VF1000F 84 Starkt ticking när kall

ticklemepink

Medlem
Gick med
19 Jul 2015
Ort
Göteborg
Hoj
VF1000F 84
Hej, har just köpt mig ett VF1000F 84 men gjorde misstaget av att testkör hojen när den var varm, 2 dagar efter när jag startade den kom ett hämskt tickande från toppen typ på bakre cylinder, men när är uppvarmt är det helt okay och motorn går hur bra som helst en riktig nice ride, undrar om vad prblemet är, är det Kammerna, KamKedja eller är det bara ventilarna som behövs justera, hojen har rullat 5400mil, jag blir tacksamt för nån ide på detta, finns där nån i Göteborg som är bra på VF1000 kanske, vet inte vart jag ska vända mig, har inte riktig råd att lämna in den till verkstad, ursäkta for fel stavning om finns, mitt moderspråk är Engelskt, har haft en tråd förrut och är nytt till såna forums, can't quite get the hang of it!! Tack i förhand. PS! finns länk till videon av oljudet.

https://www.youtube.com/watch?v=jbigUTw83bc
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Någon kanske har detaljer, jag hade själv en VF750F -83 och jag har fått höra att de motorerna hade något vanligt problem med kammarna. Om de inte fick olja eller hur det var minns jag inte.
 

ticklemepink

Medlem
Gick med
19 Jul 2015
Ort
Göteborg
Hoj
VF1000F 84
Yeppers!! dom hade så kallast choklad Kammerna och had problem med för lite olje upp till toppen, och problemet oftast är på bakre cylinder, men eftersom den har gått 5400mil kammerna måste har varit bytt innan nu, serut som nångång nån har varit på kam bultarna, men om kammerna var så sliten ska man inte höra ljudet när den är varm oxe, har ett VF1000 till men det är tvärt om, tickande kommer när den är varmt och inte kallt.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Sounds to me like a huge valve clearance when the oil get´s warm and thinner.
Or a worn camshaft.
 

ticklemepink

Medlem
Gick med
19 Jul 2015
Ort
Göteborg
Hoj
VF1000F 84
Yes but isn't it when the oil is warm and thinner that you hear the sounds more? i thought that if it were the cams that they would knock more than tick?
 

ticklemepink

Medlem
Gick med
19 Jul 2015
Ort
Göteborg
Hoj
VF1000F 84
Lots of things might seem loose, i'll need a bit more to go on :) haven't touched a motor in over 30yrs, i wouldn't dare, i just know when i was finished i'd probably have a few bolts left over .. i'm willing to pay somone to have a look or fix it, but just not workshop prices.
 
Last edited:

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Lots of things might seem loose, i'll need a bit more to go on :) haven't touched a motor in over 30yrs, i wouldn't dare, i just know when i was finished i'd probably have a few bolts left over.
Hehe, if U have been locaded a little bit closer I would take a look at it.
I´m shure You will get some help from good people in Göteborg.


ot: Your nick remindes me of a girl i knew :)
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag har själv haft en VF 1000F -84. Det var fabriksfel på kamaxlarna på dom, dom byttes ut på garantin.
Jag vet att vissa ägare hade slarvat och helt enkelt skitit i att åka in på recallen. Det stod nämligen just en annan VF 1000F -84 inne i verkstaden samtidigt som dom hade lyft av toppen på min för att se så att kamaxeln inte var sliten, båda hojarna hade gått strax över 3000 mil. Min kamaxel var bytt men inte hans. Min service kostade 2100:- och hans gick på 20 000:- :(
Troligtvis så är dina kamaxlar helt nedslitna.
 

ticklemepink

Medlem
Gick med
19 Jul 2015
Ort
Göteborg
Hoj
VF1000F 84
Om dom var helt sliten skulle man inte höra det när motorn är varm? och det är bara från bak cylinder, den har gått 5400mil skulle den även går nu om dom had inte varit utbytt redan?
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Det bästa du kan göra är att lyfta av toppen och titta på kammarna, dom kan ju vara ojämnt slitna.
Jo det logiska är ju att man skulle höra det även om motorn är varm. Motorcykeln är ju gammal, det kan vara både kammen och ventilerna som spökar.
Det bästa man kan göra som sagt är att öppna och titta.
Sälj hojen, den ger dig mer huvudvärk än glädje, köp en honda vfr 750 eller en vfr 800 istället.
Det är mycket skruvande med en VF 1000F!
 

ticklemepink

Medlem
Gick med
19 Jul 2015
Ort
Göteborg
Hoj
VF1000F 84
Just köpt skiten, bli svårt att sälje som den är, kanske ska kolla själv, vet inte hur en sliten kam serut precis, trodde kammerna ska knocka iställa för ticka som den gör, med tur är det bara ventil sjustering.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
En nedsliten kamaxel ser repig och helt enkelt sliten ut, medans en hel och fräsch kamaxel ser helt blank och repfri ut. Det är inte alltid lätt att se om en kamaxel är jättesliten.
Här hittade jag en bild på vårat forum på en sliten kamaxel.
Det är en riktlinje på hur en sliten kamaxel kan se ut.
Har du ställt frågan till han du köpte hojen av?
Vad säger han?

Skärmklipp.jpg
 

ticklemepink

Medlem
Gick med
19 Jul 2015
Ort
Göteborg
Hoj
VF1000F 84
Tack för bilden ... går inte prata med killen .. han låtsas som det var inget fel med den, märkt inte ljudet typ.
 

ticklemepink

Medlem
Gick med
19 Jul 2015
Ort
Göteborg
Hoj
VF1000F 84
redan kolla upp efter kammerna, hittat ett par som har gått 2700mil 600kr ... men hur vet man om dom är ju inte den original dåliga kammerna? vad är vipperna i Engelska vet du? jag har glömt.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top