Fz1 stötdämpare på fz8

HGW

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2010
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha Fz8
Gokväll!

Sitter och planerar lite inför vinterns uppgraderingar på hojen (Fz8n). Då jag har tyckt att bakre dämparen har varit för svampig när jag haft skjuts på vill jag byta denna.
Tyvärr så har inte min mc öhlinsdämparen och den är väl i dyraste laget att köpa ny..
Så är det någon som vet om Fz1:ans dämpare med fjäder passar bolt-on på min hoj?
Om jag förstått det rätt ska den vara lite hårdare :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Om problemet med svampig cykel då du kör med passagerare så löses det med en hårdare fjäder inte nödvändigtvis hårdare stötdämpare. Kolla med Racetech http://racetech.com/ProductSearch/2/Yamaha/FZ8/2011-12 för grejer att bygga om din dämpare med. Tror betydligt mer på det än att stoppa dit en dämpare vars interna inställning kanske är byggt för ett annat länkage.

- - - Updated - - -

Om problemet med svampig cykel då du kör med passagerare så löses det med en hårdare fjäder inte nödvändigtvis hårdare stötdämpare. Kolla med Racetech http://racetech.com/ProductSearch/2/Yamaha/FZ8/2011-12 för grejer att bygga om din dämpare med. Tror betydligt mer på det än att stoppa dit en dämpare vars interna inställning kanske är byggt för ett annat länkage.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Många FZ1 ägare har bytt ut orginaldämparen mot nåt annat eftersom originalet anses för dålig. Däremot har jag hört att FZ8 ägare anser det vara ett lyft att sätta på FZ1 dämparen på sin hoj. Jag tror att det bara är bolt on men det får du kolla upp
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Finns ju en Öhlinare som orginaltillbehör till fz8:an. Sätter du dit den så kommer du börja svära över gaffeln istället :glömdet
 

HGW

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2010
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha Fz8
Öhlinsaren hade varit fint, dock så ligger den lite i överkant i pris för min del att köpa ny. Ska man sen byta framgafflarna så:3freak

Om man nu ska ge sig på att byta enbart fjädern, hur i allsindar ska man veta vilken man ska ha? :)
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Öhlinsaren hade varit fint, dock så ligger den lite i överkant i pris för min del att köpa ny. Ska man sen byta framgafflarna så:3freak

Om man nu ska ge sig på att byta enbart fjädern, hur i allsindar ska man veta vilken man ska ha? :)

Knapprar du in dina kilon i länken som Boris JR länkar till så får du ett förslag på vilken fjäder du ska ha.

Stock är 0,890kg/mm. Noterbart är att FZ1 är 0,920kg/mm(eftersom den nämndes). Misstänker att man ska försöka följa det dom rekommenderar. Lätt hänt att man tänker att...."äsch, jag tar ett snäpp till". Men, den biten kan förmodligen Boris eller nån annan med fjädringskunskap........
 
Last edited:

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Ähh, lite svampigt och stötigt gör bara körningen mer spännande ;)

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 
Last edited:

HGW

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2010
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha Fz8
Haha, ja nu får man lite jänkarkänsla när man skjutsar :yoparty

Frågan är ju om man ska slå in vikten mittemellan mig och med sambon på pallen då? Då borde man ju komma nånstans i närheten antar jag?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jo, om du måste släpa med henne konstant så bör man ju ta hänsyn till det.

En del dämparfabrikanter brukar rekommendera att man viktkompenserar lite om man kör mer än 50% av milen med passagerare. Det är ju nu en ny fjäder också om man nu ska jämföra mot din gamla slekiga. Trist om den blir för hård.

Nu vet jag ju inte din körstil annars, men.....finns ju även progressiva fjädrar. Men som sagt, just nu lyser fjäderexpertisen med sin frånvaro här.
 

HGW

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2010
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha Fz8
Jo, jag gör ju det till större delen. Min övertalan att hon ska skaffa eget kort går lite sisådär :)
Dom vikterna du uppger verkar gälla främre fjädrarna, kan det stämma? För vad jag kan hitta så ligger fz8 stock på 8,1kg/mm bak. Behöver jag byta både fram och bak för att det skall lira ihop?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jo, jag gör ju det till större delen. Min övertalan att hon ska skaffa eget kort går lite sisådär :)
Dom vikterna du uppger verkar gälla främre fjädrarna, kan det stämma? För vad jag kan hitta så ligger fz8 stock på 8,1kg/mm bak. Behöver jag byta både fram och bak för att det skall lira ihop?

Jepp, helt rätt självklart....tankefnurra i morgonbrådskan :)

Nee, du behöver inte byta fram också om du nu ska byta bara för att dämparen bak blivit slekig(sen att det blir en helt annan hoj med nya fjädrar fram också är en annan sak)

Skulle då kanske kika mer på ett par progressiva fram(ja, om du ni inte kör mycket bana förståss)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top