Uppgradering åt h-lvete!

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Jag tror jag kan överraska er som nu kommit hit att ni faktiskt är på den nya servern. Tänkte hålla det hemligt ett litet tag. Men äh! UPPGRADERINGEN ÄR KLAR!!! :)

Medan allt låg nere så hittade jag till slut en utväg.

För er tekniska: UTF-8 / latin1 h-lvetet...

vBulletin samt MySQL har sedan 2001 varit latin1 i databasen och sen ISO-8859-1 i meta-taggarna / html-sidor. Detta har gjort att SH dubblat med både UTF-8 i ramverket (Laravel) och sen i forumdelarna (/forum) köra ISO-8859-1. Och sen har alltså databasen varit latin1_swedish_ci.

Det som fuckade upp det mest var att den nya servern, som borde varit identistisk i setup hade en default MySQL inställning som forcerade utf-8. Det hade INTE den "gamla" servern. Vilket innebar att importen blev "korrupt" kan vi säga vad gäller tecken. Efter 3-4 nya dump / import-körningar så hittade jag ett sätt runt databasproblemet. Sen var det lite kodjusteringar, mjukvara och serverinställningar.

Så JAG är iaf nöjd över det. Fördelen nu när det körs UTF-8 hela vägen är att eventuellt framtida serverbyte kommer gå MYCKET smidigare.

Spontant så är prestandan riktigt nice! Får se när fler kommer in, lite tunt med folk just nu.

(sägs man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken, känns lite så nu... men vill våga hoppas att allt fungerar. För mig funkar sajten, SSL, Tapatalk, email... känns som nära nog att våga hoppas).

Vi är nu på:
Ubuntu 16.04
PHP 5.6 (7 finns också, men ej kompatibelt med vbulletin)
Nginx i övrigt

Förstår faktiskt vad du pratar om då jag jobbar med sånt :fakta

Gött att du fick ordning på det. :tummenupp Lite nertid gör ju inget, fick lite vettigt gjort istället som att byta batteri på bilen inför vintern. :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Helt plötsligt kan jag 5 ggr i följd logga in DIREKT utan att få upp ett dialogfönster om att nått är fel och jag måste logga in via Dialogfönstret ! Det var länge sedan det funkade så klockrent.
På två olika datorer, Windows 7 Seamonkey och min vanliga linux Mint 17.3 med Firefox !
Och nu idag 6e gången i följd ! Gissar det var UTF-8 i ramverket som gjorde att å och ö strulade så där 7 ggr av 8.

BRA JOBBAT SWEDIE ! :):Bugar
 
Last edited:

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Fick tidigare något felmeddelande om något med en DNS och att Swedie inte kunde få upp den.
Men nu verkar det fungera igen. :tummenupp
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
En tripp att använda det. Gjorde ett par försök men blev inget bra...

Rsync dock med iconv i en vända. Dock osäker på om det gjorde någon skillnad. Var i samband med jag trodde det var filöverföringen som orsakade korrupta tecken.

Vet inget om dina förutsättningar men det räddar mitt arsle då & då.
Knepigt, skriver jag i phonen håller sig markören inte synlig automatiskt längre, det var nytt?
Den simmar ut ur bild s.a.s
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Min fajerfåxx på jobbet tycker inte om säkerhetsnivån på SSL...

Så här säger den:
Din anslutning är inte säker

Webbplatsen försökte förhandla fram en lämplig nivå av säkerhet.

sporthoj.com använder säkerhetsteknologi som är föråldrad och sårbar för angrepp. En angripare kan lätt avslöja information som du trott ska vara säker. Webbplatsens administratör måste laga servern innan du kan besöka webbplatsen.

Felkod: NS_ERROR_NET_INADEQUATE_SECURITY
 

Martni

Medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER-6n 2006
Vet inte om det kom med uppgraderingen men det verkar vara lite tokigt när man ska ändra sin forumprofil.

1. Klicka på 'Foruminställningar' högst upp på sidan
2. Klicka på "Redigera profil" under "Mina inställningar" i vänstra menyn
3. Ändra hojmodell
4. Spara

Felmeddelande: "Det obligatoriska fältet Län saknas eller har ett ogiltigt värde."

Men probmenet är att län-dropdownen inte är populerad så det blir svårt :)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Vet inte om det kom med uppgraderingen men det verkar vara lite tokigt när man ska ändra sin forumprofil.

1. Klicka på 'Foruminställningar' högst upp på sidan
2. Klicka på "Redigera profil" under "Mina inställningar" i vänstra menyn
3. Ändra hojmodell
4. Spara

Felmeddelande: "Det obligatoriska fältet Län saknas eller har ett ogiltigt värde."

Men probmenet är att län-dropdownen inte är populerad så det blir svårt :)

Dumt! Men nu fixat, tack! :tummenupp
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Min fajerfåxx på jobbet tycker inte om säkerhetsnivån på SSL...

Så här säger den:

Testade också och det jag får i Firefox senaste verison är att det är s.k. "Mixed content" på vissa sidor. Det i sig kommer jag inte komma undan då t.ex Tapatalk skickar sina grejer via http, medan som sagt SH nu kör HTTPS på allt eget.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Testade också och det jag får i Firefox senaste verison är att det är s.k. "Mixed content" på vissa sidor. Det i sig kommer jag inte komma undan då t.ex Tapatalk skickar sina grejer via http, medan som sagt SH nu kör HTTPS på allt eget.

Ah, senaste versionen av firefox var snällare och lät mig komma in på sidan. :D
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Bara jag som tycker att all text blev väldigt liten efter uppgraderingen?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Att byta från ISO-8859-1 till UTF-8 är en intressant resa....
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Att byta från ISO-8859-1 till UTF-8 är en intressant resa....

En ennu roligare detalj är att integrera med old iron som kör en intern teckentabell från IBM som är nästan ISO-8859-1 som på något magiskt sätt blir trasigt tecken när man byter till UTF-8 som inte händer när man kör med ISO-8859-1, och envisas med att de kör ISO-8859-1.
Det tar en stund att övertyga dem om att de har fel. :gnissla
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Att byta från ISO-8859-1 till UTF-8 är en intressant resa....

Just nu så är de mest Google bot som kommer in via länkar som har s.k urlencoded å ä ö mot en viss tagg-sida i vBulletin. Skapar en: Illegal mix of collations (latin1_swedish_ci,IMPLICIT) and (utf8_general_ci,COERCIBLE) for operation '='

Har laborerat med att konvertera tabellen i fråga från latin1 till utf8_swedish_ci men över senaste 12 åren eller så är det blivit duplicerade värden och när jag ska återskapa värdena (via export sen import, då konvetering via mysql tar bort å ä ö eller tecken utf-8 annars inte stödjer rakt av).

Att radera de duplicerade tagvärden är inte så enkelt då de är korslänkade till andra ställen i databasen.

Bökigt värre... :näsblod
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top