Hur avgör du när säsongen är över?

Joe Nice

Medlem
Gick med
6 Jun 2016
Ort
Dalsland
Hoj
2003, BMW R1150R, 2003 Yamaha XJ 900 S
Ja, vad har just du för indikatorer på att det är dags att lägga hojen i vinterdvala? Är det en viss medeltemperatur, ett datum du brukar hålla, lövhalka eller andra tecken?

Nu har frostnätterna kommit till mellansverige och i skuggan ligger frosten kvar till lunch. Soliga dagar kan man fortfarande köra på eftermiddagarna, men när solen sänker sig blir det snabbt nerkylt i skuggiga partier. Tyckte jag såg hur det blänkte från asfalten, men det kan ha varit noja, det var ju ändå 5-6 grader i luften.
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Mycket frost eller snö är ju ingen höjdare, då brukar jag avstå. Sen är det ju mer små uppehåll i säsongen här nere, brukar finnas fina dagar under vintern då det går utmärkt att köra! Max 2-3 månader då jag enbart kör bil :tummenupp
 
Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Jag tycker att det är en känsla. När det börjar bli kallt, mörkt tidigt och regnar ständigt då försvinner också suget på att köra tycker jag. Det är nu man skulle haft en endurohoj.


Skickat från iphone med tapatalk.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När snön dimper ner brukar jag ställa in hojen för säsongen.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Har kört vissa dagar då det är 2-3 grader på morgonen och det går ju om man vill pendla eller så. Jag har svårt att ta en tur för att njuta dock. Man kan få ta det jäkligt försiktigt dock. Slängde ordentligt med röven en gång när jag skulle sticka ifrån en T-korsning och det gör jag gärna inte om. Men ja, när tempen ligger däromkring så börjar det bli dags.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Under + 10 och blött på vägen - då tappar jag lusten att köra. Fryser lätt om händerna och då blir det inte kul. Har iofs kört när det var +2 och torrt, men då blir det inte " på riktigt " liksom. :) Inga kraftiga nerlägg. :(
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
För mig är säsongen officiellt över när det är rent av farligt väglag ute, dvs snö o is, allt innan dess går ju utmärkt o köra i, man får bara klä sig väl
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Sista november typ men gärna längre. Efter det så slutar jag pendla till jobbet. (Har bara scooter för
Tillfället), provade att köra sportbil i år
Istället??
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Oktober börjar det bli mer kaos än vanligt i Göteborgstrafiken så då brukar jag sluta upp med pendlingen. Nån tur en fin oktoberdag blir det dock då och då bara det inte blir för kallt.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det är känslan som avgör. Brukar ställa undan hojen i mitten till slutet av september. I år har jag inte gjort det. Det har varit en ovanligt fin höst. Körde en runda så sent som idag på 8 mil. Märker dock att det är stor skillnad mot för en vecka sedan. Nu börjar löven falla. Solen torkar inte upp vägarna i skogspartier. Någon höststorm och löven ligger i backen.

Kommer att börja förbereda hojen för vinterförvaring inom kort.

Med ovan nämt. Det är inget självändamål att ha en lång mc-säsong. Vissa år har jag ställt hojen redan i slutet av juli efter någon bandag. Mer eller mindre redan allt förberett för att låta hojen stå orörd. Oftast har jag lite pliktskyldigt tagit ut hojen på en sista runda någon gång i september.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Blev för en vecka sen typ för min del. Tycker det blev kallt som fasen snabbt och dessutom är här mest skitväder. Men visst, skulle solen titta fram kanske jag tar mig en tur.
 

Snowman89

Guest
Vafan... Jag har ju inte ens lyckats få ur hojen ur garaget ännu :brinnerup :glömdet
Förhoppningsvis får jag i en ny motor inom kort så man kan köra några mil 2016..
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
När min penis gömmer sig i bukhålan på grund av att det är kallt och inte på grund av accelerationen, då ställer jag undan R1:an. :fakta
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag bor ju i Norrbotten så vintern kommer ju tidigt här. Har inte snön fastnat ännu i backen så händer det att jag tar kanske nån enstaka kortare turer en bra bit in i November. Ganska mysigt och ta en uppfriskande tur med några plusgrader när solen ligger på.....
 

erebos

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2016
Ort
Storvreta
Hoj
1998, Suzuki gsx750R
Hej alla. Jag är ny på forumet och även ny med hoj. Tog kortet i slutet av augusti. Plan för mig är att köra så länge jag inte fryser bollarna av mig eller om det blir halt/snö. Handskar med foder och ett par tre lager kläder så går det fint har jag märkt.

Skickat från min E6653 via Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hej alla. Jag är ny på forumet och även ny med hoj. Tog kortet i slutet av augusti. Plan för mig är att köra så länge jag inte fryser bollarna av mig eller om det blir halt/snö. Handskar med foder och ett par tre lager kläder så går det fint har jag märkt.

Skickat från min E6653 via Tapatalk

Pass på när frosten kommer, den är lömsk.
 

erebos

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2016
Ort
Storvreta
Hoj
1998, Suzuki gsx750R
Pass på när frosten kommer, den är lömsk.

Mm. Det är lite sånt man får tänka på. Hoppas att nyvinterrutinerna sitter kvar sen jag körde bil och släp. Då håller man oxå span på sånt. Bl.a. kurvor som ligger i skugga långe. Viadukter m.m.

En riktigt upplevelse måste vara om man oförberett stött på löv som frosten har tagit runt en sväng.

Skickat från min E6653 via Tapatalk
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Säsongen över? Är på en 180-mils Sydsverige runt semester nu :)
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
När kylarvattnet är tömt ur rejshojen är det slut på säsongen. D.v.s i går.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top