CBR 900 turbo blåryker

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Hejsan

Postar om den här tråden då den hamnade fel första gången.

Efter några år ifrån sporthoj har jag nu hittat tillbaka (?)
Denna gång men den nyinskaffade Firebladen med turbo, jag köpte grisen i säcken kan man säga, den stod utan tändstift så jag visste inte om den ens gick.
Väl hemma och med nya stift fick jag igång den, men det var mycket som va felkopplat och det fanns uppskattningsvis 2 liter soppa i oljan (troligtvis har det väl runnit ner genom förgasare under vinterförvaring)
Bytt olja och filter.

Nu till problemet, den börjar blåryka nästan direkt (efter ca 1min) men slutar om man kör en liten sväng (när motorn blir varm?)
Den ventilerar mycket ur oljepåfyllnadslocket, så pass mycket så man får olja på handen om man håller handen 10cm ifrån.
Har kollat komp på alla cylindrar och är mellan 6,5-7kg

Min spontana tanke är kolvringarna

Kan tillägga att det ser ut som att det även kommer blårök från grenröret innan turbon (verkar läka lite mellan topp och grenrör)

Skickar med bild också, tror den finns i någon gammal tråd från 2005

365354bcf4984c2398badf4a0d5dce67.jpg





Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Men hur går den då?
Sitter turbon under oljenivå? Hur många kilo ska den ge i komp cirka per cylinder utan kompsänkning?, för det lär den väl vara?

Om du har ca 7 kilo på alla cylindrar har du ju iaf jämn komp.
Den där faller iaf in i kategorin (min åsikt) streetfighters...Inte som vissa: Sänkt effekt på en sporthojsmotor och sen kallas det streetfighter :tummenupp
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Röken kan bero på att den som monterat turbon satt den för lågt så de inte rinner tillbaka till blocket. oljeReturen från turbon måste luta neråt hela tiden till blocket. Alt 2 är att turbon sitter lågt men dem har mont en returpump som inte funkar.
På bilden ser dock turbon ut att sitta högt kolla då om de dragit returslangen uppåt någonstans på vägen till blocket.

Vevhusvent fel är sist på listan.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Sitter oljereturen fortfarande med en ganska lång och böjd slang en bit under under tråget?
Turbon sitter väl en bra bit upp och oljefiltret är omlokaliserat till under den med en adapter?
(kan blanda ihop hojen här, men har någon minnesbild att just denna hade det)
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Men hur går den då?
Sitter turbon under oljenivå? Hur många kilo ska den ge i komp cirka per cylinder utan kompsänkning?, för det lär den väl vara?

Om du har ca 7 kilo på alla cylindrar har du ju iaf jämn komp.

Jag har faktiskt inte hunnit provköra riktigt än, så pass att turbon börjat ladda bara, men inget som verkar konstigt så långt iallafall.

Jag vet inte vad den ger i komp original men hade hoppats att få veta det :)
Jo den är kompsänkt.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Röken kan bero på att den som monterat turbon satt den för lågt så de inte rinner tillbaka till blocket. oljeReturen från turbon måste luta neråt hela tiden till blocket.

Vevhusvent fel är sist på listan.

Skickar bild, antar att detta ställer till det
391f2cefc8f8b2e320d6782feeffb4ae.jpg

e4e33ddf7142f24dcd3a0dd50154c462.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Sitter oljereturen fortfarande med en ganska lång och böjd slang en bit under under tråget?
Turbon sitter väl en bra bit upp och oljefiltret är omlokaliserat till under den med en adapter?
(kan blanda ihop hojen här, men har någon minnesbild att just denna hade det)

Nja och ja, se bilder ovan


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
den metall omspunna är väl oljetryck men den svarta som går till filtret vad är det? min oljeretur går till avtappnings pluggen mitt under motorn
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Exakt, vad är det? :va
Oljefilteradapter för att kunna flytta/vinkla oljefiltret pga. placeringen av turbon?
Kommer dock inte ihåg så mycket mera av själva bygget. Hittar inte tråden här när jag sökte snabbt.
Slangen skulle säkert kunna dras lite bättre så den inte går ned under nivån för anslutningen. Är ju bäst om det liksom rinner ned av sig själv istället för att försöka rinna uppåt sista biten.
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Oljefilteradapter för att kunna flytta/vinkla oljefiltret pga. placeringen av turbon?
Kommer dock inte ihåg så mycket mera av själva bygget. Hittar inte tråden här när jag sökte snabbt.
Slangen skulle säkert kunna dras lite bättre så den inte går ned under nivån för anslutningen. Är ju bäst om det liksom rinner ned av sig själv istället för att försöka rinna uppåt sista biten.

Jag kanske ska ta och meka bort hela turbo med grenrör för verifiera att det verkligen kommer från turbon, kan jag bara "plugga" slangen/anslutningen som går till turbon då? (Ja, och returen givetvis)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag kanske ska ta och meka bort hela turbo med grenrör för verifiera att det verkligen kommer från turbon, kan jag bara "plugga" slangen/anslutningen som går till turbon då? (Ja, och returen givetvis)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Turbon behöver olja för att smörjas så det vore väldigt dumt att ta bort/plugga de slangarna.
Den havererar väldigt snabbt då.

Menar du att plugga dem medans du mekar och kollar turbon så går det ju. Fast det behövs inte då det inte är något oljetryck med motorn avstängd. Räcker väl bara med att ha dem ovanför trågets oljenivå för att det inte skall rinna ut något.

Turbon i sig kan ju vara slut och läcka olja. Går ju att kolla genom att lossa avgassystem eller luftfilterslangen på andra sidan och känna på impelleraxeln. Det skall inte glappa runt. Går ju även att rent okulärt att se om den svettas olja där.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
På bilderna ser de ut som oljereturen är den svarta slangen som hänger och går in i oljefilteradaptern.
Jag är ytterst skeptisk till att man kan retunera olja dit in men vem vet. Normalt brukar de flesta dra in returen genom oljepluggen i botten på tråget. Man bygger om oljepluggen med en nippel med andra ord.
Men om de nu går retunera olja in i adaptern så får inte slangen ha en böj de måste luta neråt hela vägen från turbo.
Returslangen såg även lite för tunn ut de gäller att ha grov nippel och slang på returen. Ställ frågan om dim på oljeretur i Turbotråden.
Lilla minsta störning på returen ger blårök som resultat därav tjatet om returen.
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Den svarta slangen som hänger och går in i cylindern under oljefilteradaptern bör i andra änden sitta i kylaren eller vattenpumpen. Den cylindern är en oljekylare, det ska gå kylvatten i den.

Har du 2 trådar för samma sak?
Kolla även vevhusventen på ventilkåpan. Det sitter nån form av membran där under slangnippeln har jag för mig. Ta bort ett lock och se om det ryker mindre. Turbon är oerhört känslig för mottryck på returoljesidan (vevhustryck). Det ryker nåt kopiöst vid minsta övertryck.
Jag satte en till grov nippel bakom kopplingskorgen för att ventilera bättre så det inte skulle ryka.



På bilderna ser de ut som oljereturen är den svarta slangen som hänger och går in i oljefilteradaptern.
Jag är ytterst skeptisk till att man kan retunera olja dit in men vem vet. Normalt brukar de flesta dra in returen genom oljepluggen i botten på tråget. Man bygger om oljepluggen med en nippel med andra ord.
Men om de nu går retunera olja in i adaptern så får inte slangen ha en böj de måste luta neråt hela vägen från turbo.
Returslangen såg även lite för tunn ut de gäller att ha grov nippel och slang på returen. Ställ frågan om dim på oljeretur i Turbotråden.
Lilla minsta störning på returen ger blårök som resultat därav tjatet om returen.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Den svarta slangen som hänger och går in i cylindern under oljefilteradaptern bör i andra änden sitta i kylaren eller vattenpumpen. Den cylindern är en oljekylare, det ska gå kylvatten i den.
Nu när du säger det så är det ju en oljekylare.
Fast returen har väl alltid varit kopplad till den. Hittade en gammal bild på hojen och det ser ju ganska identiskt ut med hur det ser ut nu.
Bild från 2012:
9593020641.jpg

Det är inte så att oljekylaren är moddad till att ta emot returoljan...? :va
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Jag lämnar till Jezze att svara på om det verkligen är returoljan som är kopplad på det viset.

Nu när du säger det så är det ju en oljekylare.
Fast returen har väl alltid varit kopplad till den.
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Jag har lite svårt att kolla för tillfället, är hemma med sjuka barn, men jag tror det går fler slangar till/från turbo

0fee1f4576c3020ed619997c1f17906f.jpg


Iallafall om man kollar på denna bild, kan det gå vatten genom också?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Det är vattenreturen man ser, oljereturen går som ni sagt under tråget och in bredvid oljepluggen.
här kommer mer bilder.

31b9367b3fdd71e4db2fb56e9ac83f78.jpg


9070c2751736ef16b440273118ca7068.jpg


Blev sjukt dåliga bilder..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Lagom rörigt :tungan

Nr.1 är väl ledningen till ovansidan av turbon. Dvs. olja till turbo.
Nr.2 är ledningen från undersidan av turbon till ingång till oljetråget på undersidan. Dvs. olja ut från turbo.
Nr.3 Vattenkylning av oljan. Vartifrån kommer den?
CBRTurbo.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top