Min uppkörning

Joe Nice

Medlem
Gick med
6 Jun 2016
Ort
Dalsland
Hoj
2003, BMW R1150R, 2003 Yamaha XJ 900 S
Körde upp som privatist under sensommaren i Östersund.
Har gått måånga lektioner på körskola och kuggat en gång på den gamla hemska lågfarten som gjorde mig helt nedslagen, men fick nytt hopp när de tog bort den förra året. Insåg att det skulle kosta för mycket att köra på körskola bara för att nöta manöverbana så jag skaffade en egen lättkörd hoj (Bandit 600 som t.om. är lite sänkt) o jävlar vad jag nötte! Jag ordnade två handledare, men ingen vettig person ställer upp att vara mc-barnvakt så ofta så ja, jag tränade helt själv många gånger, säg inget till nån.

Skaffade små fotbollskoner, målade upp lågfarten på ett öde industriområde och körde omåomigen. Jag var inte nöjd förrän jag satte minst 9 av 10 försök på varann. Sen högfarten likadant. Blev faktiskt aldrig helt nöjd med svängen jag gjorde, men jag såg heller inte många andra på filmer på nätet som gjorde den mycket snävare och snyggare så jag tänkte att good enough is enough. På samma plats nötte jag bromsning. Det absolut tråkigaste och svåraste att avgöra om man gjort tillräckligt bra eller inte.

Vissa verkar kunna öva några timmar o sen snubbla ner till trafikverket för att göra en perfekt uppkörning, men det gäller nog inte de flesta och jag vet att en missad uppkörning kostar både energi och självförtroende förutom pengarna så all tråkig manöverträning kändes väl värd när inspektören konstaterade att det där var ju inga problem. Uppkörningsrutten var ungefär som syns på bilden, men det är eg. oviktigt vilken rutt du får. Trafiken är ju dynamisk och vad som helst kan hända varsomhelst, det viktigaste är att köra säkert och förutsägbart. Missade en anvisad sväng för jag hade problem med imma. När jag väl såg skylten var det försent att stanna trafiksäkert vilket jag förklarade. Det var lugnt, bara att vända lite längre fram o köra in på nytt sa inspektören. Jag blev senare tvungen att bromsa in mitt i en cirkulationsplats för att en pickup tryckte in sig före mig, men eftersom bromsningen skedde lugnt, men så bestämt som situationen krävde blev det till min fördel.

Förutom vanlig trafikkunskap kollar de mycket på avläsning och placering. Det var också det enda påpekandet jag fick efter resultatet avslöjats som godkänt - att inte tveka vid placering - ska du svänga höger BAM! lägg dig då åt höger o håll rak kurs fram till svängen. Vid passering av skymda korsningar ska självklart huvudet vridas och spelet på bromsen tas in. I övrigt var det inte några svåra moment inlagda. Inte start i lutning eller kurvig landsväg t.ex.

Att privatister har det tuffare tror jag inte på, men inspektörerna är bundna till att titta på vissa saker och trafikskolornas levebröd handlar till stor del om att anpassa sig till det och lära ut just de sakerna så utan att ha tagit många körskolelektioner tror jag ändå inte trafikdelen gått lika bra.

Skitglad att äntligen ha fått kortet efter tre års hattande! Allt började med att jag tyckte det skulle vara kul att ha en vespa för några år sen...

min-uppkörningsväg.jpg
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top