Stänga/avaktivera ABS på en fireblade 2010?

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hej!

Finns det några eftermarknadslösningar där man kan stänga av ABS:en på en CBR 1000 -10?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Japp:

363812.jpg


Är du inte mer störd av att det är kopplade bilbromsar, egentligen?
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Ska eventuellt köpa pappas fireblade som ska bli banhoj.

Vill gärna kunna trailbromsa utan att systemet kickar igång. Hondas ABS system kanske funkar tillräckligt bra på bana, eller? Min spontana reaktion är att avaktivera det, men det kanske är fel.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Varför skulle ABS:en störa trailbromsning.
Hondas ABS går inte in innan det är låsning på hjulen. Dvs så länge som du inte vill trailbromsa med låsta hjul så borde det inte göra någon skillnad.

Att stänga av ABS gör ju inte någon skillnad för combined funktionen. Den är oberoende av ABS.
Den funkar ju så att en kol på bakre oket är kopplad till en kolv på främre och vice versa så att man bromsar både bak och fram med både hand och fotbroms. Handbroms ger lite mer fram än bak och fot ger lite mer bak än fram. Men det är helt mekaniskt med koppling via slangar och kolvar på oken. Åtminstone på VFR.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Vad innebär trailbromsning?

Skickat från min A0001 via Tapatalk
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Aha, varför skulle det störas av ABS?

Skickat från min A0001 via Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Aha, varför skulle det störas av ABS?

Skickat från min A0001 via Tapatalk

Ingen aning. ABS funkar iofs ganska dåligt med nedlägg (om det inte är boschs kurv-abs då), eller vid hård inbromsning så att bakdäcket lagom svävar över asfalten. Men just trailbraking borde inte störas av ABS eftersom att man ändå inte har bakhjulet i luften då.

Borde inte ABSen gå att stänga av genom att plocka ur säkringen btw?
Annars är väl ABSen inte med på en HRC-härva?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Ska eventuellt köpa pappas fireblade som ska bli banhoj.

Vill gärna kunna trailbromsa utan att systemet kickar igång. Hondas ABS system kanske funkar tillräckligt bra på bana, eller? Min spontana reaktion är att avaktivera det, men det kanske är fel.
Bromsar du så hårt in mot apex att ABS:en skulle gå in så skulle inte jag vilja vara bakom dig. Eller i ett tangerande spår. Du låter som en olycka som väntar på att hända?
Det går för sjutton att bromsa upp bakhjulet i luften...med bibehållet fäste fram.

Som flera nämnt...varför ta bort den...för oss vanliga någotsånär dödliga så är den ibland bra att ha.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Har bara kört en s1000rr på bana, men då gick det långsamt och absen aktiverades aldrig. Jag har en polare som är rejält vass, han testade en standard zx10r av 2012 års modell med ABS, det var inte alls trevligt inför trösen då den aktiverade ABS, släppte upp bromstrycket fram för att förhindra "låsning" i och med att bakhjulet lättade såpass och spann så mycket snabbare så han fortsatte bara rakt fram in på escapen. Ska du ändå bygga om till banhoj rekommenderar jag du tar bort skiten.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag tycker ABS suger på bana. Provat såväl cbr som BMW S1000R med senaste Bosch. Funkar kanon ända tills man börjar vika och bromsa samtidigt. Då pulsar det i handtaget....
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Är det standard att man inte kan stänga av ABSen på moderna sportcyklar? Jag har avstängningsbar ABS på min supermoppe från 07 så jag trodde i min enfald att det var så på de flesta cyklar.

Skickat från min A0001 via Tapatalk
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Jag tycker ABS suger på bana. Provat såväl cbr som BMW S1000R med senaste Bosch. Funkar kanon ända tills man börjar vika och bromsa samtidigt. Då pulsar det i handtaget....

Detta!

Har själv känt av det.

De flesta modernare sporthojar/sportiga hojar har avstängningsbar ABS. Min Hypermotard 821 hade det bland annat.... tyvärr så har inte Firebladen det. Frågan är hur man på bästa sätt kopplar bort ABS. HRC härva är inte aktuellt nu!
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Detta!

Har själv känt av det.

De flesta modernare sporthojar/sportiga hojar har avstängningsbar ABS. Min Hypermotard 821 hade det bland annat.... tyvärr så har inte Firebladen det. Frågan är hur man på bästa sätt kopplar bort ABS. HRC härva är inte aktuellt nu!

Men, skapar du inte ett monster om du fimpar ABS på en hoj med kombibromsar?
De spelar ju ingen roll hur bra intentioner man har eller hur känslig man är - när bromsarna lever sitt egna liv och portionerar ut bromskraften lite som dom själva tror funkar bäst.
ABS kan jag stå ut med, om jag tvingas - även om jag tycker illa om det, men bilbromsar på en MC ger mig fan eksem.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Har bara kört en s1000rr på bana, men då gick det långsamt och absen aktiverades aldrig. Jag har en polare som är rejält vass, han testade en standard zx10r av 2012 års modell med ABS, det var inte alls trevligt inför trösen då den aktiverade ABS, släppte upp bromstrycket fram för att förhindra "låsning" i och med att bakhjulet lättade såpass och spann så mycket snabbare så han fortsatte bara rakt fram in på escapen. Ska du ändå bygga om till banhoj rekommenderar jag du tar bort skiten.

Det fenomenet borde du slippa på honda i och med att dom har sina Combined bromsar där tryck på handbromsen även aktiverar en kolv i bakre oket. Dvs även om du bromsar på såpass att bakhjulet lättar något så kommer inte bakhjulet att spinna vidare fritt utan kommer att bromsas ner. ABS:en kommer då att släppa bromstrycket på bakbromsen något men om det är i luften så ska det inte påverka mycket.

Däremot kommer troligen ABS att slå in om man är på väg att slå över framåt misstänker jag. (Vet inte i detalj vilka input ABS på firebladen har)

Men sen har man ju problemet om man vill bromsa på gränsen till låsning och börja lägga ner och ligga kvar med bromsning på gränsen till låsning. då kommer ju ABS att slå in och pulsera i handtaget och det verkar det vara folk som upplever är jobbigt och obehagligt.

Men jag misstänker att det är förare som är ganska snabba som kan ligga nära gränsen som överhuvudtaget märker av att ABS är där.

Jag skulle troligen inte lida av det eftersom jag med största sannolikhet är för långsam och för feg för att ABS ska aktiveras.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det fenomenet borde du slippa på honda i och med att dom har sina Combined bromsar där tryck på handbromsen även aktiverar en kolv i bakre oket. Dvs även om du bromsar på såpass att bakhjulet lättar något så kommer inte bakhjulet att spinna vidare fritt utan kommer att bromsas ner. ABS:en kommer då att släppa bromstrycket på bakbromsen något men om det är i luften så ska det inte påverka mycket.

Däremot kommer troligen ABS att slå in om man är på väg att slå över framåt misstänker jag. (Vet inte i detalj vilka input ABS på firebladen har)

Men sen har man ju problemet om man vill bromsa på gränsen till låsning och börja lägga ner och ligga kvar med bromsning på gränsen till låsning. då kommer ju ABS att slå in och pulsera i handtaget och det verkar det vara folk som upplever är jobbigt och obehagligt.

Men jag misstänker att det är förare som är ganska snabba som kan ligga nära gränsen som överhuvudtaget märker av att ABS är där.

Jag skulle troligen inte lida av det eftersom jag med största sannolikhet är för långsam och för feg för att ABS ska aktiveras.

Det var väl 2013 Bosch fick in skydd mot att volta över framhjulet? Enligt vad jag tror mig minnas av annonserna för Aprilia RSV4.
Finns en tråd här på SH om volt över framhjulet med BMW S1000RR.
Börjar med en film från Ryssland och sedan kommer ett inlägg om att det hänt också i Sverige.
Och det var inget fel på BMWn i Sverige när ABSn kollades upp efter kraschen.
Damen som körde BMWn blev det fel på när hon fick hojen över sig.
Tråkig historia.

ABS kommer från bilar där uppgiften är att det ska ge maximal bromsverkan vid halt väglag.
Och till personbilar kom ABS från lastvagnar där uppgiften var att bromsa lagom på varje hjul på bil och släp där belastning kan variera från axel till axel beroende på lasten.
Knorr-Bremse har i varje fall varit en stor leverantör av ABS till lastbilar, släp. Och är kanske fortfarande.
Jag hjälpte till med att översatta Knorr-Bremses instruktioner till svenska från tyska på 1980-talet. Gav en inblick i hur ABS är tänkt att fungera. #

1) ABS till MC fungerar därför i grunden vid bromsning rakt fram och halt underlag.
2) ABS till MC skyddar inte mot volt över framhjulet vid bra väggrepp. Som SH-tråden med S1000RR ovan visar.
3) ABS till MC klarar inte bromsning i kurva. En bil kan ju inte välta när det är halt !

2) har enligt annonserna kommit 2013 till vissa hojar (om jag minns rätt på RSV4) och
3) ännu senare.

Men för att en hoj 2016 ska ha ABS så behöver den bara ha 1).
Som förhoppningsvis fungerar som tänkt vid bromsning rakt fram.
När det är dåligt väggrepp. tex
vid regn, grus, snö eller is, eller gräs.
Har du inte ABS, bromsa bara bak vid en kontrollerad avkörning ut på gräs.
Min egen erfarenhet.

# Är det fel på ABS systemet så skulle Knorr-Bremses ABS kopplas bort och sedan hade lastbilsföraren att bromsa manuellt, dvs hjul med låg last kommer att låsa sig före hjul med hög last. Utgående från detta skulle det räcka med att på en Honda ta loss / koppla bort ABS givarna för att bli kvitt ABS systemet.

Men själv skulle jag aldrig chansa.
Skulle montera bort hela originalsystemet och dra nya slangar från handbromsen till framhjuls oken och från fotbromsen till bakhjulsoket.
Och är det några konstigheter, saknas tex bromsvätskebehållare vid bromscylindrarna, nya bromscylindrar / bromsgrepp, ny fotbroms.
Med sedvanliga bromsvätskebehållare.
 
Last edited:

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Jag skulle troligen inte lida av det eftersom jag med största sannolikhet är för långsam och för feg för att ABS ska aktiveras.

Ja nu snackar vi förare som körde 1.10-1.11 på original zx10 med slicks. Jag tänkte testa min gat gsxr 1000 med abs på bana nästa år vid nått tillfälle jag inte kör räserhojen, ska bli spännande att se hur fort det kan gå med en originalare med abs, och just hur hårt man kan gå på bromsen utan att hojen får frilir :)
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Har ABS på min Fireblade - 09. ABS:en funkar bra vid trailbraking om man inte är jättesnabb. Tror att den räddat mig från åtminstone 2 lowsiders. Däremot så går den in lite väl tidigt vid tex Trösen.
Prova om du gillar ABS, den kommer troligen att förhindra några lowsiders till kostnad av bromsprestanda om du är snabb.
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Hej
Kan svara hur jag upplever min ABS på bana.
Kör en ZX10R 2011 med ABS.
Använder hojen både på gata och i snabb grupp på bana (kanske 10 bandagar per år).

Kör på Sturup och på Knutstorp där Sturup är "hemma bana".
Har än bara fått ABS att gå in vid en sträcka på Sturup och aldrig på Knutstorp.
På Sturup går ABS ibland in när jag bromsar in för dammakurvan (kraftig inbromsning från ca 140km/h).

Det som sker är att hojen börjar bromsa ganska kraftigt men sedan släpper det lite så hojen går lite fortare än planerat. När detta sker är det så långt in i inbromsningen att det aldrig har inneburit någon fara eller risk.
Jag kan förstå om man tävlar att detta inte är ok och att man tar bort sin ABS.
För mig som även kör gata där jag kanske behöver panikbromsa någon gång så har jag valt att ha kvar min ABS.

Förslaget är att inte ta bort den innan du har provat.
Att ABS skall gå in för att du bromsar dig in i en kurva har jag svårt att se från de banor jag kör på.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top