Vilken router är det som gäller idag?

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Får snart fiber i huset och tänkte då uppdatera min egen utrustning lite. Har idag en Netgear wnr3500. Hängt med länge utan problem, men nu vill den inte riktigt längre när antalet wifi-anslutna prylar har ökat.
Sen räcker den dåligt till i hela huset, och vill gärna ha wifi i garaget med.

Tanken är då två stycken Unifi AP-AC Lite accesspunkter. Men vilken router fungerar bäst med dessa, som lirar på lika klanderfritt som min andra gjort nu i 6år?
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Jag diggar asus routrar med custom FW (merlin i mitt fall).
De som är lite dyrare (1100kr+).

Min är lite äldre och säljs inte längre men det är ingen abnorm skillnad förutom AC nätverk.

Vet INTE hur de fungerar med dina önskemål dock.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Installerade en billigare Asus till mina föräldrar, och den har fungerat klanderfritt sen dess. Dock är den lite långsam för fiber.

Kanske ska poängtera att det inte behöver vara en trådlös router då den funktionen ändå kommer stängas av. Den ska vara driftsäker utan att bromsa för mycket av hastigheten till internet. Den bör heller inte vara rent för svår att konfigurera.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Nån som har erfarenhet inbyggda kontra externa antenner?

Då jag går från 4G till fiber måste jag köpa ny router då den gamla var inbyggd i 4g-modemet. Tänkte mig upp till tusenlappen med usb-port för utdelning av nätverksdrive och då blir DLink DIR-860L intressant (https://www.kjell.com/se/sortiment/...uter-ac1200-p94767#ProductDetailedInformation) för blott 600 spänn men där är antennerna inbyggda.

Grejar den två avlånga vångingar på 125 m2 vardera eller är det smartare att köpa en fulare och dyrare men med externa antenner exempelvis Asus RT-AC1200G Plus (https://www.kjell.com/se/sortiment/...sus-rt-ac1200g-plus-wireless-ac-router-p61327) för 999? TP-Link Archer C7 finns också och får ofta bra omdömen i test men hittar många missnöjda användare på nätet med konstiga och oregelbundna avbrott.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Anledningen till att jag ska ha accesspunkter istället för att använda wifi i routern är för att jag inte får det att fungera på två våningar a 110m2. Måste har routern i den änden jag har tvn i, annars blir det för dålig signal för netflix m.m. Men då har jag har jag ingen signal alls i andra änden av huset.
Nu är det visserligen ett murat hus jag har, där alla väggar är av betonghålsten eller lättbetong.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
UNIFI accesspunkter är the shit idag. De billigaste ligger runt en lusentapp styck behöver bara ethernet ingen extra ström ( förutom poe adaptern )
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
UNIFI accesspunkter är the shit idag. De billigaste ligger runt en lusentapp styck behöver bara ethernet ingen extra ström ( förutom poe adaptern )

Har jag också kommit fram till, men är där någon router som lirar bättre eller sämre ihop med dessa?
Blir nog en ASUS RT-N56U om det inte dyker upp något vettigare när det är den där black friday rean.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag kapar gärna tråden när där ändå finns kompetent folk här.

Letar ny nätverkslösning för hemmet och skulle gärna vilja ha möjlighet för adblock inbyggt så man slipper reklam även i mobila enheter. Har tidigare haft Linksys WRT med Tomato fw men det är ju väldigt 2010 idag. Finns där några modernare alternativ?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Har jag också kommit fram till, men är där någon router som lirar bättre eller sämre ihop med dessa?
Blir nog en ASUS RT-N56U om det inte dyker upp något vettigare när det är den där black friday rean.

Jag kör deras unifi gateway men den kräver nästan en switch då den bara har en utgång.

- - - Updated - - -

Jag kapar gärna tråden när där ändå finns kompetent folk här.

Letar ny nätverkslösning för hemmet och skulle gärna vilja ha möjlighet för adblock inbyggt så man slipper reklam även i mobila enheter. Har tidigare haft Linksys WRT med Tomato fw men det är ju väldigt 2010 idag. Finns där några modernare alternativ?

Bästa lösningen är att routa din dns via en pi med pi-hole. Den gör precis det du vill.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top