Slip-on till Moto Guzzi V7II 2015? Mappning?

Sardinen

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2016
Ort
Helsingborg
Hoj
Moto Guzzi V7II Special 2015
Behövs mappning vid Slip-on?

Hej,
Jag har kikat på att sätta på slipon på min Moto Guzzi V7II Special 2015 då jag tycker det är lite dåligt krut i ljudet..
Finns inte mycket modellanpassat, det enda jag hittar är på Supermotors och kostar 8900, vilket är lite väl för min del.

Har därför istället kikat på universala slip-on som ligger runt 7-900 kr /st. Min fråga är om man då borde gör en ommappning av hojen eller det går bra att bara slänga på dom och köra?

Har frågat massa handlare och kollat runt på internet men får ingen klar bild över det.
Trodde det var så att motorn kan få för mycket bensin och man måste ha koll på tändstiften så inte motorn blir för varm, men får då följande svar av säljaren:


"En ommappning gäller efter byte av helsystem då flödet i ett helsystem är såpas mycket högre och avstämt efter en anpassad mapp. Fenomenet du beskriver var vanligt på förgasarnas tid. En modern hoj med insprut och luft/bränslegivare är "smarta" och anpassar blandningen efter flöde och omgivning. En modern motor klarar av ett byte av slip-on utan problem."



Finns här kanske någon som har gjort detta redan och kan tipsa om något som funkar? vill bara ha lite goare ljud i hojen.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Schysst handlare som tar sig tid att skriva ett så trevligt och förklarande svar.

Vad har vi här: 50 häst ur 750cc mer eller mindre?
Maskinen är ju inte direkt ute på sitt yttersta och arbetar från början...

Så länge du inte börjar modifiera på insugssidan så kommer den delen fungera som restriktor och du behöver knappast oroa dig för att hojen skall börja skena iväg för dig bara genom att montera slip-on.
Behåll katalysatorn, så kommer lambdasonden att reglera bränsleblandningen just fine.

Den primära risken är annars inte för mycket bränsle / fet blandning utan motsatsen: för mager blandning.
Bränsle kyler, och historiskt så brukade självlabbande med insug/avgas resultera i att mer luft processades, utan att andelen bränsle riktigt följde med upp.

I ditt fall kan du enkelt sätta på slip-on utan några mer konsekvenser än mer muller, men passa gärna på att läsa av stiften både före och efter bytet för att säkerställa att det andra påstår stämmer, och för att stilla din egna oro.
 

Sardinen

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2016
Ort
Helsingborg
Hoj
Moto Guzzi V7II Special 2015
Hej,
tack för svar.

Det stämmer överens med vad en del andra har sagt. Pratade dock med en guzzi handlare som säger att det finns en risk på låga varv att blandningen blir för mager. Han sa också att det är svårt att se på moderna tändstift om hojen fått för magert... o jag själv som inte är så bra på att meka blir osäker :p

Jag som skrev fel innan när jag skrev för mycket bensin.
Det stämmer med 750cc och 48 hk.

Tråkigt om hojen hade pajat, köpte den i våras. Har även mailet dom jag köpte hojen av och ska se om jag får något svar där.

Man kanske ska testa ändå...

Är det någon mer som har tips eller kanske t.om. har en guzzi v7II som har monterat slipon får ni gärna hojta :)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Motorskador pga för mager blandning riskerar du bara på höga varv / högt effektuttag.
På låga varv så manifesterar sig en för mager blandning genom ovillighet, ryckningar och ett ociviliserat beteende. Trist, men inget som direkt sabbar hojen din.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top