Hur varnar man mötande mc för grus?

Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Körde på en liten, riktigt knixig väg idag där vägverket roat sig med att fylla på grus vid väg/dikeskanten i alla kurvor. Självklart låg en del av gruset på vägbanan nu eftersom vissa bilister tycks gilla att gena i kurvorna och sprätta grus. När jag närmade mig slutet av denna fina väg mötte jag en annan mc. Tänkte då att jag skulle förvarna honom lite...men medans jag funderade på hur fan man signalerar med handen så hann h*n ju såklart passera :dummer

Så hur gör man? Handflatan rakt ner mot backen samtidigt som man typ gör rörelsen av "att klappa en hund" eller?

F.ö. så verkar vägverket ha ägnat sig åt denna galenskap på flera småvägar runtom nordvästra Skåne.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sänk-farten-signalen är ju ganska applicerbar, annars har många jag kört med pekat tydligt ner mot marken för att varna bakmvarande för skit på vägbanan, så som grus.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Ge dom fingret, då brukar dom vända och fråga vad fan man vill, då kan man tala om det :tummenupp
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Brukar göra som TS beskriver; handen "platt" ner mot vägbanan och för den fram och tillbaka. Det indikerar "hal vägbana" pga. grus, is, olja...
/H
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Man ger ju givetvis samma signal som om det vore en polis bakom krönet. Resultatet blir ju att motorcyklister saktar ned.
Upp med fingret och indikera blåljus.

Signal.jpg
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Jag hade hoppats någon skulle peka på marken eller klappa hunden. Om någon indikerar polis så håller jag nog hastigheten men om någon indikerar grus så kommer jag sänka hastigheten och hålla god koll på marken.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
På min tid så satte man ner foten mot marken för att indikera taskigt underlag.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
På kontinenten är det ner med foten som jag vill minnas är tecknet.
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Jag pekade neråt med finger/hand härom veckan även för att varna bakomvarande för olja på vägen, tycker detta är en bra signal som betyder allmänt "akta för problem/hinder på underlaget inom kort"
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Peka nedåt för att varna för dålig väg är ju vad landsvägscyklisterna gör så ni kommer riskera att bli utpekad som en såden :rofl
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Med tanke på den generella standarden på våra vägar borde vi väl snarare ha ett tecken för "bra väg utan grus eller skador". Det skulle vi inte behöva visa lika ofta...
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Kan inte alla bara ha med sig en egen sopkvast och sopa bort gruset, era curlade stackare? Alltid någon annan som ska lösa problemen.
Man blir förbannad.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
"Detta var vanlig pedal cykel" en gång en mörk vinterkväll kommer jag piskandes i hög fart på cykelbanan. Vid valand göteborg. Då är det en gammal tant som håller på viftar med handen som en jävla galning. Som skall stanna mig o gnälla på att jag inte har ljus på cykeln eller nåt sånt skit. Snitsig som jag är bara swoscha jag jag i en snygg båge förbi henne. 20 sekunder senare står jag där o får en lapp utav cykel polisen. För att jag inte hade lyse på cykeln. Kontentan av detta. Alla människor fattar inte :) " edit: hon försökte varna mig "
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top