Video Vurpade med offen

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Var ute o gled med offen idag. Letade nya grusvägar och hittade en som jag inte kört på innan. Som en härlig liten överraskning hade någon stängt av vägen med lite gammal hederlig taggtråd.

I mitt huvud hade jag två alernativ.
1. Köra rakt in i det och förmodligen boinga över styret.
2. Lägga ner moppen och få stopp på skiten.

Höger knä och armbåge blev lite fuckat. Styret fick en ny vinkel.
Låter väl lite småsur på filmsnutten men det beror nog på att jag var det.
Ringde till farbror polisen för att få ut dom och kolla på skiten men batteriet tog slut innan någon ville svara. Ska ringa imorgon igen, finns risk för att någon annan kan råka illa ut där.


 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Det där kommer markägaren/kommunen att få står för.
(om det inte var privat mark)
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Såg ut som en helt vanlig grusväg inga skyltar eller något som visar att man inte får köra där.:va
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Klantigt, man måste ha framförhållning när man kör...
Du kan inte skylla på någon annan. Det är inte osannolikt att man stöter på taggtråd om man kör i kulturbygder.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Såg ut som en helt vanlig grusväg inga skyltar eller något som visar att man inte får köra där.:va

Fast, är det en privat väg som anlagts utan statligt bidrag får väl ägaren göra lite som han önskar med den? Den kanske löper genom en hage där markägaren har boskap, till exempel, och då sitter det taggtråd över den.
Har själv kört in i taggtråd över små skogsvägar med moped ett par gånger. :gnissla
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Den där får du nog ta på klantkontot, det står ju tom en stolpe på gräsranden i mitten. Bara att gasa vidare en erfarenhet rikare :tummenupp
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Den som satt upp den taggtråden tillhör begåvningsreserven.....

Fattar att du är förbannad !
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Den som satt upp den taggtråden tillhör begåvningsreserven.....

Fattar att du är förbannad !

Vore det bättre med lösspringande hästar, kor får och andra kreatur ?
Det fanns säkert en anledning till att tagg-tråden var där .:tummenupp
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Ska kolla med tellelisen och se vad dom tycker. Trist om någon annan skulle råka värre ut. Blåmärken och krökta prylar kan jag leva med men det skulle kännas rejält surt om någon annan trasslar in sig i taggtråden bara för att jag inte orkat med att kolla upp det.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Vore det bättre med lösspringande hästar, kor får och andra kreatur ?
Det fanns säkert en anledning till att tagg-tråden var där .:tummenupp

Och ännu bättre om det hade varit uppmärkt med plastremsor så att den syns (eller en varningsskylt) så att inte en motorcykelförare går omkull och skadar sig (eller ett barn som cyklar skär sönder sig)

Polisanmäl detta är mitt råd till Sukkaha, enskild väg eller inte - Man måste självklart informera och synliggöra (plastremsor eller dylikt) att sylvass taggtråd är draget över en väg.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Klantigt, man måste ha framförhållning när man kör...
Du kan inte skylla på någon annan. Det är inte osannolikt att man stöter på taggtråd om man kör i kulturbygder.

Hur i helvete kan du resonera på det sättet? När jag körde enduro så höll jag på bli halshuggen av en för mig osynlig vajer som en jävla bonde hade spänt upp på en skogsväg. Nu hade han missbedömt avståndet så vajern tog i nummerplåtsplattan och gled över till styret. Tvärstopp och jag slog runt. Oavsett om jag kör på någon annans mark så är det ju för fan mordförsök.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur i helvete kan du resonera på det sättet? När jag körde enduro så höll jag på bli halshuggen av en för mig osynlig vajer som en jävla bonde hade spänt upp på en skogsväg. Nu hade han missbedömt avståndet så vajern tog i nummerplåtsplattan och gled över till styret. Tvärstopp och jag slog runt. Oavsett om jag kör på någon annans mark så är det ju för fan mordförsök.

Skillnad på en vajer och boskapsstängsel.
Stängslet sätter man upp för att hålla kreatur på plats, vajern spänner man upp i försåt. Att man skulle vara tvungen att skylta för att man har boskap längs en tillgångsväg till sina fält är ganska fånigt. När man är ute och kör på såndär vägar kan man inte panga på, för att det kan vara vad fan som helst på vägen utan skyltning, den kan vara avgrävd, det kan ligga ett träd över, eller det kan vara så att det är ett fält längs vägen som används för djurhållning och då sitter där stängsel.
Kör man fortare än att man hinner stanna för hinder har man som förare gjort fel.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Av omgivningarna och den mycket breda gräsremsan så ser det ut som en ägoväg, ibland även kallad inägoväg.
På en sådan väg gäller inte normal trafiklagstiftning vad exempelvis gäller fordonsbredd, utmärkning, belysning, skyltning etc.
Saker som är förbjudna både på allmän och enskild väg kan vara tillåtet på ägoväg, som till exempel tolkning efter fordon, persontransport på släp etc.

På en ägoväg gäller fortfarande något så omodernt som "sunt förnuft".
Från båda håll, faktiskt - både ägare och användare.

Det finns ingen självklar rättighet för allmänheten att trafikera en ägoväg.
Allemansrätten ger oss rätt att färdas till fots, och faktiskt även med cykel på en ägoväg - om det sker utan att skada bondens mark, grödor, anläggningar eller kan uppfattas som störande.
Motorfordon omfattas inte alls av Allemansrätten.

Det intressanta är hur du hamnat på vägen. Har du kört upp genom gården/stamfastigheten så är det ganska tydligt att man rör dig på en ägoväg och att man kan vänta sig lite vad som helst.
Ägovägar leder sällan någon annanstans än till gårdens egna ägor, men ibland kan dom hänga ihop med granngårdens vägar, och då och då är vägen kopplad till ett helt system av utägovägar genom att leder till flera fastigheters gemensamma torvtäkt, grustag, branddamm eller annat.
...och då kan det bli besvärligt. Har man bökat sig in bakvägen på en väg, längs stigar eller i kanten av ett gärde - och dessutom hållt på en stund, så kan man uppleva en traktorväg av TS-snitt som "stora vägen" och äntligen få chansen att växla upp från ettan och blåsa på lite grann.
Men, man är fortfarande på en ägoväg. Dessutom troligen någon annans ägoväg, med en annan syn på "sunt förnuft" än vad den förra bonden har.

Det som du råkat ut för är sådant som händer när man är ute och letar vägar.
Det är en clash mellan två synsätt.
Enligt bonden har det fungerat i generationer att stängsla för där uppe när man släpper ungdjuren för att beta rent ute i kanterna inför vintern, och du har hur som helst inte där att göra med motorcykel ändå.
Stolpen i mitten tjänar dubbla syften och räcker som utmärkning, det skulle nog även en rätt anse, givet att det verkligen handlar om en ägoväg.

Den moderna stadsmänniskan (no pun, TS) förväntar sig dock förvarningsskyltar, blinkljus eller allra minst färgglada plastband och reflexer - även om det är man själv som är fel på det och blåser på så man inte kan stanna längs en väg man inte borde köra på.

TS!
Tycker du på allvar att stängslingen i filmen är ett problem, så prata med den som gjort det.
Fråga nere på gården som syns i bilden. Är det inte deras verk, så vet dom absolut vem som gjort det.
Lägg fram ditt case, berätta om riskerna för andra och se om du får gehör för din uppfattning.
Glöm inte att ha kameran igång då med. Kommer hötjugan fram så blir det bra television för oss andra. :rofl


Jag...? Jag hade märkt ut hindret bättre, av ren självbevarelsedrift.
En flåsig MTB-åkare har sällan vett eller tid att laga något ordentligt som han har kraschat in i - och vips har man kvigor i skogen. Onödigt extraarbete, helt enkelt.
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22

Keelogger

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2015
Ort
Jämshög
Hoj
Kawa Z1000 -05
man får inte stängsla med taggtråd längre så ifall du klipper ner den får hen inte sätta upp den igen :D
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Nog för att det snart är vinter men någonstans går väl gränsen :)
Kör på en liten väg med gräsremsa i mitten, där det står en tydlig stolpe och så lite taggtråd tvärs över. Helt normalt på många mindre vägar som går till och från gårdar, där man flyttar djuren till lite olika områden.
Ok, lite ouppmärksamhet gör att du bromsar omkull. Med bra bromsvana på grus så hade det förmodligen gått att stanna innan taggtråden också. Sedan börjar folk hojta som om bonden minerat vägen och du klarade dig med bara bortsprängt ben.

Sansa er lite och njut av att vi trots allt har ganska mycket fina vägar att åka på.:krama
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top