Honda Monkey kommer till Europa!

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
För att då ser den ut som en Suzuki cross :)
Nä, men jag tycker den gula var snygg.

Haha, Suzuki-cross ja...:hihi

Kommer ihåg att det var en kille som hade en Z50 när jag var i moppeåldern, och den var faktiskt gul - lite åt banangul.

Skulle tro att jag har för mycket Göta kanal i huvet, som gillar de röda.
 

Galedia

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati
Lärde mig köra på en sådan som liten, och man blir aldrig för stor för den! :yoparty
 

Bifogat

  • DSC_10262.jpg
    DSC_10262.jpg
    1.2 MB · Visningar: 188

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Nää, eller menar du att de var så felinställda att de "fyrtaktade" för de är ju annars 2-takts motorer, till skillnad från Monkeyn.

Ja, naturligtvis menar jag fyrtakta. Var det inte ganska uppenbart trots att Det blev lite komiskt när jag skulle skruva till det i plural? Se kanske jag minns fel men var det inte fast munstycke på FS1? På min Crescent Compact och på flakan så hängde man och skruvade munstycke som fan men kan inte minnas att det var så på FS1 eller DT.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Det var somliga Bing-förgasare som hade skruvbart munstycke, kanske fanns det fler som hade det. Man leanade nerför sen fick man feta till igen uppför. Misstänker det satt Mikuni på Yamaha.

Tänk vilka coola hojar det fanns på den tiden, minns att jag hade lystna blickar efter en sån här. Det var på den tiden man hat'älskade sin sur-Puch
2141fb20.jpg
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ja, naturligtvis menar jag fyrtakta. Var det inte ganska uppenbart trots att Det blev lite komiskt när jag skulle skruva till det i plural? Se kanske jag minns fel men var det inte fast munstycke på FS1? På min Crescent Compact och på flakan så hängde man och skruvade munstycke som fan men kan inte minnas att det var så på FS1 eller DT.

Jo det var fast, dessutom sitter ju förgasaren slidmatandes och inbyggd "i motorn" på höger sida.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det var somliga Bing-förgasare som hade skruvbart munstycke, kanske fanns det fler som hade det. Man leanade nerför sen fick man feta till igen uppför. Misstänker det satt Mikuni på Yamaha.

Tänk vilka coola hojar det fanns på den tiden, minns att jag hade lystna blickar efter en sån här. Det var på den tiden man hat'älskade sin sur-Puch
2141fb20.jpg

En sådan trimmade vi i slutet av åttiotalet, är ju den gamla crossmotorn, som också finns i Suzuki PV50, och i den finskbyggda Suzuki RB50/GSXR-50, fast i finsk tappning under namnet Solifer.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo det var fast, dessutom sitter ju förgasaren slidmatandes och inbyggd "i motorn" på höger sida.

ÄSch, det var ju lätt löst med triimförgasare. :hihi
Fanns bara en enda otrimmad FS1 inom 5 mil där jag bodde i Småland (vad någon kände till iaf...), resten hade trimprylar och förgasare med en ställskruv som kom upp genom gummipackningen ovanför förgasaren, bredvid choken. Förutom min, som hade en ondskefull motorsågsförgasare. :3freak
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
ÄSch, det var ju lätt löst med triimförgasare. :hihi
Fanns bara en enda otrimmad FS1 inom 5 mil där jag bodde i Småland (vad någon kände till iaf...), resten hade trimprylar och förgasare med en ställskruv som kom upp genom gummipackningen ovanför förgasaren, bredvid choken. Förutom min, som hade en ondskefull motorsågsförgasare. :3freak

Min FS1 hade som sista setup i min ägo en YZ125 förgasare utstickades. Tog lite tid att varva upp men gick fort sen. Inte helt diskret utseende dock.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Hade för några år sen en exxo caliber, crf70 ram med lifan 125cc motor och 12" slicks...
Sinnessjukt kul hoj men monkeyn är väl ytterligare lite mindre?
Perfekt storlek på hoj när man ska köra på slangen, man slår ju i röven innan man hinner slå över så skaderisken är minimal :rofl
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Vad roligt! Har sökt runt en hel del på Monkey och funderat på att köpa en för att det är roligt. Roligare med Honda original än någon av kopiorna. Mer intresserad om dom släpper en 125:a än en moppe. Mopeder brukar vara dyrare i försäkring också. Verkar stjälas fler moppar än 125:eek:r av vad jag förstått. En original Honda Monkey 125 vore festligt. :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad roligt! Har sökt runt en hel del på Monkey och funderat på att köpa en för att det är roligt. Roligare med Honda original än någon av kopiorna. Mer intresserad om dom släpper en 125:a än en moppe. Mopeder brukar vara dyrare i försäkring också. Verkar stjälas fler moppar än 125:eek:r av vad jag förstått. En original Honda Monkey 125 vore festligt. :)

Eller 130cc så blir det nog ännu billigare försäkring.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
U
Är det någon som har en susning om priset?

Jag sitter ju här och blir sugen på en om de fås vägreggade. Brudmagnet :tuttar :rolleyes:


Jag har suttit och kikat på de här, priset är ok och de är vägreggade till det priset.
Men det vore som att köpa en kinacross, inte alls samma grej. En äkta Honda däremot, det lockar mer.

http://www.monkeybiker.se/sv/produk...-pbr/monkeybike/replika-monkeybike-125cc.html

Då en Grom till stor del bygger på skitbilliga volymprylar så kan du nog räkna med ett pris i ganska exakt samma härad... Kanske tom dyrare pga nostalgieffekten. Dom konkurrerar ju om samma kunder så en prisdifferentiering låter orimlig.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top