Vilken MC ska jag titta närmare på? Hybrid touring/sport.

Clin

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2016
Ort
Sthlm
Hoj
Ingen än
Hej, nu har jag bestämt mig för att ta MC-kort till våren.

Jag har börjat kolla runt lite på vad som finns och känner att det kommer att bli lite utmanande att hitta rätt i djungeln.

Jag kommer att ta kort för tung MC.
Jag vill gärna ha något som jag kan sitta och köra på långa sträckor, men vill också gärna att den ska kännas ganska sportig och lättmanövrerad i stadstrafik. Jag vill kunna ta den och köra igenom sverige med på ett par dagar, använda den för att pendla fram och tillbaka till jobbet med och då och då lasta på ett par matkassar.

Sportig brukshoj kanske man man säga. Den behöver verkligen inte vara något fartmonster, men vill ju iallafall slippa skämmas.

Budget cirkus 50-80 K begagnat.

Har ni några tips på vad jag kan kolla på?
 

Berget80

Medlem
Gick med
31 May 2016
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Jag slår ett slag för z1000sx som jag ganska nyligen skaffade.
Är hur nöjd som helst med den och har avverkat flera 25-30 mils turer utan alltför mycket träsmak i röven.
Jag gjorde misstaget att köpa en för lite hoj som första hoj, en er6n.
För mig kändes den för klen redanefter några turer.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Visserligen långt under budget. Men en Triumph Sprint RS (eller ST) 955, kanske?

Längsta dagsetappen jag körde var 40 mil i sträck. Det var målet och min fysiska form som satte stoppet inte hojen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
GSX1000F, Z1000SX, VFR1200, GSX-S1000F, CBR600F (eller 650), CBF1000, Multistrada så har du något att börja söka på? :D
Hur långt du klarar av att köra är en högst personlig sak. Jag har kört dagsetapper på över 100 mil på min Z1000SX, och det finns gott om folk här på forumet som bränner iväg på europatouring på R1or och sånt... Sedan finns det folk som inte tycker det är alls bekvämt att köra ens 20 mil på en sporttourer, utan vill ha en fullfjädrad tourer.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Honda cbr 600f (alt. 650) sporthojen som funkar till allt förutom månadshandlingen på Ica :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Honda cbr 600f (alt. 650) sporthojen som funkar till allt förutom månadshandlingen på Ica :tummenupp

Yes! Hade jag inte haft dåligt med plats för knä och fötter hade jag köpt en sån istället för en Z1000SX. Trevlig hoj där 2011, och väldigt billig 2012 när ingen köpte dem. en polare köpte en fabriksny CBR600F -11 2012 för 65000. :D
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
vfr800, vfr1200, blackbird, k1200s, r1200s, f800s, zx9r, zx12r, zzr1400, rf900, hayabusa, thunderace, st4
 
Last edited:

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Testa runt så mycket du kan första åren.
Det du tror du vill ha nu är inte alls säkert ditt val om några år. Skulle bara ha sportis när jag tog kk för 5 år sedan, kör nu R1200GS och KTM690 och är inte alls sugen på plastraket. (jo, ok, lite'rå...)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag skulle säga att det vettigaste är att gå på en Sporttouring eller lätt touring.
Då får du rimligt sportiga egenskaper samtidigt som du får tillräckligt med komfort för att köra längre sträckor.

Jag har ungefär samma prioriteringar som du har med hoj och jag har varit nöjd med båda mina hojar.

Min förra var en TDM 850 -00. Det borde gå att få tag på en TDM 900 (-03 och framåt) med väskor för dom pengarna.
Min nuvarande är en VFR 800 FA-06. Ska också utan problem gå att få inom din budget.

Ska jag jämföra dom så är mina reflektioner följande.

TDM är bekvämare på långresor pga lite mer upprätt körställning. Den är också smidigare i stadstrafik pga samma sak. Den är bränslesnålare. Min kunde dra 0,4 l/mil med fullpackade väskor på långtouring i lätt momsad hastighet. (Dvs hålla sig över hastighetsgränsen men under gränsen för körkortet)
Vid inspirerad körning så drog den oftast 0,5 och unde ibland gå uppåt 0,6.
Tillräckligt körglad för att kunna hänga på dom flesta efter favoritvägen och gick att skrapa fotpinne på på Knixkörningar.
Det negativa jag har om den är att när det började gå fort så kunde den kännas lite svajig pga att fjädring mm var lite för mjuk eftersom den är avsedd lite för just touring. Men då pratar vi om hastigheter en bra bit över 150.

VFR är klart sportigare och bra mycket snabbare. Jämförelsevis känns den totalt stabil i alla farter jag provat. Bromsarna är klart sportigare. Fjädringen är fastare.
Dvs VFR är betydligt mer sportinriktad.
Den är dock inte riktigt lika bekväm på långtouring som TDM pga lite mer framåtlutad sittställning.
Den har också betydligt högre bränsleförbrukning. Troligen pga den högre effekten.
Jag ligger kring 0,6 l/mil vid jobbpendling och långtouring. Lite högre vid inspirerad körning.
En av anledningarna är troligen att jag gärna ligger i högre hastigheter på VFR:en.

Summeringen är at VFR är sportigare och lite roligare på nöjeskörningarna.
TDM är bekvämare och mer praktiskt på touring och i stadskörning. Fortfarande tillräckligt kul för att jag skulle ha kvar den i 6 år och skulle troligen ha haft kvar den i något år till om den inte blivit krossad av en lätt lastbil.

Om du har för avsikt att ta kortet privat så är TDM utmärkt för konbanorna man har på uppkörningen.
VFR skulle jag nog välja bort för uppkörning. Visst går det men kåpor och sittställning gör den betydligt sämre i konbanorna. Framför allt långsamma delen där du nog får svårt att komma runt i vändningen.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Yamaha MT-07. Då får Du en ny hoj med ABS. :tummenupp

Fantastiskt rolig att köra. Väldigt smidig i stadstrafik. Mycket vrid vid låga varv.
 

jonsal

Medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Partille
Hoj
2022 Ducati Monster
Säger också Z1000SX, väldigt nöjd med min. Går bra, smidig, relativt billig i försäkring. Har kåpor som gör längre sträckor mer uthärdliga. Finns integrerade packväskor för matkassarna mm :)

Men det finns ju sjukt mycket alternativ som skulle matcha dina krav rätt bra.

Lycka till med kort och köp!
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag köpte en ER6 förra året och bytte till en VFR800 i år. Jag använde inte ER6an till övningskörning utan köpte den efter lappen, trevlig cykel som jag bytte för att jag ville ha en större maskin med lite plats för väskor och kunna vara två på hojen inte för att _jag_ tyckte den var klen (har väl specat 0-100 på 3,8s eller något). VFRen är störren, på alla sätt och kåpan gör rätt mycket när man skall åka långt. Körde hem den från Göteborg och det är det längsta jag kört på mc, drygt 50 mil med lite avstickare till kompisar på vägen. Jag tycker inte VFRen är något problem i stadstrafik men vändcirkeln går inte att jämföra med en ER6 :D

Du kanske kan hitta en Triumph Tiger i ditt prisintervall också, rätt trevlig hoj men jag gillade inte motorn på den av någon anledning.
 

Clin

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2016
Ort
Sthlm
Hoj
Ingen än
Tack allihopa, jag uppskattar alla tips, speciellt till Steffo_b för din utförliga jämförelse.

I nuläget kan jag ju inte gå på mycket annat än bilder och se vilka stilar som attraherar mig rent visuellt. Yamaha MT(-07), TDM 900, GSX-S1000f, Honda CB 600F exempelvis. Triumph Tiger är också snygg, men jag kanske får en gnutta för mycket cross-känsla på den så här framför datorn? Jag gillar de nyare Multistrada modellerna, men de verkar ligga över min budget. Z1000SX gillas.

Vad säger ni om jag även gärna ser att den får vara ganska billig i drift? Skiljer det sig mycket runt modellerna? Just kring bränsleförbrukningen blev jag lite förvånad över hur mycket de här maskinerna drar, det är ju lika mycket som en modern bil i princip. Och så försäkring, jag kollade vad det skulle bli för mig på en Yamaha MT-07 vilket blev drygt 7k per år på en trafikförsäkring. Är det lönt att fundera på halv/hel-försäkring?

Nu vet jag inte om jag kommer att kunna/vilja köpa en motorcykel under hösten/vintern nu, men säg att jag skulle få för mig det, får jag som kortlös någon möjlighet att provköra lite på en bakgård om jag köper ifrån en större firma? Eller blir det till att köpa grisen i säcken om jag får för mig att jag vill ha något att öva lite med innan jag tar kortet?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack allihopa, jag uppskattar alla tips, speciellt till Steffo_b för din utförliga jämförelse.

I nuläget kan jag ju inte gå på mycket annat än bilder och se vilka stilar som attraherar mig rent visuellt. Yamaha MT(-07), TDM 900, GSX-S1000f, Honda CB 600F exempelvis. Triumph Tiger är också snygg, men jag kanske får en gnutta för mycket cross-känsla på den så här framför datorn? Jag gillar de nyare Multistrada modellerna, men de verkar ligga över min budget. Z1000SX gillas.

Jag har en Z1000SX 2011 som jag tänkte sälja. :fakta

Vad säger ni om jag även gärna ser att den får vara ganska billig i drift? Skiljer det sig mycket runt modellerna? Just kring bränsleförbrukningen blev jag lite förvånad över hur mycket de här maskinerna drar, det är ju lika mycket som en modern bil i princip. Och så försäkring, jag kollade vad det skulle bli för mig på en Yamaha MT-07 vilket blev drygt 7k per år på en trafikförsäkring. Är det lönt att fundera på halv/hel-försäkring?

Fast, få bilar når faktiskt ner i 0.6 på riktigt, de brukar ligga runt 0.8 och det är när man snålkör bilen. I princip alla biltillverkare uppger önskesiffror för förbrukning, och hojtillverkarna skiter lite i det eftersom att ingen bryr sig om förbrukningen ändå. De behöver alltså inte ljuga om den heller, utan den förbrukning som anges på MC brukar vara vad den drar vid normal körning. Sedan tillkommer ju att även de timidaste exemplen på hoj du fått har prestanda som en rejäl sportbil (med undantag för MT-07). Det finns MC som drar under 0.2 om du nu vill ha en hoj som drar lite, men det var inte ett av kraven du presenterade. Och de hojarna är ganska trista, och något man mest kör för pendling inne i storstäder, eller för att man har A1 eller A2. :fakta

Nu vet jag inte om jag kommer att kunna/vilja köpa en motorcykel under hösten/vintern nu, men säg att jag skulle få för mig det, får jag som kortlös någon möjlighet att provköra lite på en bakgård om jag köper ifrån en större firma? Eller blir det till att köpa grisen i säcken om jag får för mig att jag vill ha något att öva lite med innan jag tar kortet?

Har de tillgång till inhängnat område så kanske, men annars bryter de mot lagen. Deras försäkringar för om du skulle krascha hojen gäller inte heller samtidigt som du utgör en markant större risk för att de ska stå med en kraschad hoj, så de har väldigt lite incitament att låta dig provköra utan körkort. Har de dessutom inget inhängnat område tillhands så är det olagligt för dem.
Så, antagligen kommer du inte få provköra utan körkort.
 
Last edited:

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Om billig i drift är en uppskattad egenskap så är väl Honda NC700 ett alternativ, de skall väl vara väldigt beninsnåla har jag hört.
Jag tycker den verkar klockren för TS behov, lastutrymme under tankdummyn, byggd för att vara en universal-hoj, finns i olika varianter utan kåpa och som offroadhybrid.
Verkar gå fint att köra touring med och finns med automatlåda om så önskas.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tack allihopa, jag uppskattar alla tips, speciellt till Steffo_b för din utförliga jämförelse.

I nuläget kan jag ju inte gå på mycket annat än bilder och se vilka stilar som attraherar mig rent visuellt. Yamaha MT(-07), TDM 900, GSX-S1000f, Honda CB 600F exempelvis. Triumph Tiger är också snygg, men jag kanske får en gnutta för mycket cross-känsla på den så här framför datorn? Jag gillar de nyare Multistrada modellerna, men de verkar ligga över min budget. Z1000SX gillas.

Vad säger ni om jag även gärna ser att den får vara ganska billig i drift? Skiljer det sig mycket runt modellerna? Just kring bränsleförbrukningen blev jag lite förvånad över hur mycket de här maskinerna drar, det är ju lika mycket som en modern bil i princip. Och så försäkring, jag kollade vad det skulle bli för mig på en Yamaha MT-07 vilket blev drygt 7k per år på en trafikförsäkring. Är det lönt att fundera på halv/hel-försäkring?

Nu vet jag inte om jag kommer att kunna/vilja köpa en motorcykel under hösten/vintern nu, men säg att jag skulle få för mig det, får jag som kortlös någon möjlighet att provköra lite på en bakgård om jag köper ifrån en större firma? Eller blir det till att köpa grisen i säcken om jag får för mig att jag vill ha något att öva lite med innan jag tar kortet?

Du lär nog inte få provköra utan körkort. Ta i så fall med någon kompis som får provköra den. Har du koll på ungefär vad du vill ha så är skillnaderna mellan olika hojar i samma katergori väldigt små körmässigt. I alla fall tillräckligt små för att en nybörjare inte ska märka av dom särskillt.

Ja. Bränsleförbrukningen är relativt hög på många hojar. Jag tror att dom flesta ligger runt 06 och däröver vid lite inspirerad körning. Det gör ju tyvärr också att räckvidden inte blir så lång.
En av anledningarna är väl att det inte har funnits några direkta krav på att redovisa sådana siffror för motorcyklar samt att många köper hoj utan att bry sig om den faktorn.
Det är viktigare med lite högre effekt för många. Och ska man få ur många hästkrafter ur en liten motor så sker det ofta på bekostnad av bränsleekonomi. Många hojar med cylindervolym under litern har ju effekter väl i paritet med bilmotorer på minst dubbla storleken. VFR800 har ju ca 110 hästar och ska du hitta en bil utan turbo med samma effekt så hamnar du ju uppåt 2 liter cylindervolym.
Jag misstänker att det går att härröra till vad man vill ha för maxvarv. En motor som varvar mer har oftast högre effekt och sämre bränsleekonomi än en lika stor som varvar lägre.

Delvis beror det också på att en motorcykel har otroligt dåliga värden på luftmotstånd om man kollar. Det går ju liksom inte att styra hur föraren ser ut rent aerodynamiskt.

Just bränsleförbrukningen är väl en av dom saker som jag känner att TDM:en var bättre på. Med den kunde jag bränslemässigt utan vidare köra 40 mil i sträck innan jag behövde tanka vid relativt lugn touring. På VFR:en så kommer jag inte mer än 30 mil innan det börjar kännas nervöst även om jag tar det lugnt.
Å andra sidan så vill man inte sitta i mycket mer än 20 mil i sträck innan man tar en bensträckare så det är ett mindre problem.

Prioriterar du bränsleekonomi så skulle jag i så fall rekommendera TDM. Den är enligt min erfarenhet väldigt bränslesnål. fram till -02 så var det 850cc och vakuumförgasare. Efter det så är det 900cc och insprutning. Gissningsvis har det inte påverkat bränsleekonomin negativt. Den må vara relativt blygsam i effekt med sina ca 80 hk men det är tillräckligt för 0-100 på 3,5 sekunder och den är fullt tillräcklig för att hänga på dom flesta efter favoritvägen även om det går undan ganska bra.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
En bra förstahoj som lever upp till dina krav med o funka i stan eller på touring, antagligen ha hårda väskor från början, lagom sportig, och håller ihop bra samt håller andrahandsvärde, vfr 800. Folk har nämnt det innan, av en anledning
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
En bra förstahoj som lever upp till dina krav med o funka i stan eller på touring, antagligen ha hårda väskor från början, lagom sportig, och håller ihop bra samt håller andrahandsvärde, vfr 800. Folk har nämnt det innan, av en anledning

Håller med:tummenupp. En gammal klyscha som faktiskt stämmer på viffern, "inte bäst på något men bra på det mesta":fakta.
 

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
Köp en beg MT 07 så får du en modern hoj som är lätt att sälja

köp inte en hoj med för mycket motor

provkör allt du kan, utan kåpa, med liten, helkåpa,
det är stor skillnad mellan och du vet först när du provkör
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top