Honda Monkey kommer till Europa!

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Vad roligt! Har sökt runt en hel del på Monkey och funderat på att köpa en för att det är roligt. Roligare med Honda original än någon av kopiorna. Mer intresserad om dom släpper en 125:a än en moppe. Mopeder brukar vara dyrare i försäkring också. Verkar stjälas fler moppar än 125:eek:r av vad jag förstått. En original Honda Monkey 125 vore festligt. :)


Är z50 en moppe då? Klassar den in som EU-moppe? På den gamla goda tiden så var en 50cc Monkey en lätt MC och inget annat.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Är z50 en moppe då? Klassar den in som EU-moppe? På den gamla goda tiden så var en 50cc Monkey en lätt MC och inget annat.

Är inte Z50 en 50cc?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Är inte Z50 en 50cc?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Finns ju hastighetskrav också för att klassas som moped.

U

Då en Grom till stor del bygger på skitbilliga volymprylar så kan du nog räkna med ett pris i ganska exakt samma härad... Kanske tom dyrare pga nostalgieffekten. Dom konkurrerar ju om samma kunder så en prisdifferentiering låter orimlig.

32900 kostar en Grom (MSX125) och det vore väl i övre laget för en Monkey bike som är ganska basic.
Jag skulle nog vilja ha ner det priset 10-15 hack ungefär.
 
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Finns ju hastighetskrav också för att klassas som moped.



32900 kostar en Grom (MSX125) och det vore väl i övre laget för en Monkey bike som är ganska basic.
Jag skulle nog vilja ha ner det priset 10-15 hack ungefär.

Kina-varianterna verkar ligga runt 20':- nya ca. Honda runt 26 lök kanske?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag tror att 50cc kommer att ligga på runt 25k och om det kommer en 125cc så tror jag att den hamnar på c:a 32k! Tror nog även att dom att kommer bli slutsålda på en gång. Det blir att lägga en beställning så fort man får.
 

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Ort
Småland
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
Vill ha! En grön. Semiautomat! :yoparty:yoparty
Fick en sån som sjuåring. En 72:a. Min första hoj som ledde mig in i hojträsket. Det var 36 år sen och jag minns första körningen som om det vore igår. :)
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
MSX 125 är inte att jämföra med Monkey, visst finns det likheter mellan dom men Monkeyn har en kultstatus och en historia som msx:en aldrig kommer kunna uppnå. Tiden får visa:tummenupp

Det verkar som att Grom (Amerikanska varianten av MSX125) har sålt bra. Framförallt första året så verkar det ha varit svårt att få tag på en over there för att de var slutsålda och långa kölistor.


Kina-varianterna verkar ligga runt 20':- nya ca. Honda runt 26 lök kanske?

12900kr är väl inte runt 20kkr?
Nog för att det ibland kan vara bra att avrunda uppåt för att inte bli lurad på avrundningarna. Men att avrunda uppåt till 20kkr är väl lite väl avrundat?

Eller menar du att om man skulle beställa från Monkeybiker så tar de betydligt mer än vad de skriver på hemsidan? Lurar på en massa extra avgifter eller dyl. ?
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
12900kr är väl inte runt 20kkr?
Nog för att det ibland kan vara bra att avrunda uppåt för att inte bli lurad på avrundningarna. Men att avrunda uppåt till 20kkr är väl lite väl avrundat?

Eller menar du att om man skulle beställa från Monkeybiker så tar de betydligt mer än vad de skriver på hemsidan? Lurar på en massa extra avgifter eller dyl. ?

Har mest kollat vad dom kostar i England och en Skyteam verkar ligga på runt 20':-


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Ickx

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Speed Triple -04
Är z50 en moppe då? Klassar den in som EU-moppe? På den gamla goda tiden så var en 50cc Monkey en lätt MC och inget annat.

Jag hade en i ungdomen en Suzuki av samma typ. Lite lätta modifieringar och den gjorde iaf runt 70. Svinskoj i snön också.

Det var i landet på östra sidan där Suzukin och Hondan var det klart vanligaste innan EU-scotrarna tog över.
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Jag hade en i ungdomen en Suzuki av samma typ. Lite lätta modifieringar och den gjorde iaf runt 70. Svinskoj i snön också.

Det var i landet på östra sidan där Suzukin och Hondan var det klart vanligaste innan EU-scotrarna tog över.

Har en 79:a som står i garaget. Körde ifrån det mesta i min ungdom men den var ju reggad som lätt mc.

Vilka mods gjorde att den gjorde 70?
Jag tror min gjorde ca 70 som standard, svårt o veta då hastighetsmätaren fick frispel efter 50:hihi
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
J
Har en 79:a som står i garaget. Körde ifrån det mesta i min ungdom men den var ju reggad som lätt mc.

Vilka mods gjorde att den gjorde 70?
Jag tror min gjorde ca 70 som standard, svårt o veta då hastighetsmätaren fick frispel efter 50:hihi

Vet inte om ni pratar om Monkey... Men min Monkey (och det var en gul Honda) gjorde 65 på mätaren på platten.
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
J

Vet inte om ni pratar om Monkey... Men min Monkey (och det var en gul Honda) gjorde 65 på mätaren på platten.

Ja, jag menade monkeyn men såg att jag frågade Ickx som pratade om Suzuki, smart:brinnerup

Min är en röd Honda z50 med halvautomat, så att den gjorde 70 är nog inte omöjligt då alla vet att dom röda är snabbast:banana
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Man skulle bli fängslad för förargelseväckande beteende på en så ugly biaatch

(första hojen jag flög över ett gupp o landade på bakhjulet med förresten)
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
107 kilos våtvikt, originalet verkar ha vägt 58 kilo, hur tusan har Hondas ingenjörer lyckats göra den dubbelt så tung :gnissla
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top