Honda CB 900 Bol d'or -82 Cafe Racer

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
Hej! Ledsen för sent svar! Jag gillar den här typen av material för det är lätt att forma. Jag använder en vinkelslip med finkorning slipskiva. sabbar man ett lager är det bara att byta ut och påt igen. sen är det ett billigt alternativ. Jag använder den tjockare varianten som de har och sen när sadeln sys så läggs ett tunt lager skumgummi under som isolerar mot aluminiumen och ventilerar sätet, sen blir det ju lite mjukare med. Vår sadelmarkerska är grym på det där.
Skicka gärna en bild på ditt bygge!

Hur gör du med aluminiumfolien som sitter på materialet, tar du bort den eller har du kvar den. Tänker att den kan ge en värmande effekt sommartid. Hur hård är mattan, sjunker det ihop mycket då man sitter på den? Har 10 mil till biltema så det är en bit att åka för att klämma och känna men har dom som passerar lite då och då som kan handla åt mig.

Kommer snart att börja med sadeln på mitt bygge och den kommer att bli ca 40 mm tjock räcker det med två lager 20 mm biltema dämpmatta för att få det bra?
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
det händer mycket i verkstan men jag har hunnit med lite ramarbete på Boldorn och jag har börjat göra rent förgasarna. Kan rekommendera att köpa en ultraljudstvätt! Blir väldigt tillfredsställande resultat som ni ser nedan.

View attachment 434283

Hej, vore tacksam för att få reda på vilkett tvättmedel ni hade i ultrljudstvätten, det ser ju super ut. En del mässingdetaljer sitter ju kvar i förgasarna när munstycken å så plockats ut! Var de kvar i tvätten också.
Mvh Tony
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hej! Ledsen för sent svar! Jag gillar den här typen av material för det är lätt att forma. Jag använder en vinkelslip med finkorning slipskiva. sabbar man ett lager är det bara att byta ut och påt igen. sen är det ett billigt alternativ. Jag använder den tjockare varianten som de har och sen när sadeln sys så läggs ett tunt lager skumgummi under som isolerar mot aluminiumen och ventilerar sätet, sen blir det ju lite mjukare med. Vår sadelmarkerska är grym på det där.
Skicka gärna en bild på ditt bygge!

Tack för svaret, i morgon passerar jag nog Luleå så då skall jag åka på biltema och kolla in skummgummit och köpa en lamellskiva av finare modell. Själv har jag prioriterat spacklingen av metallgrejerna så jag har bara fått till början på bottenplattan av i 6 mm nylon än så länge.
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
Testar en annan uppsättning fälgar. Dessa kommer från en Kawasaki GPZ -81. passar mycket bättre så nu får det bli så. Kommer lackas blank-svarta.
Vad tycker ni?

IMG_7819.JPG
IMG_7830.JPG
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Har själv haft en Boldor å tycker org fälgarna är skit fula...

Dom va bättre, men jag själv skulle valt ekerfälgar....
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Håller med mycket bättre men ekerfälgar hadde varit snyggast
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Jag säger ekerfälgar åxo :tummenupp, för vikten på dessa hjul är runt 15kg styck :näsblod
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
Tack för input! Jag håller med om att ekerfälgar är snyggare, problemet är att det inte finns ekerfälgar till 900:an med två skivor fram. Vår plan var först att bygga egna ekerfälgar med befintliga nav från originalfälgarna men det kommer ta för mycket tid och kommer dra iväg i pris vilket inte ryms i budgeten för det här bygget.
Nästa gång bygger vi på en cb750 boldor och då finns ekerfälgar i original med en singelskiva fram och trumma bak.
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
Nästa punkt på agendan är elsystemet. Vi har införskaffat en Elektronikbox modell D för att kunna rensa lite i kabelstammen. de här blir mer och mer populära, det är ett smidigt sätt att få allt att se lite nyare och fabriksgjort. Alla vet ju hur japanska elstammar ser ut som skit efter 30+ år.
Man rensar inte lika mycket som man kanske kan tro men det ser definitivt renare ut.
Sista bilden visar alla kablar som är kvar efter rensning.
IMG_7988.JPG IMG_7989.JPGIMG_7996.JPG
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
Även avgassystemet är färdigt. Planen var först att köra på rostfritt men tidsramen satte krokben för oss även där så jag har modifierat originalsystemet och sedan kommer det att lindas. Kommer bidra till racingstuket så jag är inte för uppriven över det även om rostfritt är sjukt snyggt när det fått värma till sig lite.
(Och ja jag vet att dämparna är små men det sket man väl i):yoparty
IMG_7981.JPG IMG_7977.JPG
 

#11

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
K7
Aluminiumfolien går att dra bort ganska enkelt, sitter det hart så kan man med fördel använda en värmepistol för att mjuka upp limmet.
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
Det händer lite grejer nu. Har börjat få ihop den på allvar. Deadline är Custom Bikeshow i Norrtälje den 3:e. Kommer bli tight.
IMG_8308.jpgIMG_8849.jpgIMG_8858.jpgIMG_8865.jpg

Elsystem före under och efter=)
IMG_8811.jpgIMG_8846.jpgIMG_8863.jpg
 

Bifogat

  • IMG_8867.jpg
    IMG_8867.jpg
    160.3 KB · Visningar: 133

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
5 fulla dagar tog det att lacka och plocka ihop den till där den är nu. Nu är det bromsslangar, sadel och småfixa kvar. Spännande!
Vad tycker ni om stuket?

IMG_8867.jpgIMG_8872.jpgIMG_8876.jpgIMG_8902.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
:tummenupp :tummenupp Ser ut snyggt och stilrent även om jag tillhör dom som gillar lite mer "puts" än svart.
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
Den är i stort sätt färdig nu, vi håller på med tester så att allt är 100 och hittills är vi supernöjda och kunden väntar tålmodigt. Man vill ju att allt ska vara 100% när den lämnar garaget=)

Jag kan glädjande meddela att konade luftfilter inte skapat några problem! Många säger att det är omöjligt att få den att går bra med konor och vakumförgasare men vi bestyckade den efter störa utblås och insug och den går som en dröm. Det vi märkt är att den inte riktigt vill gå ner i tomgång vid rödljus men då lättar man på kopplingen lite så går den ner direkt. Riktigt trevlig att köra är den och man känner av att mycket vikt försvunnit.

Vi planerar en riktig photoshoot när den är helt klar så man får se mer detaljer. Ev kommer den att säljas senare i år eller till våren och priset kommer landa någonstans kring 75000:-

IMG_9185.JPG
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
Sådär då är den helt färdig! Vad tycker ni? Lyckades vi göra nått annorlunda eller känns den mainstream?!
IMG_9879.JPGIMG_9881.JPGIMG_9891.JPG
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ser tyvärr ut som alla andra o av mig hade ni fått max 20k om ni ens hade lyckats övertyga mig att köpa..
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top