Problem med Mek. Varvräknare, utsliten ? Z750 från -73

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Hallå !

Söker lite renoverings tips till en Z750 twin från -73 eller vad det nu var för årsmodell.

Det är en mekanisk varvräknare som drivs med wire från kammen.
Wiren är så gott som ny och den pressade ändan håller rätt dimension,
MEN i själva varvräknaren är det utslitet så där den fyrkantiga ändan av wiren skall passa som handsken är den numera ca 0.5-0.8mm större.

Först var jag inne på att fylla i lite epoxilim och putta i wiren, låta det stelna och hoppas på det bästa, men då jag för 1ggn skull tänkte till så kanske det är att "kasta skit i fläkten" ? För om det inte fungerar eller slutar fungera efter ett tag så står man där med massa epoxi som är svårt att få bort.

Ska jag tvätta wiren och testa att löda samt ta fram nagelfilen ?

Vettiga tips ?

Någon som fixat dylika problem på tex hastighetsmätare?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fungerar varvräknaren ?
Det är väl inte så att den axel i varvräknaren som ska snurra med wirens hastighet har nypt och det är därför hålet är för stort ?

Kanske varvräknaren först behöver lite service, fett / olja t.ex. (kanske räcker)
och sedan hade hade jag inte tvekat för epoxi.
Fodrar lägre temperatur att få bort än lödtenn.
Om det fortfarande strular.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Det finns ett Företag i Leksand som reparerarbla. "gamla" Hastighets- och Varvräknare.
Har själv anlitat dom med suveränt resultat.

Instrument JIGE AB Falun
www.instrumentjige.se
0247 - 101 16

/KentW
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Jag har nå'n gång lyckats att fixa problemet, genom att med en väldigt duktig tång, klämma vajern över diagonalen, så att den kvadratiska änden 'blivit en romb.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag har fixat det till en hastighetsmätare. Jag lindade ett varv med mycket tunn mässingsplåt runt fyrkanten på wiren. Det var en plåt för shimsning som var 0,02 mm tjock. Det passade på det berömda håret sedan.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vaxa vajeränden med flytande hårdvax sen epoxy i hålet, vaxet gör att epoxyn inte biter på den vaxade ytan. Man brukar använda denna metod då man plastbäddar gevärsstockar för att lådan inte ska fastna i epoxyn.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Kan också gå i god för dem. Om du inte nämnt dem hade jag gjort det. Anlitade dem så sent som i våras.

Dom har jag vart i kontakt med innan då jag hade en Implala -58 jag tog hem från FL som lade av precis efrer reg.bes *phu* .... men då jag flög över till det knasiga landet i väster igen så köpte jag en renoverad där istället.

Varvräknaren är ju felfri annars, som tidigare inlägg kanske påpekade att man behövde serva den, men den går så lätt och fint så...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top