Kawasaki zzr1400 oljud vi motorbroms

Kawaz

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2016
Ort
Helsingborg
Hoj
2007 Kawasaki zzr1400
Hej Jag har ett irriterande lätt knackande ljud från högersidan av motorn när jag motorbromsar i lägre hastigheter är det någon som har någon erfarenhet av detta cykeln är en 07 :a
 

Lucaz

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2018
Ort
Kramfors
Hoj
ZZR1400
Jag har liknande defekt på min 06:a. Kan enligt uppgift vara kamkedjesträckaren. Bytte olja för 3 veckor sedan, då blev det bättre men inte bra. Över 3000rpm tickar det hela tiden. Ska snart parkera den för denna säsongen. Då ska jag plocka isär hojen och ev byta kamsträckaren och kedjan om det behöves.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har liknande defekt på min 06:a. Kan enligt uppgift vara kamkedjesträckaren. Bytte olja för 3 veckor sedan, då blev det bättre men inte bra. Över 3000rpm tickar det hela tiden. Ska snart parkera den för denna säsongen. Då ska jag plocka isär hojen och ev byta kamsträckaren och kedjan om det behöves.

I ditt fall då de låter över 3000 varv så kan du prova om de är sträckaren genom att bara fippla in en liten skruvmejsel och vrida sträckaren så den sträcker mer medan motorn går på de varvtal som missljuden uppstår. De är bara att ta bort mitten bulten och sopa in en skruvmejsel eller om de är insexfattning där inne? Blir den tyst av att vrida mittenskruven en aning så är de fel på sträckaren eller så är kamkedjan extremt slut så sträckaren inte orkar trycka så långt in. Obs testa först vrida inne i sträckaren utan att starta motorn så du vet åt vilket håll den sträcker mer,,skruva så lite som möjligt åt de håll de går lätt för att förhindra att kammen hoppar något kugg! De går tyngst åt de håll den sträcker mer.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top