MotoGP Aragon - Gran Premio Movistar de Aragón

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Det borde ju i så fall rent logiskt betyda att Pedrosa inte är vassast i FP3 och i position inför kvalen, men förmodligen i hygglig fart inför racet på söndag eftermiddag.

Motsatt effekt verkar det vara för Maverick och Suzi, som verkar trivas i lägre temperaturer över racedistans.

Den som lever får se :)

För övrigt kör jag sista bandagen för säsongen med Sydskånes EMSE på Sturup Raceway. Hoppas på en lika bra dag där som förarna får på Aragon!!! och till alla er andra weekend warriors som upprätthåller era drömmar och ambitioner på olika banor runt om i Svea Rike!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Var det nån som trampade dig på tårna eller? Ingen har kallat MM för tråkig, endast du. Ingen har planerat att kalla Rossi tråkig, endast du.

Det är många som har kallat MM för tråkig i år. Men för att svara på det viktiga; Det är ingen som har trampat mig på tårna och det var inte meningen att få det att låta som om jag var bitter eller något i den stilen. My bad! :krama
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Intressant att du lägger så stor vikt vilka däck dom kör på.

Däcken är utan tvekan den viktigaste komponenten på en motorcykel. Allt annat med chassie, fjädring och engine management är mer eller mindre underordnat.

Vet ni vad det blir för däck nu då?

Däcken är betydligt mer komplicerade än de "soft, medium och hard" som uppges i pressmaterialet. Om jag räknar rätt angående alla artikelnummer som figurerat sedan första testen med det franska märket så är vi nu uppe i 119 stycken olika däck. Däcktillverkaren väljer själva vilka däck som är "soft, medium och hard" vid respektive tävling och detta är oftast olika däck för olika banor. Inget nytt med detta. Detta var precis likadant med Bridgestone.

Framdäcken i Misano var "one-offs" för just denna bana som bäst beskrivs som en gokartbana med tveksamt grepp. Enklast beskrivna som en supermjuk stomme kombinerat med relativt hårt gummi, både för det däck som kallades "soft" respektive "hard". Framdäcken i Aragon är mer eller mindre tillbaka till de som gällde i Brno och Silverstone. Jag skulle därför bli mycket överraskad om DP håller en hel racedistans. Jag tror mycket mer på MM i dessa förhållanden och med dessa framdäck. Jag skulle gilla att ha fel, men jag skulle bli mycket överraskad om DP vinner här.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Däcken är utan tvekan den viktigaste komponenten på en motorcykel. Allt annat med chassie, fjädring och engine management är mer eller mindre underordnat.



Däcken är betydligt mer komplicerade än de "soft, medium och hard" som uppges i pressmaterialet. Om jag räknar rätt angående alla artikelnummer som figurerat sedan första testen med det franska märket så är vi nu uppe i 119 stycken olika däck. Däcktillverkaren väljer själva vilka däck som är "soft, medium och hard" vid respektive tävling och detta är oftast olika däck för olika banor. Inget nytt med detta. Detta var precis likadant med Bridgestone.

Framdäcken i Misano var "one-offs" för just denna bana som bäst beskrivs som en gokartbana med tveksamt grepp. Enklast beskrivna som en supermjuk stomme kombinerat med relativt hårt gummi, både för det däck som kallades "soft" respektive "hard". Framdäcken i Aragon är mer eller mindre tillbaka till de som gällde i Brno och Silverstone. Jag skulle därför bli mycket överraskad om DP håller en hel racedistans. Jag tror mycket mer på MM i dessa förhållanden och med dessa framdäck. Jag skulle gilla att ha fel, men jag skulle bli mycket överraskad om DP vinner här.

Tack för att du kastar oss nollor tillbaka till verkligheten, kommer ihåg när Johan "#Stiggy" Stigefelt försökte förklara hur J-vla mycket däcken gör i någon Eurosport sändning på-90 talet. Man kan trimma, justera fjädring mm. och få till ett bra varv. Men när Randy Mamola har lyckats fixa ett bra däck i depån är man 1-sec snabbare/varv.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Nu lite konspirationsteorier. Det finns indikationer på att kvaliteten kan variera från ett ex till ett annat, åtminstone händer det att förarna skyller på det. Så frågan är då, får vissa förare medvetet bättre däck än andra?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Nu lite konspirationsteorier. Det finns indikationer på att kvaliteten kan variera från ett ex till ett annat, åtminstone händer det att förarna skyller på det. Så frågan är då, får vissa förare medvetet bättre däck än andra?
Tror knappast det skulle vara medvetet utan helt enkelt slumpen. Wsbk har haft ganska mycket sådana problem med pirelli.
Däremot under eran med flera tillverkare så kunde en satellitförare ha tre gummiblandningar att välja på och en fabriksförare 20st... Då gjordes en del däck on demand på plats i mobila däcktillverkningar samt att dom hade kvaldäck som höll i två varv.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
I år är väl det år MM kört minst "vilt"?
Är väl bara något enstaka race vi sett honom verkligen fightas annars har han ju mest sejfat hem sina placeringar i år.

Han säger ju dessutom att han skulle vara komfortabel med att inte vinna flest race men ta titeln och känna sig som champion.
Här är jag lite kluven faktiskt.
Det finns champion-glitter både i flest racevinster och flest poäng.
Vet inte riktigt vad jag tycker glimmar klarast? :va

Möjligt.. Men Fp3 stärker onekligen min känsla att Marquez otvivelaktigt även i år kör alldeles för mycket på gränsen mot sina medtävlande.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Mycket gick väl inte Hondas väg (förutom MM) i början på året? Men tycker de har ryckt uppt sig fantastiskt på senaste racen. Trots sina många undermåliga ingenjörsmissar de senaste åren (minns bla uselt placerad "abs-givare" på bakhjulet för något år sedan(var väl på Aragon Pedrosa fick smaka asfalt pga det)) Särskilt kul tycker jag det är att Cal åter igen visar vilken grym chaufför han är! Liksom på Yamaha visar han att han hänger fabrikarna i hasorna! Men särskilt jämna och stabila tycker jag inta Honda har varit under säsongen vs. Yamaha.

TC-givaren var det nog inget fel på alls men det var väl inte tänkt att den skulle hålla för en påkörning av teamkompisen....
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Ska det bli någon spänning om segern imorgon krävs nog en regndans är jag rädd
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
"The million dollar session"?[/QUOTE]

Ja jäklar! Måste vara ett av de dyraste träningspassen på länge i MotoGP. :gnissla:crash
Såg ni Tech 3 bossen, när EsP kraschade för andra gången....man såg hur € snurrade i hans uppspärrade ögon. Han såg allt lite blek ut.:näsblod

Tre rejäla krascher för samma team på ett pass.....dyyyyyrt!
 
Last edited:

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
TC-givaren var det nog inget fel på alls men det var väl inte tänkt att den skulle hålla för en påkörning av teamkompisen....

Skrev inte att det var fel på givaren, ogenomtänkt placering av den bara. Ungefär som depåutfarten på Aragon.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Bara att gratulera Brad Binder. Solklart bäst i Moto3 i år.

Synd att Lowes kastat massa poäng i sjön på sista tiden. Annars hade vi haft tre killar som slogs om Moto2.
Det är porr att se Lowes och Luthi köra! :yoparty
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Skit oxå! Då var spänningen borta i årets MotoGP....:mad:
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
MM gjorde det som alla trodde synd bara att han lyckades rädda framhjulssläppet.

Fattar inte hur VR med sin rutin kunde välja just den kurvan att prova ta sig om JL det var ju aldrig ens nära!
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
2 Aprilior före alla Ducatis förgyller min söndag!
Första kurvorna efter start var ju fantastiska, otroligt att alla kom helskinnade ur det!
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jaha det sög ju. Håller med om att MM kunde haft den goda smaken och tappat hojen i början. :D
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Sådärja.

Marc leder efter FP1 och kommer vinna racet och titeln.
Vi fortsätter från nu i tråden "2017 MotoGP - försäsongstugg!".

Frågor på det? :)

#sarkasm

Edit: Justerade lite... ;)

Nix. :tummenupp

Kul för Aprilia.
Bra kört av Cal igen!
Tror verkligen Rossi hade chans på andraplatsen om han valt ett annat ställe för sin omkörning.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top