Honda CB 900 Bol d'or -82 Cafe Racer

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Den tunna sadeln och det tomma utrymmet därunder ger ett skraltigt intryck .Risigt och ofulländat.fattar inte stilen jag.
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
"Zippo" och "muddlaren" det står ju helt klart att det här inte är eran typ av hoj så vi hade nog aldrig försökt att sälja till er ändå men jag ställde frågan och respekterar naturligtvis all typer av svar.
För att vara tydlig då så är det här projektet en kundbeställning och således redan sålt. Vi bygger de här hojarna enbart på beställning och har lite andra roliga projekt åt oss själva. Det är kunden som funderat på att sälja till våren då han vill beställa en till. Vi har även byggt en Harley Davidson till honom innan.
Det är många timmar nedlagda i den här hojen och vi har försökt att göra vissa saker annorlunda som till exempel positionen av tanken och modifieringen av ramen för att få en rakare linje.
Det finns en marknad för den här typen och vi tycker det är skitkul att bygga dem men det går inte att tilltala allas smaker i ett och samma bygge.
Faktum är att ni två är de enda hittils som haft någon form negativ kritik.
Lycka till med era egna byggen/ köp!
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Sorry om det upplevdes kränkande.. du har helt rätt att det inte är min smak men frågar man om vad andra tycker o tänker då får man nog räkna med att få både positiva och negativa reaktioner..

Jag är o förblir nog motart o tvåtakts frälst o har byggt några sadana från en hög skrot eller som den sista en lös tom ram och den blev en så lik kopia som jag kunde av en speciell fabriks cross i motard utförande. Samtliga bitar helt nya varje skruv original kostnad efter 4 års letande efter rätt fabriks delar ca 100,000+ pengar..

O det finns ingen marknad för dessa bigg bore 2T mer än i usa.

Mvh o fortsätt med att bygga.
 

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Vill rätta mej själv.GILLAR själva jobbet ni gjort.
Men inte helt i min smak.
Lycka till i framtiden med nya byggen.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag tycker bygget är riktigt snyggt och jag uppskattar verkligen all tid ni lagt ner. Många förstår nog inte hur mycket tid och pengar det kostar att göra alla dessa modifieringar som inte ens syns :)

Personligen hade jag velat gå ytterligare ett steg längre såsom denna som är det snyggaste bygget jag har sett. Ekerfälgar, stooora bromsar, världens snyggaste bakram och lågt stuk!

cb900f.jpg

P.s Eran sadel är grymt snygg, hon som syr den vet vad hon gör!!! :)
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Jag tycker bygget är riktigt snyggt och jag uppskattar verkligen all tid ni lagt ner. Många förstår nog inte hur mycket tid och pengar det kostar att göra alla dessa modifieringar som inte ens syns :)

Personligen hade jag velat gå ytterligare ett steg längre såsom denna som är det snyggaste bygget jag har sett. Ekerfälgar, stooora bromsar, världens snyggaste bakram och lågt stuk!

View attachment 438806

P.s Eran sadel är grymt snygg, hon som syr den vet vad hon gör!!! :)
Den gillar jag med ekerfälgar och monodämpare som fyller upp det tomma utrymmet bakom förgasarna.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Gillar hojen men blir inte klok på avgasbandaget, tycker det ser konstigt ut med ett vitt, ett rött och två gråa rör:va Är dock glad att ni har dubbla stötdämpare bak, jag är gammeldags och tycker att det skall vara så på en cafe racer ;)

Sen är det väl svårt att göra nåt riktigt unikt och eget som verkligen sticker ut, dock så tror jag att helheten påverkas ganska mycket av de ändringar som är gjorda som att tanken är vinklad om och ny bakram men detta är nog tyvärr ingen som egentligen syns tydligt och skapar nåt unikt innan man ställer original hojen bredvid men dock påverkar det nog helhetsintrycket av hojen en hel del utan att man vet om det.

Förstår att man också vill ha 75000 kr om man skall få igen pengarna som är lagt ut, kanske den kostat ännu mer? Om man får det är ju upp till köparen om nån vill betala det men kostar ju en hel del att bygga en sån där hoj. Jag vet ju av egen erfarenhet hur for det drar pengar och skulle jag sälja min 250 skulle den inte bli billigt även om jag inte skall ha nåt betalt för arbetet utan bara för delarna.

Snygg men inte så unik får ni av mig, men linda om rören ;);)
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Trevlig hoj men siffrorna på tanken förstör helhetsintrycket för mig.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
"Zippo" och "muddlaren" det står ju helt klart att det här inte är eran typ av hoj så vi hade nog aldrig försökt att sälja till er ändå men jag ställde frågan och respekterar naturligtvis all typer av svar.

Jag gillar denna typen av hojar, och efter att ha läst tråden är det tydligt att ni gör ett gediget och noggrant arbete med denna hojen. Problemet för er är att det inte syns i det färdiga resultatet.

Tyvärr ser hojen istället ser ganska mycket ut som ett förstagångsbygge, där ett antal detaljlösningar drar ner intrycket, men det kanske är ett resultat av kundens önskemål? Exempelvis sättet som gaffelbenen är uppskjutna i kronan, ljuddämparna som ser ut som något billigt från EBay, det röriga partiet med alla vajrar runt lyktan, hur sadeln möter tanken etc. De röda detaljerna är en intressant idé, men känns nu lite som att ni råkade ha lite rött över, som hamnade utspritt lite här och där.

Jag vet också av egen erfarenhet hur mycket tid det tar att bygga detaljer som inte ska synas och som sagt, ni verkar vara seriösa, så jag hoppas ni kan ta det på rätt sätt. Skulle dock inte marknadsföra mig med denna hojen, åtminstone inte digitalt.

Skissar och/eller gör mockups när ni bygger? Kunde annars vara ett sätt att testa olika idéer, för att se hur de funkar, utan att behövs bygga det.
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
Tack Niklasinorr! Vi fick hålla oss utanför SFRO ramarna på den här så vi fick behålla dämparna i bak. Men annars är det riktigt kul att bygga monoshok med.
Därför vi gillar att bygga på yamahas TR1.
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
Tack för dina inputs bosse-l!
Bandagen är faktiskt tre "titan" och ett rött. Svårt att göra dem rättvisa på bild. Vi ville ha lite rött för att hedra originalet. Det är inte alla som gillar det men det ser faktiskt bättre ut i verkligheten. Vi kommer nog Linda om ändå för bandaget tappar färgen fort och då ser det mest dassigt ut.

Och du verkar ju ha koll på hur mycket allt kostar!:tummenupp
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
Tack för dina åsikter Coola Ola! Det är dock trist att du tycker att det ser ut som ett förstagångsbygge. Du får gärna utveckla vad du menar med "där tanken möter sadeln" och "gaffelbenen"

Vajrarna runt lyckta kom vi inte ifrån då vi använde original reglagen men vi har dragit elen i styrena . Svårt att ge rättvisa på bilden kanske men jag försökte gömma så mycket jag kunde.
Det röda är för att hedra originalet.

Skissa gör vi i huvudet, det är händerna som får sköta resten, det är halva grejen för åtminstone mig.:tummenupp
Vi har fått riktigt bra respons i den "verkliga världen" om du förstår vad jag menar och även på vår instagram så vi känner oss trygga med att marknadsföra oss med den här hojen. Vill man beställa en egen så kan man alltid ändra på, ja i stort sett allt så vi visar vad man kan göra bara.

Men återkom gärna för konstruktiv kritik är ALLTID välkommet!
 

Robbin88

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2013
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha MT-09 2014
vart har ni köpt PDM:en

Nästa punkt på agendan är elsystemet. Vi har införskaffat en Elektronikbox modell D för att kunna rensa lite i kabelstammen. de här blir mer och mer populära, det är ett smidigt sätt att få allt att se lite nyare och fabriksgjort. Alla vet ju hur japanska elstammar ser ut som skit efter 30+ år.
Man rensar inte lika mycket som man kanske kan tro men det ser definitivt renare ut.
Sista bilden visar alla kablar som är kvar efter rensning.
View attachment 436410 View attachment 436411View attachment 436412

Hej jag är ute efter något som ersätter alla relän vart har ni köpt eran pdm vad heter den.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top