Ducati 620 går ojämnt på tomgång och smäller vid gaspådrag

Gaphi

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2016
Ort
Halmstad
Hoj
2003, Ducati Monster 620
Hej,

Jag har en ducati monster 620 2003 som jag köpte förra året. I år blev första gången jag fick köra den ordentligt, märkte att cykeln ville dö när den stod på tomgång och jag gav jätte lite gas (självklart vart motorn varm då detta hände)hände ett fåtal gånger under sommaren.
härom dagen när jag va ute och körde med motorcykeln så höll jag jämn fart och helt plötsligt rycker den till som om jag släpper gasen helt och sen börjar gasa igen och detta hände utan att jag släppte gas eller kom åt någon broms/koppling då detta hände på motorväg.
Jag vart ute i helgen med cykeln och då börjar den rycka igen fast denna gången 2-3 gånger under 40 minuters körning. Jag kommer i alla fall hem till en polare där jag stänger av cykeln ungefär 10-15 minuter, ska starta motorcykeln men den går inte riktigt igång, motorn startar men den bara "spottar" varvmätaren bara hoppar mellan 500-1000 varv, medan den gör detta gasar jag lite grann och då bara smäller det från rören, testar att gasa igen det smäller och kollar på varvmätaren samtidigt som jag gasar och där händer det ingenting fortfarande samma varv fast jag gasar. Öppnar tanklocket och startar motorn igen då går den igång och beter sig som vanligt, dock så rycker den på samma sätt på hemvägen.
Igår tog jag ut hojen igen för att köra och köpa mig sånt medel man häller ner i tanken för att rensa, kör 15 minuter, stannar cykeln i 5 minuter ungefär och ska sedan starta den men då är det samma elände fast denna gången gick den inte igång alls.. tillslut fick en bärgningsbil komma och hämta duccen och mig. Väl hemma gick den igång igen som vanligt, lät den stå för att få upp motorvärmaren för att sedan låta stå och testa starta igen, allt funkade som det skulle..

Har någon en aning vad detta kan vara? Läst runt och verkar finnas 100 olika anledningar gällande sådana här problem, men någon kanske har haft ett liknande elände med sin hoj.

Tacksam för svar.
 

freiman

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
tibro
Hoj
suzuki sv650 -99
Jag skulle börjat med det enkla, kolla ev bränslefilter, veckade/dåliga bränsleslangar, tjuvluft, spruckna insugsgummin osv..
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
skit i förgasaren, speciellt i de små munstyckena :va

eller dåliga tändkablar/ tändhatt
 
Last edited:

Chrisse6

Medlem
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Enköping
Hoj
Ducati
Är det skit i förgasaren så har du stora bekymmer. Det är nämligen insprut på din maskin.

/ C
 

Gaphi

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2016
Ort
Halmstad
Hoj
2003, Ducati Monster 620
Ska kolla bränslefiltet, kollat slangar och inte hittat något men ska te en extra titt. Tack
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Är avluftningen till tanken okej?

Exakt. Risk att du får undertryck i tanken. Det skall finnas en slang som släpper in luft i tanken. Det är ett rimligt fel med tanke på att den startade fint när du öppnade tanklocket. Får du samma fel igen så öppna tanklocket, kvicknar den till då så vet du vad som är fel.
 

Gaphi

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2016
Ort
Halmstad
Hoj
2003, Ducati Monster 620
Exakt. Risk att du får undertryck i tanken. Det skall finnas en slang som släpper in luft i tanken. Det är ett rimligt fel med tanke på att den startade fint när du öppnade tanklocket. Får du samma fel igen så öppna tanklocket, kvicknar den till då så vet du vad som är fel.

Allt där är okej. Försökte även med att öppna tanklocket igår men då utan något resultat, så måste vart ren tur att den starta när jag öppna tanklocket sist.

Jag har i alla fall kollat alla kablar etc och allt ser okej ut, ska kolla tändstift och bensinfilter nu till helgen.
 

Gaphi

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2016
Ort
Halmstad
Hoj
2003, Ducati Monster 620
Fortfarande samma problem med cykeln. Funderar på om det skulle kunna vara CDI boxen? Igår körde jag och då fungerade den som vanligt, även om jag stängde av och startade den lite då och då från 95 grader till runt 55 graders värme. Idag tog jag ut den igen och körde tills den blev 80 grader varm, stängde av och starta igen, fungerade som den skulle, stängde av igen och starta och vips så va problemet tillbaka.. lät den gå en stund på ojämn tomgång, stängde av och starta igen så va den igång som vanligt.. borde vara något elektriskt.. men vad?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De är många elkomponenter som kan vara fel men jag gissar i första hand på bränslepump . Felförfarandet stämmer bra med bränslepump hicka alt felande bränsletryckregulator.
En stator som är halvkortis kan bete sig sådär men jag gissar bränslepump/tryck i första hand.
Om du kan hålla motorn igång medans den hackar så skulle du kunna mäta bränsletrycket just då. Om de då sänks vid hackning så är de bränslepumpen eller tryckregulatorn.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Fortfarande samma problem med cykeln. Funderar på om det skulle kunna vara CDI boxen? Igår körde jag och då fungerade den som vanligt, även om jag stängde av och startade den lite då och då från 95 grader till runt 55 graders värme. Idag tog jag ut den igen och körde tills den blev 80 grader varm, stängde av och starta igen, fungerade som den skulle, stängde av igen och starta och vips så va problemet tillbaka.. lät den gå en stund på ojämn tomgång, stängde av och starta igen så va den igång som vanligt.. borde vara något elektriskt.. men vad?

Har du testat med nya tändstift?
Kolla vad som byts/görs vid nästa service och gör det, lättare att felsöka om felet kvarstår då du kan utesluta "vanliga" orsaker.
 

Gaphi

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2016
Ort
Halmstad
Hoj
2003, Ducati Monster 620
Åtdragning batteripoler kollat får man anta?

Ja de är åtdragna, det enda jag gjorde där förra vintern va att satte dit en kopplingssladd eller vad det heter som man kan koppla in i batteriladdaren och den har jag låtit sitta kvar.

- - - Updated - - -

De är många elkomponenter som kan vara fel men jag gissar i första hand på bränslepump . Felförfarandet stämmer bra med bränslepump hicka alt felande bränsletryckregulator.
En stator som är halvkortis kan bete sig sådär men jag gissar bränslepump/tryck i första hand.
Om du kan hålla motorn igång medans den hackar så skulle du kunna mäta bränsletrycket just då. Om de då sänks vid hackning så är de bränslepumpen eller tryckregulatorn.

Okej tack för tipset! Ska kolla på det.
 

Gaphi

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2016
Ort
Halmstad
Hoj
2003, Ducati Monster 620
Har du testat med nya tändstift?
Kolla vad som byts/görs vid nästa service och gör det, lättare att felsöka om felet kvarstår då du kan utesluta "vanliga" orsaker.


Nya tändstift är beställda och la även en beställning på ett nytt bränslefilter då det verkar som att den inte har bytts på ett tag.
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Nya tändstift är beställda och la även en beställning på ett nytt bränslefilter då det verkar som att den inte har bytts på ett tag.

kolla så den tänder på båda stiften, råkade dra ur min ena tändkabel så den glappade. Hade samma fenomen med svår tomgång och baktände vid pådrag.
 

Gaphi

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2016
Ort
Halmstad
Hoj
2003, Ducati Monster 620
kolla så den tänder på båda stiften, råkade dra ur min ena tändkabel så den glappade. Hade samma fenomen med svår tomgång och baktände vid pådrag.

Ska dubbelkolla detta, låter dock inte som det då den endast krånglar när motorn är varm. men ändå värt att vara på den säkra sidan. Tack!
 

Gaphi

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2016
Ort
Halmstad
Hoj
2003, Ducati Monster 620
Idag va han igång igen, lät han stå igång i ungefär 30 minuter. Han kom upp i 104 grader och sedan började jag med att stänga av honom, sätta på tändningstestare på båda tändstift och tändhattar för att sedan starta och stänga av då och då. Dock så starta han vanligt varje gång så kunde inte se om det är något glapp i tändhattar. Sedan bestämde jag mig för att provköra monstret men han va väldigt slö i 3:ans växel.. även i 4:ans, men 1 och 2 va han hyfsat pigg. Några idéer? Kan detta hänga ihop med det andra problemet? Vad tror ni. Tack för er tid!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top