K1200S eller FJR?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hej!

Jag puttrar runt på en FJR, som väl har sin charm, men det är lite som att köra en nerkabbad SL-buss. Så jag är sugen på att byta moppe, och kraven är integrerade fästen för hårda väskor, sportigare körställning, inte helt oäven på krokväg, men ska även funka för 40 mil i spöregn. Jag inbillar mig att den hoj som kvalar in bäst på det är BMW K1200S, åtminstone om vi ska hålla oss på rätt sida om 100 papp med lite marginal.

Jag har kört K1300S, någon mil bara, och visst, den flyttar på sig, rent hysterisk, men hur är den i övrigt? K1200S har ju längre hjulbas och mer försprång än min FJR, och är bara 20kg lättare, vilket i min värld inte skriker sportigare :va

Så vad säger SH, är det samesame med mer bling, eller är K1200S en betydligt sportigare hoj än en FJR?
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Provkör även 1200GS 2010-2012,
Körde senast 385 mil på allt från alpvägar till Autobahn.
Huskorset bakpå:yoparty
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag har bara testat FJR1100 och K1200S. Vid den jämförelsen vinner BMWn med hästlängder, otroligt mycket bättre drag och chassi. Det skulle vara skoj att prova en FJR1300 någon gång men det är ingen hoj jag kan tänka mig p.g.a. att de troligen är för klumpiga för en som mäter 174 cm i längd.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har inte kört någon av dem, men det finns ju VFR 1200 i segmentet med.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Om du kan och har råd köp en 1300s i stället. En del mindre bra saker med vxllådan är fixade och motorn är hyfsat civiliserad även utan PC3 och mappning. I övrigt gäller väl mina kommentarer sannolikt hyfsat väl för en K1200s. Den har iofs äldre ABS och lite sånt men körmässigt är den rätt lika.

Attans trevlig att åka två på t.ex. Med ESA-fjädring (som de flesta sålda i Sverige har) så är den nästan lastoberoende i sitt uppförande.

Bike skrev nåt i stil med: Bästa hojen om man skall snabbt åka från A till B, nej förresten A till Ö. :fakta
Jag hade en k1300s under 2 1/2 säsong och körde drygt 2500 mil. De bekvämaste snabba milen jag nånsin åkt. Det går visserligen ibland fortare med Ducatin men det är inte i närheten så bekvämt.
Pålitlig hoj körmässigt när man väl lärt sig att förstå den mysko [Duolever/Hossack] framändan. Attans trevligt att kunna bromsa långt och sent in i kurvorna med fungerande fjädring.
Skitbra ABS som gör det helt odramatiskt att nypa handtaget i vilken fart som helst. O.B.S den har inte kurv-ABS utan en generation tidigare än S1000RR.

Viktigaste att göra om du skall köpa en 1x00s är att kolla att allt lullull funkar. Det kan bli väldigt dyrt annars.

Och en sak till. En 1300s har blinkersreglage som vilken hoj som helst...och inte BMW:s traditionella på både höger och vänster.:tummenupp
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Är väl partisk då jag senaste åren ägt en K1200S och är bästa hojen jag haft.
Visst är dte en ganska stor hoj, men den är smal vid midjan och glider man fram med pungen mot tanken så känns den riktigt liten och smidig, typ som en 600cc ;)

Gillar även VFR1200 när jag provat den som ulvhamne tipsar om, var de två jag valde mellan men är lite svårare att hitta en sån för under 100 papp. Ovanför 100-strecket så är ZZR1400 också en riktigt grym hoj som är otroligt mycket smidigare än den ser ut.

Om du ska titta på K1200's så se upp med växellådor och kamkedjor bara, växellådan bör helst varit utbytt nån gång då de är gjorda av pape mache och kamkedjorna är underdimensionerade så har hojen gått över 4-5000mil sådär bör kedjan vara bytt. Är den utbytt så är den nya varianten kraftigare och behöver inte bytas efter samma miltal nästa gång. BMW monterade en annan kamkedjesträckare för att dölja kamkedjerasslet och maskera problemet, man ser enkelt om det är den nya typen då de monterade på en tryckbehållare som håller trycket uppe. Jag har gamla typen på min och är kamkedjan OK ska det inte rassla vid start ens med den.

Slutväxeln är också en liten svag punkt, viktigt att dte bytts olja i dehär och speciellt att det använts rätt typ. Då håller de. Omega 690 sägs vara det som fungerar absolut bäst

edit: läste mitt eget inlägg och låter kanske inte så positivt, men hojen är värt de små bekymmer som finns med den ;) K1200 är dessutom aningen med kvickstyrd än K1300, då den kunde bli lite vinglig i farter över 280km/h så ändrade BMW gaffelvinkeln på 1300'an för att göra den säkrare. Men är ganska marginellt har kört båda och växlat mellan rakt av och de känns verkligen lika.

En sak att ha i åtanke också är att K1200 ska ha 98oktan då den har rekordhöga 13:1 i komp, K1300 har sänkt komp och klarar sig på 95, dessutom mesigare kamaxlar i K1300 därför en K1200 låter råare ;)

EDIT: får revidera lite efter att ha läst BMW's datablad, båda har 13:1 i komp och båda bör köras på 98 oktan om man inte vill lita på att knacksensorn räddar motorn.
Dagens läxa: Lita aldrig på vad en MC försäljare säger när du provar ny MC
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
....Det skulle vara skoj att prova en FJR1300 någon gång men det är ingen hoj jag kan tänka mig p.g.a. att de troligen är för klumpiga för en som mäter 174 cm i längd.
En kommentar, Off Topic:
Provkörde en FJR 1300 några mil på krokiga vägar i Norge häromåret. När hojen står still känns förstås kilona. Likaså när du backar ut den från parkeringen. Men så snart du passerat dragläget på ettan så är kilona borta. Vid farter över krypfart så var den överraskande smidig och lättkörd.

Man stirrar ibland för mycket på vikten. Körde även en Triumph Trophy 1200 på biffiga 301 kg. Samma där. Vikten försvinner när du släppt kopplingen. Smidig även på småvägar. Faktiskt.

Jag är 173 cm. 10 mm mindre, alltså! :) Mina hojar väger runt 200 kg. Så nu vet du min referensram.
 
Last edited:

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Tycker K1200S är en fantastisk hoj , skulle jag köpa något liknande idag hade det blivit en K1300S .
Det jag gillar med 1300 är att motorn är en mjukare & finare & den borde du kunna hitta för under 100K .
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
En kommentar, Off Topic:
Provkörde en FJR 1300 några mil på krokiga vägar i Norge häromåret. När hojen står still känns förstås kilona. Likaså när du backar ut den från parkeringen. Men så snart du passerat dragläget på ettan så är kilona borta. Vid farter över krypfart så var den överraskande smidig och lättkörd.

Ja sitter kilona på rätt ställe så stör de inte mycket när en hoj rullar. Många av de riktigt stora bestarna som t.ex. Kawa 1400 touringhojen är otroligt smidig och lättkörd. De är välbalanserade och en upprätt körställning underlättar körning i hårnålskurvor. Det är lite som med slalomåkning med skidor, en amatör kör mycket fortare och bättre med mjuka skidor som inte alls passar för en erfaren svartpistare.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jag har bara testat FJR1100 och K1200S. Vid den jämförelsen vinner BMWn med hästlängder, otroligt mycket bättre drag och chassi. Det skulle vara skoj att prova en FJR1300 någon gång men det är ingen hoj jag kan tänka mig p.g.a. att de troligen är för klumpiga för en som mäter 174 cm i längd.
FJR 1100? Menar du FJ 1100 från början på 80-talet eller är det nån modell jag har missat?
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Har haft en k1200s -06 kört ca 4000mil
Köp ingen med bromsservo som fanns fram till 2006. Rasade 2 ggr för mig, först vid 500 mil andra gången vid 3500 mil kostade 1900 euro. Ganska okänslig framgaffel, bekväm, svindyr service.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Har själv kikat på FJR1300, den är helt underbar o köra.

En busa med hårda väskor är inte helt fel den heller om du behöver mer pulver.

Ska det vara budget så kan du ju få en blackbird med givi på för 25 i nuläget.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag hade valt BMWn men faktum är att BMW K1200R Sport tack vare annan geometri svänger bättre än S:en som känns för lång och trögstyrd. Provkör en sån om du kan tänka dig halvkåpa.

Eller köp en S och fixa till geometrin och sätt på spetsigare däck. Det är en mycket fin hoj utöver den överdrivna sävligheten.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Lirar inte FJRen i samma division som ST 1300, i +300kg-klubben?

FJR 1300 (3).jpgHonda ST 1300.jpg
 

sweanders

Medlem
Gick med
27 Jul 2015
Ort
Malmö
Hoj
2001 Honda CBR1100XX Blackbird
Honda Blackbird är vad jag kör, har originalväskor som jag tar av när jag vill köra på lite.

2016-08-16-23-11-13_page_1869866-0b6f9a4c96d45b0acb94c1d9f9a7f1b1.jpg


14114839_10154144794791773_6112813904868441194_o.jpg14079864_10154141881061773_40325212295424373_n.jpg
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har inte kört någon av dem, men det finns ju VFR 1200 i segmentet med.
Jo, och det är säkert en väldigt potent hoj, men jag kommer inte överens med utseendet på den.

Om du kan och har råd köp en 1300s i stället. En del mindre bra saker med vxllådan är fixade och motorn är hyfsat civiliserad även utan PC3 och mappning. I övrigt gäller väl mina kommentarer sannolikt hyfsat väl för en K1200s. Den har iofs äldre ABS och lite sånt men körmässigt är den rätt lika.

Attans trevlig att åka två på t.ex. Med ESA-fjädring (som de flesta sålda i Sverige har) så är den nästan lastoberoende i sitt uppförande.

Viktigaste att göra om du skall köpa en 1x00s är att kolla att allt lullull funkar. Det kan bli väldigt dyrt annars.

Och en sak till. En 1300s har blinkersreglage som vilken hoj som helst...och inte BMW:s traditionella på både höger och vänster.:tummenupp
Tack för bra info! :tummenupp ABS har jag aldrig haft på en hoj, så det är inget jag har saknat, men visst, det är ju inte fel med det :) Däremot så gissar jag att det kommer att behövas terapi för att förstå sig på blinkersknapparna på äldre BMW :va

En sak att ha i åtanke också är att K1200 ska ha 98oktan då den har rekordhöga 13:1 i komp, K1300 har sänkt komp och klarar sig på 95, dessutom mesigare kamaxlar i K1300 därför en K1200 låter råare ;)
Tack för mer bra info! :tummenupp Fast enligt boken så kan man pytsa i 95 också? :va Har inte dom där sensorer så det räcker och blir över? :va

Jag har bara testat FJR1100 och K1200S. Vid den jämförelsen vinner BMWn med hästlängder, otroligt mycket bättre drag och chassi. Det skulle vara skoj att prova en FJR1300 någon gång men det är ingen hoj jag kan tänka mig p.g.a. att de troligen är för klumpiga för en som mäter 174 cm i längd.
Fast FJ1100 är ju en helt annat division/generation ;) Jag är visserligen 193, men jag har skjutsat runt sambo och haft sidoväskor, topbox och tankväska, och det har inte varit några som helst problem, ens i krypkörning på campingplatser, gräsmattor, grusväg osv. Så länge man har knapp krypfart och fått upp fötterna så, men visst, någon trialhoj är det ju inte :hihi

Har själv kikat på FJR1300, den är helt underbar o köra.

En busa med hårda väskor är inte helt fel den heller om du behöver mer pulver.

Ska det vara budget så kan du ju få en blackbird med givi på för 25 i nuläget.
Det är inte pulvret jag saknar, det är den upprätta sittställningen, jag har hela tiden känslan av att jag sitter på en vespa och kör :(

Jag hade valt BMWn men faktum är att BMW K1200R Sport tack vare annan geometri svänger bättre än S:en som känns för lång och trögstyrd. Provkör en sån om du kan tänka dig halvkåpa.

Eller köp en S och fixa till geometrin och sätt på spetsigare däck. Det är en mycket fin hoj utöver den överdrivna sävligheten.
Hur stor skillnad är det mellan S och R egentligen, kåpmässigt? Jag vill ju helst ha helkåpa eftersom hojen kommer att användas i alla typer av väder, och jag vill inbilla mig att helkåpan på Sen skyddar bättre mot spöregn och kall fartvind?

Hur gör man chassiet mer lättsvängt? :va Det är ju inte som på en vanlig hoj, där man kan skjuta upp gaffelbenen några mm i kronan och få den mer kvickstyrd.

Lirar inte FJRen i samma division som ST 1300, i +300kg-klubben?
Nix, min FJR väger in på 268kg med olja och full tank :tummenupp Sen kan man iofs lasta på 208kg till på det = 476kg :näsblod Och det är ju ganska lätt gjort med två pers med skinnställ, och några väskor :fakta
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
kastar in en till kandidat
Kawasaki 1400GTR
Bör gå att få under hundringen
Snygg för att vara en stortouring
Kanske lite tung ?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top