Skillnad mellan olika QS?

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Jag har 2 hojar, en för väg och en för bana.
Nu har jag en Cordona QS på min ena hoj och tänkte köpa en till banhojen också.

Cordona och HM verkar ju vara de vanligaste märkena i Sverige och enligt deras information gällande produkterna så är de bäst:

"The only strain gain quickshifter outside of MotoGP, The HM Plus Shifter has had years of development and testing and is proven on the race track throughout the world.
Giving you the smooth and positive gear changes. "

"Full throttle electronic up shifts, Seamless acceleration... Roadracing bikes, Street bikes, Dragbikes, Gokarts, Crosskarts, basically anything with a sequential gearbox. PQ8 won´t mess with the injection light on fuel injected engines. Engineered with all the latest technology, continuously developed and upgraded. Used by international level racers worldwide."

Priserna är också ungefär likvärdiga. Det som talar till HMs fördel är att den är mycket mindre än Cordonas (som knappt får rum). Men å andra sidan så vill jag gärna stöda ett svenskt företag framför ett annat.

Så, är det någon som vet skillanden mellan:

Cordona PQ8:
xpq8combo.jpg

http://www.cordona.net/pq8.htm

HM Plus:
hm_quickshifter_3_1_1_1_1_1_1_1_1_1_1_1_1_1_1_2_1_2.jpg

http://hmquickshifter.com/shop/hm-quickshifter-plus/hm-plus-suzuki/
 

JB1911

Medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Snart på landet
Hoj
Ducatis
Tror båda de där fungerar genom att när de upptäcker att du trycker på växelpedalen så klipper dem tändningen i några ms, drivningen slackar en aning och växeln hoppar i. Vet inget om skillnaden i verkligheten.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tror dom är rätt lika, hittar inget speciellt som avviker i specarna iaf.

PQ8 har funkat fint för mig iaf., har den på min och tjejens hoj sen 2014 och de har funkat klanderfritt, slår till sekventiellt enligt reklamen, alltså en cyl åt gången för mjukt tillslag vilket inte verkar specas på HM och är väl det enda jag kan se skiljer men tveksam till nyttan då, det ät ju rätt kort tid det handlar om...
Strain gauge har de bägge såvitt jag vet så det är ingen anledning att välja HM, HM säljs av Bactor och Det är en anledning att välj HM, bättre support får man leta efter!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top