Köpa skrotig racebuss

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Köpte en chevy van som snart är skattefri, blir billigare än en diesel även om den drar mer.
Och roligare att köra!

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag hade en kort VW Transporter T4, 2liters bensinare, 84 (d)ystra ponnys, men den tuffade och gick :tummenupp Det var en hel del rost bitvis, tröskellådorna visade sig bestå av fogskum, och det var lite skavanker här och var, men det får man leva med om man köper budget. Största egenheten var att den kastade av fördelarlocket med jämna mellanrum, men när jag väl hade kommit på vad som hände så hann ju bilen knappt stanna innan man hade satt fast det igen :hihi Största felet med den var "hasplåten" under motorn, den som ska skydda från stänk och sänka ljudnivån, kanske också ge lite bättre aerodynamik, och som brukar vara av plast. På T4 är den gjord i plåt och en 3cm matta som suger åt sig ALLT, att den vägde som en småbil märkte jag först när jag låg under den och lossade sista skruven :näsblod

Men totalt sett, skulle jag köpa racebuss igen så ligger en sån bra till :tummenupp
 

Smagatusk

Guest
Är inne på min fjärde T4a, dom är som järnspett, tillförlitliga med undantag för automatlådorna som man bör hålla sig ifrån. Problemet är bara att det blir allt svårare att hitta någon som inte är utsliten.

Har fler frågor för ämnet.
Någon som kört Fiat Scudo? Verkar vara billiga men är dom pålitliga?
Är MB Vito ok efter 2006? Vad jag förstår blev dom galvade vid karossbytet och ska inte rosta sönder?
Man måste ju fråga du kunnat avverka 3 stycken om de är som järnspett?
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Vito ska vara tillverkad efter 1/1-2006 om den ska vara helgalvad men de rostar de med, ungefär som vw gör. Gamla är rätt slitstark mekaniskt och billiga delar när det behövs, nya vet jag inte vad de tål men delarna är avsevärt dyrare.

Ingen p? merca kan vara v?rst stolt ?ver f?rsta viton (w638) I mitt fall ?r det l?tt den s?msta bilen jag ?gt... Sammanfattningsvis skulle man kunna s?ga att den ?r genomusel, f?rutom att den var r?tt pigg och drog r?tt lite diesel (112cdi)

Som om jag inte l?rt mig ett dugg k?pte jag sen en -07:a (120cdi) och den ?r bland de b?sta bilar jag ?gt f?rutom att den kanske inte ?r j?ttesn?l p? diesel men den g?r ? andra sidan som fan.

Visst rostar w639 efter -06 men det g?r transporter ocks? s? det ?r v?l tyv?rr bara att tugga i sig..
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ingen p? merca kan vara v?rst stolt ?ver f?rsta viton (w638) I mitt fall ?r det l?tt den s?msta bilen jag ?gt... Sammanfattningsvis skulle man kunna s?ga att den ?r genomusel, f?rutom att den var r?tt pigg och drog r?tt lite diesel (112cdi)

Som om jag inte l?rt mig ett dugg k?pte jag sen en -07:a (120cdi) och den ?r bland de b?sta bilar jag ?gt f?rutom att den kanske inte ?r j?ttesn?l p? diesel men den g?r ? andra sidan som fan.

Visst rostar w639 efter -06 men det g?r transporter ocks? s? det ?r v?l tyv?rr bara att tugga i sig..

He he, är 639 så mycket bättre kanske man skulle byta....

Min 638 är en senare årsmodell, -02, och har inte haft andra problem än man kan förvänta sig av milen förutom rost då men de nya verkar ju rosta de med, mer än 10´i min ägo sen mars 2010 tror jag och en bit över 40´ nu totalt.

SRS ballat ur, styrenheten enl. merca och dyrt så jag släckte bara lampan, km-räknare svart så jag vet inte exakt vad han gått men jag kör över 1500 året så över 40´iaf. och stolsvärme som är kass efter förra ägaren satte knäet i stolen och sträckte sig in efter något, varmt blir det men punkt-varmt.....Mycket varmt! Bränna hål på byxor varmt! :näsblod

Visst har jag fått byta lite skit men den har ju rullat en del med så det får man ju räkna med, har de evigt återkommande handbromsarna varje besiktning men har väl vant mig nu och river isär och smörjer upp inför besiktning,

Till och med ACn funkar än, utan fyllning. :)

Komfortvägg så det finns plats för mig på 184 bekvämt, automat AC och farthållare, allt som behövs efter en bandag. :)

Nu använder jag den istället för personbil med, veckohandla, ToF jobbet och när man ska hälsa på släkt och vänner så han står ju inte still och beckar ihop, märker av små förändringar när jag kör den dagligen och åtgärdar begynnande problem, kan ju bidra till att den funkar bra.

Visst skulle jag vilja ha nyare men har svårt att motivera prisökningen och en "ny" bil som man ska reparera upp, de flesta hyfsat vettigt prisade har ju gått de milen där man får börja byta slitdelar på löpande band, min är ju "gjord".

Men, skulle jag köpa idag skulle det bli en med senare tillverkning än 1/1-06, bara räkna med att hjullager, leder och liknande kan vara på gång om den gått en bit.

..förresten, en fördel med framhjulsdrift och mycket tomkörning är ju däckslitaget bak, har inte bytt bakdäck än och de var nya när förra ägaren köpte den 3 år tidigare, kanske snart faller för åldersstrecket... :D
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Bor mitt i stan, svårt nog att få plats med bilen, släp gör det ännu värre. Annars verkar det ju (tyvärr?) vara det "bästa" alternativet.

En sak man kan tänka på, även om det nu absolut inte verkar vara lösningen för dig, är att det finns små släpvagnar (ca 60kg) som man lätt kan ställa upp mot en vägg eller ha i ett ganska litet förråd.

Jag har en ERDE PM 310 (tror jag den heter) som är sjukt liten och smidig, tar dock bara en hoj.

När jag parkerade trångt ibland så lutade jag upp släpvagnen mot bilen så tog den ingen plats alls.

Men som sagt, detta är ingen permanent lösning. Det är bara ett smidigare alterantiv till vanlig släpvagn.

Idag har jag en T5, som är lite för hög för att kunna lasta hojen i på ett smidigt sätt och dessutom har uselt rostskydd som någon nämnde. Verkar som att de rostar igenom lacken även där det inte ens finns skador. Mitt på en plåtyta dessutom.

//K
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
har haft expert-99 kanon bil bara går å går har tyvärr sålt den till min son ångrar mig en del:huvet den enda rosten var framskärmarna inget i karossen skatten är 1400 var fjärde månad
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
En sak man kan tänka på, även om det nu absolut inte verkar vara lösningen för dig, är att det finns små släpvagnar (ca 60kg) som man lätt kan ställa upp mot en vägg eller ha i ett ganska litet förråd.

Jag har en ERDE PM 310 (tror jag den heter) som är sjukt liten och smidig, tar dock bara en hoj.

När jag parkerade trångt ibland så lutade jag upp släpvagnen mot bilen så tog den ingen plats alls.

Men som sagt, detta är ingen permanent lösning. Det är bara ett smidigare alterantiv till vanlig släpvagn.

Idag har jag en T5, som är lite för hög för att kunna lasta hojen i på ett smidigt sätt och dessutom har uselt rostskydd som någon nämnde. Verkar som att de rostar igenom lacken även där det inte ens finns skador. Mitt på en plåtyta dessutom.

//K

Bra tips, kanske blir som temporär lösning ju mer jag tänker på det.

Tittar mest på T4 just nu, funderar på om man inte skulle kunna få in hundbur och iallafall en hoj i en sån. Får mäta och klura lite.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Förutom rosten så funkar vito w638 (gamla framhjulsdrivna) klockrent. Slitstarka och du får lätt in 2 hojar :tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Man måste ju fråga du kunnat avverka 3 stycken om de är som järnspett?

:D
Nr 1 -96 2.5 bensin, firmabil var automat och växellådan havererade vid 23k mil, efter ca 10k mil och drygt 10 år i min ägo. Äger den eg fortfarande och säljer delar från den samt plockar delar till mina rullande.
Nr 2 privatbil, -00 2.5 TDI, äger jag fortfarande och har kört den från 2005 och 13k mil till idag 28k och hoppas kunna köra den tills kamremmen havererar nån gång efter 40k mil. Tänker aldrig mer kosta på den ett kamremsbyte...
Nr 3, -95 2.4Död, var ett panikköp när Nr 1 havererade våren 2013, och den hade nåt elfel som antagligen berodde på att den gått för mycket nere i gruvdammet var allmänt kass redan när jag köpte den och behövde 15 minuter för att komma upp i 90 km/h.
Nr 4, -99 2.5TDI köpte jag kort senare när den dök upp och därefter sålde jag Nr 3. Var fortfarande lite panik eftersom jag ogillade nr 2, men har kört den från 29 till snart 34k och även den hoppas jag kunna köra förbi 40 k.
Nr 5, söker jag just nu men det blir nog nåt nyare än en T4a.
 
Last edited:

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Ort
Söderut
Hoj
Dajtåna trackbike
Kul tråd :)
Jag körde en VW T4 till och från banor ett par år och den var väl helt okej. Den såg ut som fan men gick väldigt bra för vara en 14´skåpis med 30´på mätaren. En klar rekommendation om man har lite tajt budget!
88 hästaren är inte kul! Någonstans! Jag hade den med ca 100hp och den knallade på som sagt. 2,5 an är förstås grymmast men skatt/service blir något dyrare.
För ett par år sedan köpte jag en T5a. Jo men tjenare vilken skillnad på bil o bil...
Jag använder den dagligen istället för bara fram och tillbaka på bana. Kör gärna längre sträckor med den, helt utan problem. Varit både på Assen några gånger och campat. När tåg/flygbiljetterna är för dyra till Stockholm tar jag skåpbilen som pendlingsbil dom nätta 65 milen mellan Malmö och Stockholm, utan problem. Då drar den utan last 0.74 i snitt.
Det är 104 hästars 05:a med 21.000 på mätaren nu :banana

Jag har nästan, eller väldigt lite rost på min. I alla fall för en snart 12 år gammal skåpbil. Några blemmor här och där men absolut inget jag skäms över! Jag gissar att om man hittar ett ex någon har tagit hand om och fortsätter ta hand om är risken betydlig mindre att rost uppstår...

Nu kommer jag väl få äta upp dom här orden för imorgon ska hon besiktigas :)
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Köpte en chevy van som snart är skattefri, blir billigare än en diesel även om den drar mer.
Och roligare att köra!

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Vad har du köpt? För inte fan låter det som en Cheva van iaf =) :hihi

Köp en riktig skåpbil, inget glasat skit. .
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Det är skåp! Vi får väl se, kul projekt att renovera i vart fall



Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Kul tråd :)
Jag körde en VW T4 till och från banor ett par år och den var väl helt okej. Den såg ut som fan men gick väldigt bra för vara en 14´skåpis med 30´på mätaren. En klar rekommendation om man har lite tajt budget!
88 hästaren är inte kul! Någonstans! Jag hade den med ca 100hp och den knallade på som sagt. 2,5 an är förstås grymmast men skatt/service blir något dyrare.
För ett par år sedan köpte jag en T5a. Jo men tjenare vilken skillnad på bil o bil...
Jag använder den dagligen istället för bara fram och tillbaka på bana. Kör gärna längre sträckor med den, helt utan problem. Varit både på Assen några gånger och campat. När tåg/flygbiljetterna är för dyra till Stockholm tar jag skåpbilen som pendlingsbil dom nätta 65 milen mellan Malmö och Stockholm, utan problem. Då drar den utan last 0.74 i snitt.
Det är 104 hästars 05:a med 21.000 på mätaren nu :banana

Jag har nästan, eller väldigt lite rost på min. I alla fall för en snart 12 år gammal skåpbil. Några blemmor här och där men absolut inget jag skäms över! Jag gissar att om man hittar ett ex någon har tagit hand om och fortsätter ta hand om är risken betydlig mindre att rost uppstår...

Nu kommer jag väl få äta upp dom här orden för imorgon ska hon besiktigas :)


Min T5a är 1.9D med 105hk tror jag.

Jag har kört den några tusen mil nu och mäter varje tank förbrukningen. 0,63 är det lägsta, det mätte jag under långkörning i 80-90km/h.

Nu när det blivit kallare är jag nästan uppe i 0.8. Det tror jag är på grund av dieselvärmaren, och jag är osäker på om termostaten funkar som den skall. Kan vara så att dieselvärmaren startar och går hela tiden när bilen är igång, för att termostaten är lite öppen.

Annars väldigt soppasnål för sin storlek! Helt Ok att köra, jag har ingen annan bil utan kör alltid denna överallt. Gillar den mer och mer faktiskt. Funderar på hur jag skall inreda skåpet för att behålla lastytan men får mer utrymmen att förvara saker i.

//GF
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Min T5a är 1.9D med 105hk tror jag.

Jag har kört den några tusen mil nu och mäter varje tank förbrukningen. 0,63 är det lägsta, det mätte jag under långkörning i 80-90km/h.

Nu när det blivit kallare är jag nästan uppe i 0.8. Det tror jag är på grund av dieselvärmaren, och jag är osäker på om termostaten funkar som den skall. Kan vara så att dieselvärmaren startar och går hela tiden när bilen är igång, för att termostaten är lite öppen.

Annars väldigt soppasnål för sin storlek! Helt Ok att köra, jag har ingen annan bil utan kör alltid denna överallt. Gillar den mer och mer faktiskt. Funderar på hur jag skall inreda skåpet för att behålla lastytan men får mer utrymmen att förvara saker i.

//GF
Vad är det för skatt på en sån?

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Funderar på hur jag skall inreda skåpet för att behålla lastytan men får mer utrymmen att förvara saker i.

//GF

Beror väl lite på vad du ska lasta men som racebuss tror jag att jag hittat en optimalt kompakt lösning med min gamla T4a.
 

Bifogat

  • DSC00244.JPG
    DSC00244.JPG
    232.7 KB · Visningar: 131
  • DSC00310.JPG
    DSC00310.JPG
    218.2 KB · Visningar: 147
  • DSC00313.JPG
    DSC00313.JPG
    252 KB · Visningar: 133
  • DSC00314.JPG
    DSC00314.JPG
    213 KB · Visningar: 204
  • DSC00315.JPG
    DSC00315.JPG
    224.3 KB · Visningar: 119
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top