Blir ni lurade?

Har ni blivit lurade, ekonomiskt?


  • Antal röstningar
    0

Smagatusk

Guest
Blir ni det? Jag blev det nyss. Jag anser mig åtminstone ha blivit det.

Sitter och bokar flygbiljetter till ett semestermål, läppjande en go´ grogg och lite bra musik. Snål som man är (fattig kanske?), så blir det mycket easyjet och supersaver och annat skit.

Första slagningen på momondo ger mig ett flygbiljettpris på 434 sek per passagerare, och den går till Milano. Känns ju ok. Kollar vidare från Milano till Alghero och det landar på 230 spänn nånting. Känns ännu bättre. Så fortsätter det tills hotell och hyrbil och annat skit är avklarat och man - i teorin - ska hem igen. Samma visa, flygen jättebilliga.

Sen kommer man till själva betalningen. Och nu, en halvtimme senare, har biljettpriserna gått upp i snitt 25%. ALLA! Är det sånt tryck en måndagkväll? Men det är inte slut där... Kanske många av er vet vad som komma skall, och jag har ju själv läst om folk som hänger upp sig på att man får betala för resväskor och sätesplacering osv. Jag tycker det är bra att man har alternativ, och applåderar deras upplägg. Det jag INTE ger ovationer för är hur de om, och om, och om, och om igen, frågar om hotell och hyrbilar och försäkringar och hur det till sist är så mycket att läsa att man bara letar "gå vidare"-knappen.

Och det för mig till pudelns kärna. Jag blev tillfrågad om en avbokningsförsäkring bland de sista stegen i bokningen. Jag fick två alternativ; det ena var "JA, GÅ VIDARE" placerat på ett stort, grönt fält till höger. Till vänster stod i svart, liten text "gå vidare utan avbokningsförsäkring". Jag tryckte GRÖNT och blev rökt.

Jag hatar såna fasoner. De försöker fan att matta ut en till man trycker på allt deras skit bara för att komma visare.

Nåja, jag har en semester att se fram emot i alla fall. Hoppas jag.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Letade inrikesflyg i USA på nån sån där bokningssida.. och fick napp på en helt okej biljett... i slutet på processen så kom frågan snillrikt inbäddad i vacker grafik. Den var lurig, upptäckte den först när jag såg att totalpriset ökat rejält... Visade sig att jag valt nåt slags jävla serviceavtal också..

Jag gjorde en f*ck off och bokade direkt på flygbolagets hemsida istället. Blev både billigare och service ingick i priset.

Jag tror dom där bokningstjänsterna jobbar på samma sätt som elgiganten mfl, det är inte på elektroniken dom tjänar kulorna, det är på "försäkringen"...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag känner igen det du beskriver men jag vägrar gå med på det.
Jag kom nyss hem från Grekland efter en semestervecka med familjen på ett lagom lugnt familjeställe på Corfu. Själva resan där var det inget att knussla om, den bokades med Coop-kortet och det var Fritidsresor så alla avgifter var synliga och priset var säkerligen högre än om du skulle boka allt separat men vi väljer ju att betala för enkelhet.
MEN sen på plats skulle jag boka hyrbil för jag orkar inte sitta still på ett hotell en hel vecka och ruttna bort. Jag skrev in "rental car Corfu" i google och fick upp flera alternativ.
Givetvis kollar man de tre första och de såg seriösa och stora ut så jag valde en klass B-bil (tyvärr inte den gamla rallyvarianten från 80-talet...) och priset var 55 euro per dag så jag gick vidare och knappade in 5 dagar. Perfekt, 245 euro så det blev lite mängdrabatt.
Här stod det också allt som ingick och det såg bra ut, självriskeliminering, fria mil osv.
Klickade vidare till sista delen och nu var priset helt plötsligt 350 euro :3freak
Givetvis så hade de dolt någon form av bokningsavgift, försäkringsdel som skyddar dig från att behöva betala mellan 700-1600 euro om du SJÄLV repar bilen eller dylikt.
För självriskelimineringen gäller bara trafikdelen så klart, en luring när man är i utlandet...

Och som de flesta bör känna till så tjänar biluthyrarna mycket pengar svart på att kräva kunderna på pengar för skador som har uppstått från tomma intet på hyrbilarna då kunderna inte kollade och skrev upp skador innan upphämtning. Detta slipper du om du har självriskeliminering på ALLT, inte bara trafik. Jag har själv blivit utsatt för det i Thailand där de försökte kräva mig på drygt 3000:- för en skada under bilen som inte fanns där enligt dem när jag hämtade den. De fick naturligtvis inga pengar, jag hade hellre tagit en vecka i häktet än att betala dem men det blev otrevligt ändå och i dag hade jag agerat annorlunda...

Så jag gick in på Hertz direkt, bokade bilen där och fick till slut betala 220 euro för allt och då lade jag även till 2st bilkuddar till ungarna för 4 euro per dag.

Så ja, de utgår från att folk är lata då de inte orkar göra om allt och går med på det i slutskedet. Fult knep men det är så det ser ut. Jag satt på en buss i Grekland och hade ändå tid att slå ihjäl så det gjorde ju inget men hade jag varit stressad och behövde bilen direkt så hade det blivit dyrt....
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Såndär söka-resor-sidor är lömska. Testa att söka samma resa några gånger i rad utan att köpa den så går priserna upp ganska märkbart med.
 

Smagatusk

Guest
Jag gjorde en f*ck off och bokade direkt på flygbolagets hemsida istället. Blev både billigare och service ingick i priset.

Jag har provat det förr på rentalcars.com. Gick in och kollade hos AVIS, men den gången var det billigare att ta det genom rentalcars.com. Inte mycket, men man fick en full tank och lite annat skit.

Men nu provade jag att göra som du och gick in direkt på Alitalias hemsida. Mycket billigare! Slapp dessutom att betala en tusenlapp för bagaget man checkar in. Så :krama till dig!

Jag känner igen det du beskriver men jag vägrar gå med på det.
Jag kom nyss hem från Grekland efter en semestervecka med familjen på ett lagom lugnt familjeställe på Corfu. Själva resan där var det inget att knussla om, den bokades med Coop-kortet och det var Fritidsresor så alla avgifter var synliga och priset var säkerligen högre än om du skulle boka allt separat men vi väljer ju att betala för enkelhet.
MEN sen på plats skulle jag boka hyrbil för jag orkar inte sitta still på ett hotell en hel vecka och ruttna bort. Jag skrev in "rental car Corfu" i google och fick upp flera alternativ.
Givetvis kollar man de tre första och de såg seriösa och stora ut så jag valde en klass B-bil (tyvärr inte den gamla rallyvarianten från 80-talet...) och priset var 55 euro per dag så jag gick vidare och knappade in 5 dagar. Perfekt, 245 euro så det blev lite mängdrabatt.
Här stod det också allt som ingick och det såg bra ut, självriskeliminering, fria mil osv.
Klickade vidare till sista delen och nu var priset helt plötsligt 350 euro :3freak
Givetvis så hade de dolt någon form av bokningsavgift, försäkringsdel som skyddar dig från att behöva betala mellan 700-1600 euro om du SJÄLV repar bilen eller dylikt.
För självriskelimineringen gäller bara trafikdelen så klart, en luring när man är i utlandet...

Och som de flesta bör känna till så tjänar biluthyrarna mycket pengar svart på att kräva kunderna på pengar för skador som har uppstått från tomma intet på hyrbilarna då kunderna inte kollade och skrev upp skador innan upphämtning. Detta slipper du om du har självriskeliminering på ALLT, inte bara trafik. Jag har själv blivit utsatt för det i Thailand där de försökte kräva mig på drygt 3000:- för en skada under bilen som inte fanns där enligt dem när jag hämtade den. De fick naturligtvis inga pengar, jag hade hellre tagit en vecka i häktet än att betala dem men det blev otrevligt ändå och i dag hade jag agerat annorlunda...

Så jag gick in på Hertz direkt, bokade bilen där och fick till slut betala 220 euro för allt och då lade jag även till 2st bilkuddar till ungarna för 4 euro per dag.

Så ja, de utgår från att folk är lata då de inte orkar göra om allt och går med på det i slutskedet. Fult knep men det är så det ser ut. Jag satt på en buss i Grekland och hade ändå tid att slå ihjäl så det gjorde ju inget men hade jag varit stressad och behövde bilen direkt så hade det blivit dyrt....

Jag har blivit rövknullad så många gånger av Hertz att jag tappat räkningen. Flera gånger har fått argumentera in absurdum för att få rätt, men oftast måste jag pynta. De har ju redan mitt kortnummer. :4skrika

Såndär söka-resor-sidor är lömska. Testa att söka samma resa några gånger i rad utan att köpa den så går priserna upp ganska märkbart med.

:fakta

Jag startade faktiskt en tråd om det för många år sedan. Har för mig att det var fler som kände igen sig.
 

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
Har du provat att radera cookies mellan första och andra besöket på sidan som säljer biljetter, alternativt besöka den från en annan dator.

Det kan ju vara som så att de har koll på att du redan besökt dem och därför antar att du är intresserad av biljetten på riktigt :).
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Har du provat att radera cookies mellan första och andra besöket på sidan som säljer biljetter, alternativt besöka den från en annan dator.

Det kan ju vara som så att de har koll på att du redan besökt dem och därför antar att du är intresserad av biljetten på riktigt :).

Ja, det stämmer att det är på så sätt. Man ska alltid rensa cookies mellan besöken på den typen av siter, annars höjer de priset.
 

Smagatusk

Guest
Har du provat att radera cookies mellan första och andra besöket på sidan som säljer biljetter, alternativt besöka den från en annan dator.

Det kan ju vara som så att de har koll på att du redan besökt dem och därför antar att du är intresserad av biljetten på riktigt :).

Ska definitivt testa det nästa gång!
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Och som de flesta bör känna till så tjänar biluthyrarna mycket pengar svart på att kräva kunderna på pengar för skador som har uppstått från tomma intet på hyrbilarna då kunderna inte kollade och skrev upp skador innan upphämtning.
Gå ett varv runt bilen med mobilen och lägg upp filmen på Youtube innan du åker från platsen....dom kan ju glömma att hänvisa till gamla skador och något trollkarl som kan ändra datumstämpel hos youtube är man ju troligen inte.

Här är en klassiker från Thailand https://www.youtube.com/watch?v=zsPuoaktoAw
 
Last edited:

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Har hyrt via rentalcars.com 4 gånger och inte blivit blåst någon gång(så vitt jag kan bedömma).
Var rätt noggrann med video och foton innan avfärd men har inte behövt nyttja dom hittills.
Senast (i London) blev det trots allt lite "fel" men helt i min favör.
Beställde en "premium compact" från Hertz (Audi A4 el BMW 320) men vid ankomst till Heathrow fanns inga sådana att uppbringa.
Fick en ersättningsbil ist. Det blev en sprillans MB 350 cab! Sådana missar får dom gärna göra varje gång :yoparty
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hyrbil genom rental-cars tror jag, tog med försäkring och allt, trodde jag.......

Jag tog försäkring genom just rental, bolaget som hyrde ut bilen ville jag tecknade försäkring Eller slantade upp 12´ i deposition.........vart lite arga ord vid disken innan jag fattade, var enklast att vara dubbelförsäkrad då jag annars skulle blockat extrakortet och vart pank om något hände med det vanliga.

Inte första gången jag hyrt genom dom men har alltid betalat försäkringar och extra när jag hämtat ut bilen, denna gången skulle jag göra det bekvämt tänkte jag......

Så, jo, nog fan blir man lurad, om och om igen.....men, Alltid på ett Nytt sätt iaf.! :D


ed. för att inte tala om ryanairs reseförsäkring, avbockningen av den är ju placerad på ett "naturligt" ställe..
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Beställde en "premium compact" från Hertz (Audi A4 el BMW 320) men vid ankomst till Heathrow fanns inga sådana att uppbringa.
Fick en ersättningsbil ist. Det blev en sprillans MB 350 cab! Sådana missar får dom gärna göra varje gång :yoparty

Vid vår första resa till USA hade vi bokat en Mustang cabbe hos Hertz, förbetald. En miss i bokningen gjorde att de inte hade en Mustang färdig för leverans (vi kom 00.30, och de trodde vi skulle dyka upp på morgonen). Killen vid disken frågade om det gick bra med en Corvette som gått 40 mil istället för samma pris som Mustangen. :rock

När jag kom hem hade de dragit 8.000 sek på mitt AmEx. :4skrika Han körde en historia att de skulle hålla mellanskillnaden som säkerhet, men att jag skulle få tillbaka den. Så var inte fallet och jag bråkade som fan med dem men de hävdade att ord stod mot ord.

De snodde mina 8.000 men jag fick åtminstone köra en Corvette i tre veckor.
 

Smagatusk

Guest
Hyrbil genom rental-cars tror jag, tog med försäkring och allt, trodde jag.......

Jag tog försäkring genom just rental, bolaget som hyrde ut bilen ville jag tecknade försäkring Eller slantade upp 12´ i deposition.........vart lite arga ord vid disken innan jag fattade, var enklast att vara dubbelförsäkrad då jag annars skulle blockat extrakortet och vart pank om något hände med det vanliga.

Inte första gången jag hyrt genom dom men har alltid betalat försäkringar och extra när jag hämtat ut bilen, denna gången skulle jag göra det bekvämt tänkte jag......

Så, jo, nog fan blir man lurad, om och om igen.....men, Alltid på ett Nytt sätt iaf.! :D


ed. för att inte tala om ryanairs reseförsäkring, avbockningen av den är ju placerad på ett "naturligt" ställe..

Se trådstart.

Been there, done that. :(
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kanaltunneln!:mad:

Det gäller att boka minst 24 timmar i förväg för att få ett rimligt pris. Blir någonting fel är det bara att köpa ny biljett till det dubbla, £82 förra året och £85 i år.

Färjan har ett rimligt pris utan att boka och bättre med bokning. £20 nu senast, P&O, med hoj och £40 med flexi +/- 4 timmar. Under två timmar och då hinner man äta under tiden.

Kul att ha åkt tåg med hojen men känslan av att bli lurad, förutom att det är dyrare än båten gör att det ska mycket till för att få mig som resenär igen...
 

Smagatusk

Guest
Kanaltunneln!:mad:

Det gäller att boka minst 24 timmar i förväg för att få ett rimligt pris. Blir någonting fel är det bara att köpa ny biljett till det dubbla, £82 förra året och £85 i år.

Färjan har ett rimligt pris utan att boka och bättre med bokning. £20 nu senast, P&O, med hoj och £40 med flexi +/- 4 timmar. Under två timmar och då hinner man äta under tiden.

Kul att ha åkt tåg med hojen men känslan av att bli lurad, förutom att det är dyrare än båten gör att det ska mycket till för att få mig som resenär igen...

Tack för tipset! Vi ska till Downloadfestivalen nästa år så jag ska ha detta i minnet. :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tack för tipset! Vi ska till Downloadfestivalen nästa år så jag ska ha detta i minnet. :)

På vägen hem bodde vi Landgasthaus Albermann. Ligger nära A2 och är lätt att hitta men, framför allt, har bra hojparkering. Nybyggd hotelldel, €80 för ett dubbelrum med frukost. Bra mat och ofiltrerad lokalbryggd Pils i kranen! :tummenupp

http://landgasthaus-albermann.de/

https://www.bing.com/mapspreview?q=landgasthaus+albermann&mkt=sv&FORM=HDRSC4

En hyfsad dagsetapp från Calais på motorväg med Stau, gesperrt och umleitung! :)
 

Smagatusk

Guest
På vägen hem bodde vi Landgasthaus Albermann. Ligger nära A2 och är lätt att hitta men, framför allt, har bra hojparkering. Nybyggd hotelldel, €80 för ett dubbelrum med frukost. Bra mat och ofiltrerad lokalbryggd Pils i kranen! :tummenupp

http://landgasthaus-albermann.de/

https://www.bing.com/mapspreview?q=landgasthaus+albermann&mkt=sv&FORM=HDRSC4

En hyfsad dagsetapp från Calais på motorväg med Stau, gesperrt och umleitung! :)

Tackar för tipset, men vi sticker dit i husbil. :)

Jag antar dock att samma 24-timmarsregel gäller för husbilar i tunneln.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Smagatusk

Guest
Nu-luras-de-igen.jpg

Hur tolkar man det rödmarkerade? Fältet var ikryssat redan, och i min värld tar man bort krysset när man INTE vill ha nyhetsbrev. Men klickar jag för att ta bort bocken så har jag ju klickat för att prenumerera.

Så... Bockat är ingen prenumeration och obockat är prenumeration. Glasklart? :3freak
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top