Honda CB 900 Bol d'or -82 Cafe Racer

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
Tja! som rubriken lyder så har vi på Fast Sally Customs dragit igång ytterligare ett cafe racer projekt men den här gången tänkte jag ta en mer klassisk linje och undvika SFRO.

Vi har hittat en bra värdhoj som gått en bit men överlag så är den i gott skick och motorn låter kanon.

Jag vet att det är många som bygger på de här hojarna och att ni kanske tänker att jaja här kommer en till men vi ska försöka stå ut lite ur mängden så jag hoppas ni orkar hänga med!

Vi kommer även sända en program serie på Youtube om projektet, det kommer talas engelska för 70 procent av våra följare är engelsktalande så ni får traggla er igenom min dåliga engelska:tummenupp

Här kommer lite bilder och länken till avsnitt nummer två som ligger uppe nu.
Nu kör vi!

Vi finns även på Instagram och Facebook

https://www.youtube.com/watch?v=2Ch2E0Qiqg0

13712245_607317446107225_58223677_n.jpgIMG_6526.jpgIMG_6539.jpgIMG_6535.jpgIMG_6541.jpgIMG_6547.jpgIMG_6548.jpgIMG_6554.jpg
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
det händer mycket i verkstan men jag har hunnit med lite ramarbete på Boldorn och jag har börjat göra rent förgasarna. Kan rekommendera att köpa en ultraljudstvätt! Blir väldigt tillfredsställande resultat som ni ser nedan.

IMG_7104.JPG
IMG_7135.JPG
IMG_7107.JPG
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
Nu är äntligen bakramen på plats så nu kan jag börja med sadeln och fästena för fotpinnarna. Sen är det fästen för el och blästring.
Sommarn är ju snart här!

k.jpg
l.jpg
h.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ska bli spännande att se hur den blir då den blir färdig :)
 

Peanutboy

Kawaski
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
ZX-10R 2006
Följer också!
Håller på med ett likvärdig bygge på en CB750 -82.
Kommer bli 17" ekerfälg med guld fälgbana. Samt handknackad bakdel i alu.
Funderar på monoposto dämpare men är ej 100% på det ännu.
Vad är det för dämpare Ni har monterat på Er?
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
Kul! Jag önskar ibland att vi kört på en 750 men vi ville ha det extra pulvret i motorn. Vi kommer bygga adapters till splitfälgarna och göra ekerfälgar vi med så vi kan behålla skivbromsarna.
Ska bli kul att jämföra våra resultat sen!

Det är foxdämpare från kina. Kan låta B men vi har använt dem innan och vi är rätt nöjda med dem. Med tanke på all vikt som man kapar kort så klarar de vikten helt ok!
Tror vi betalade under 1000 lappen för dem.

Följer också!
Håller på med ett likvärdig bygge på en CB750 -82.
Kommer bli 17" ekerfälg med guld fälgbana. Samt handknackad bakdel i alu.
Funderar på monoposto dämpare men är ej 100% på det ännu.
Vad är det för dämpare Ni har monterat på Er?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad kör du med för ultraljudstvätt, vilken storlek och vilket pris? Ser ut som nån mindre variant och jag funderar på en tvätt, antingen en mindre om den går att hitta nåt billigt som funkar eller nån på 20-30 liter om man måste upp i pris för att få nåt vettigt. 5-15 liter verkar ju vara både hyfsat dyra men så små att man inte får ner lite större grejer som tex en 4-portar från en jänkare.
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
Jag läste precis ditt meddelande i inkorgen! Vi kör på en från kjell och company som vi betalade 999:- för typ. Den är lite liten och vi ska köpa en större i framtiden. det tar ca 2 timmar att få en förgasare ren.
Jag kan inte rekommendera dig att köpa en likadan som vi gjorde.
Det enda råd jag kan ge är att lägg en extra slant på nått bra redan från början.
Lycka till!

Vad kör du med för ultraljudstvätt, vilken storlek och vilket pris? Ser ut som nån mindre variant och jag funderar på en tvätt, antingen en mindre om den går att hitta nåt billigt som funkar eller nån på 20-30 liter om man måste upp i pris för att få nåt vettigt. 5-15 liter verkar ju vara både hyfsat dyra men så små att man inte får ner lite större grejer som tex en 4-portar från en jänkare.
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
Sadelbotten klar och urfasningen för baklyset. Vi kommer köra på en hel sadel istället för en lite cuts i bak. Kan bli bra.
IMG_7337.JPG
IMG_7336.jpg
IMG_7360.JPG
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
Sadelstomme klar! Eventuellt får den komma ner lite till i bak men överlag är jag nöjd. Vad tycker ni?
IMG_7399.JPG
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Bra att ni finns och visar resten av världen hur man bygger en kafferäser där inte däcket slår i bakramen????????
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
Haha tackar! Det är planen iaf, vi kunde inte höja den mycket mer i bak utan att det skulle se konstigt ut med dämparna men de är rätt låga från början så att lyfta vinkeln lite på bakramen gjorde en hel del.
Bra att ni finns och visar resten av världen hur man bygger en kafferäser där inte däcket slår i bakramen????????
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
Tackar! Stämmer bra! Gillar det materialet just för att man kan ta av ett lager om man slipar fel eller bara inte är nöjd. Har haft samma på andra hojar och är riktigt nöjd.
Detta lär bli riktigt fett! Använde du Biltemas dämp-matta?
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
God Jul från oss på Fast Sally Customs! Nu börjar nedräkningen till sommaren !IMG_7428.JPG
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tackar! Stämmer bra! Gillar det materialet just för att man kan ta av ett lager om man slipar fel eller bara inte är nöjd. Har haft samma på andra hojar och är riktigt nöjd.

Hur gör du med aluminiumfolien som sitter på materialet, tar du bort den eller har du kvar den. Tänker att den kan ge en värmande effekt sommartid. Hur hård är mattan, sjunker det ihop mycket då man sitter på den? Har 10 mil till biltema så det är en bit att åka för att klämma och känna men har dom som passerar lite då och då som kan handla åt mig.

Kommer snart att börja med sadeln på mitt bygge och den kommer att bli ca 40 mm tjock räcker det med två lager 20 mm biltema dämpmatta för att få det bra?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top