt också, alla i r600 hade ju kört om mig på rakan så knappast någon som skulle klaga om jag fulkörde i den klassen.. Får kolla ebay efter en gsxr 1000 motor att slänga i!
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Säga vad man vill om Speedster och det var dåligt deltagande på sista tävlingarna,,,,, det sägs att ca 300 pers, tog licens förra året sen vet man ju inte hur många som tävlar.
2015 var det en soppa på sviestad där man delade speedster i 2 grupper med inblanding av rockie 1000 förare och det blev inte bra nånstans så kommer det för mycket förare så finns det ju en risk att några blir utkvalade och inte får tävla trots betald startavgift.
Jag ska köra rockie 1000 och se om det finns plats i nått enduranse race...

Speedster startavgift var 2500 x 10 förare = 25000 friska stålar till arrangören trots allt.
 
Last edited:

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Det finns alltid folk som vill "löka kvar". De tycker att det är roligare att komma på pallen bland nybörjare än att mäta sina krafter med andra i de mer erfarna klasserna. Så det glädjer mig att det tvångsuppklassas. Det är ju de som fegar och förstör. De som kör långsamt i Rookie är i rätt klass. Budskap till de snabbare i Rookie: om ni har problem med långsamma förare, så klassa upp!
För mig skulle det kännas mer logiskt att skapa en klass mellan Rookie och Superbike än att skapa en "rookie av rookies"-klass.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
1,11 på Sviestad... fan jag åkte på 1,12 som bäst på trafikövningarna i somras och det var jag långt i från snabbast med???? (Vet att man inte får mäta varvtider men om man filmar sina varv så är det svårt att låta bli...)
Nu är man ännu mer sugen att rejsa lite mer på riktigt????
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Det finns alltid folk som vill "löka kvar". De tycker att det är roligare att komma på pallen bland nybörjare än att mäta sina krafter med andra i de mer erfarna klasserna. Så det glädjer mig att det tvångsuppklassas. Det är ju de som fegar och förstör. De som kör långsamt i Rookie är i rätt klass. Budskap till de snabbare i Rookie: om ni har problem med långsamma förare, så klassa upp!
För mig skulle det kännas mer logiskt att skapa en klass mellan Rookie och Superbike än att skapa en "rookie av rookies"-klass.

Det var ju just avsaknad av deltagare man la ner Speedster så då är det ju ganska onödigt att skapa en ny. Så finns det ju de som inte har ambitionen att bli uppklassad utan ligga på måttliga tider, sånt finns i ett antal sporter...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
1,11 på Sviestad... fan jag åkte på 1,12 som bäst på trafikövningarna i somras och det var jag långt i från snabbast med???? (Vet att man inte får mäta varvtider men om man filmar sina varv så är det svårt att låta bli...)
Nu är man ännu mer sugen att rejsa lite mer på riktigt????

Ungefär där var jag med under 2015, kom något lägre på en Kina-laptimer någon bandag, sen körde jag mitt första race där, o kom runt på 1.04.1. Man blir fort snabbare av att köra med snabbare folk, det är bara o ta licensen o köra!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top