MotoGP Aragon - Gran Premio Movistar de Aragón

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag håller inne med tipset tills jag vet vilka däck vi får. Lite ironiskt att man vet detta en säsong i förväg i Moto2 men först två dagar innan i MotoGP...French style så in i helvete...

Annars brukar ju all tre spanjorer (MM, JL och DP) vara bra på Aragon samtidigt som den är en av få banor där den gamla Ducatin var konkurrenskraftig även i torrt. Så fram tills jag vet något om däcken så tippar jag Nicky Hayden, motiverad av gamla minnen.

Vet ni vad det blir för däck nu då?
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Sådärja.

Marc leder efter FP1 och kommer vinna racet och titeln.
Vi fortsätter från nu i tråden "2017 MotoGP - försäsongstugg!".

Frågor på det? :)

#sarkasm

Edit: Justerade lite... ;)
 
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Sådärja.

Marc leder efter FP1 och kommer vinna racet och titeln.
Vi fortsätter från nu i tråden "2017 MotoGP - försäsongstugg!".

Frågor på det? :)

Marquez kör ju helt vilt med risk för sig själv o andra i själva rejsen, i år vinner man inga rejs i fp1. osvuret är bäst
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Jag förutspår Pedrosa betydligt närmre toppen efter en varmare FP2 :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Marquez kör ju helt vilt med risk för sig själv o andra i själva rejsen, i år vinner man inga rejs i fp1. osvuret är bäst

I år är väl det år MM kört minst "vilt"?
Är väl bara något enstaka race vi sett honom verkligen fightas annars har han ju mest sejfat hem sina placeringar i år.

Han säger ju dessutom att han skulle vara komfortabel med att inte vinna flest race men ta titeln och känna sig som champion.
Här är jag lite kluven faktiskt.
Det finns champion-glitter både i flest racevinster och flest poäng.
Vet inte riktigt vad jag tycker glimmar klarast? :va
 

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
I år är väl det år MM kört minst "vilt"?
Är väl bara något enstaka race vi sett honom verkligen fightas annars har han ju mest sejfat hem sina placeringar i år.

Han säger ju dessutom att han skulle vara komfortabel med att inte vinna flest race men ta titeln och känna sig som champion.
Här är jag lite kluven faktiskt.
Det finns champion-glitter både i flest racevinster och flest poäng.
Vet inte riktigt vad jag tycker glimmar klarast? :va

Jag håller helt och hållet med. Den MM jag blev förtjust i var den unge pojken som sket fullständigt i vad folk tyckte och tänkte utan bara körde hoj för att det var så jävla skoj att komma först över linjen, och utifrån det vann titeln. Han tappar sin charm med safe-racet..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag håller helt och hållet med. Den MM jag blev förtjust i var den unge pojken som sket fullständigt i vad folk tyckte och tänkte utan bara körde hoj för att det var så jävla skoj att komma först över linjen, och utifrån det vann titeln. Han tappar sin charm med safe-racet..

Han sa att det inte är så kul för hans fans och att de förväntar sig mer race av honom än det han presterar för tillfället på presskonferensen, så han är nog väl medveten om att det är en allt vanligare åsikt.
Åas, han är en mer komplett förare nu när han faktiskt kan köra strategiskt också. Även om det är lite tråkigare att titta på det.
Lite därför jag gärna hade sett ett jämnare titelrace, så att det inte går att köra safe och nöja sig med en fjärdeplats några race. Synd att Rossi råkade ut för en sprängd motor och sumpat bort så mycket poäng på misstag, annars hade det ju blivit lite spännande såhär i slutet av säsongen. :hihi
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
2015 körde MM en säsong med Do or Die, trots att hojen inte ville. Antingen så vann han eller kraschade. Då var han inte den där superhjälten längre utan blev "den där pojkspolingen som kraschar ut sig". Nu är han en mer komplett förare och soon to be mästare igen (3:e av totalt fyra möjliga om allt går hans väg!) som anpassar sig efter hojen (som inte är den bästa) och den här säsongen är han tydligen tråkig :rofl
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
2015 körde MM en säsong med Do or Die, trots att hojen inte ville. Antingen så vann han eller kraschade. Då var han inte den där superhjälten längre utan blev "den där pojkspolingen som kraschar ut sig". Nu är han en mer komplett förare och soon to be mästare igen (3:e av totalt fyra möjliga om allt går hans väg!) som anpassar sig efter hojen (som inte är den bästa) och den här säsongen är han tydligen tråkig :rofl

Men han är ju tråkigare i år än alla tidigare år i MotoGP. Det är roligare att se honom fajtas hårt och inte släppa en tum än att se honom rulla in safe på 4:e-plats. Sedan är det ju bättre för titelfajten för honom. Men, för publiken är det sämre.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Men han är ju tråkigare i år än alla tidigare år i MotoGP. Det är roligare att se honom fajtas hårt och inte släppa en tum än att se honom rulla in safe på 4:e-plats. Sedan är det ju bättre för titelfajten för honom. Men, för publiken är det sämre.

Mjaa, alltså jag föredrar att se en taktisk och smart Marquez än en till Iannone.
Men det kanske är dags att börja kalla Rossi för tråkig också? Han kraschar sällan och är sällan med i tighta fighter längre. Och är han det så är det ju oftast MM som bjöd upp.
 

Smagatusk

Guest
Mjaa, alltså jag föredrar att se en taktisk och smart Marquez än en till Iannone.
Men det kanske är dags att börja kalla Rossi för tråkig också? Han kraschar sällan och är sällan med i tighta fighter längre. Och är han det så är det ju oftast MM som bjöd upp.

Var det nån som trampade dig på tårna eller? Ingen har kallat MM för tråkig, endast du. Ingen har planerat att kalla Rossi tråkig, endast du.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mjaa, alltså jag föredrar att se en taktisk och smart Marquez än en till Iannone.
Men det kanske är dags att börja kalla Rossi för tråkig också? Han kraschar sällan och är sällan med i tighta fighter längre. Och är han det så är det ju oftast MM som bjöd upp.

Tja, Rossi har ju ryckt upp sig de senaste 2 säsongerna och är med och fajtas när det bjuds upp. Han är dessutom inte en förare som seglar iväg och vinner med 7-8 sekunder på regelbunden basis, utan när han ligger med i toppen blir det ofta lite fajt, och han hugger tillbaka omedelbart.
Att någon kraschar är ju inte så värst spännande det heller. Ännu mindre när de tar med sig andra förare av banan. AI är ganska spektakulär att se när han lyckas hålla sig på hjulen, men oftast numera är det ju mest bara ångesten för när han ska ta med sig nästa förare av banan man känner när han fajtas.
2015 var inte en så värst kul säsong att se MM heller imho... I år har han ju lärt sig läxan, och när hojen inte går att köra längre så släpper han av. Men, det blir tråkigare racing. Till och med han själv har ju sagt det så det är väl inte så mycket att säga om det egentligen?
Tycker för övrigt att 2014 var riktigt tråkigt att se på med, eftersom att då var han så jäkla överlägsen att det mest var ett race om andraplatsen de första 10 racen.

Får hoppas på att Honda får ordning på hojen till nästa säsong, så att MM inte behöver backa av för att hojen inte håller hela racet mer. Roligare att se honom vara med hela vägen, och det hade definitivt varit roligare om han bara hade 5-10 poängs ledning så att han inte kunde safea hela tiden utan var tvungen att köra fullt hela vägen in i mål för titeln.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Tycker faktiskt att Bradl och Bautistas "framfart" gått experterna lite förbi idag! Där de brukar lyckas sluta racen, ligger de nu på träning! Ny motor i Aprilian för helgen. Många snackar hur kul det är med Suzuki, Tech3 och så. Det tycker jag också! Men, lite obemärkt tycker jag det verkar att Aprilia smyger sig upp mellan sådär. Och för er KTM fans (som jag ju också är till några procent), det är inte lätt första åren, men ska bli väldigt kul med ett märke till! Aprilia fan är jag, visst, men framförallt älskar jag MotoGP!
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Marquez leder onekligen VM. Utan tvivel 3 Honda i topp idag efter fp2. Dani hitta målsnöret först senast . Ändå är det Hondas "problem" som bara måste ältas rejs efter rejs.. Förståeligt iofs om man som åskådare innan säsongen trodde att Honda skulle tok dominera med prenumerationer på samtliga pallplatser .. Men gud, att viasatkillarna inte tröttnar, är för mig en större gåta än Hondas eventuella problem
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Marquez leder onekligen VM. Utan tvivel 3 Honda i topp idag efter fp2. Dani hitta målsnöret först senast . Ändå är det Hondas "problem" som bara måste ältas rejs efter rejs.. Förståeligt iofs om man som åskådare innan säsongen trodde att Honda skulle tok dominera med prenumerationer på samtliga pallplatser .. Men gud, att viasatkillarna inte tröttnar, är för mig en större gåta än Hondas eventuella problem

Tja, det är ju ganska imponerande att leda på undermåligt material, tycker det har varit värre de föregående årens "Yamaha hänger inte med" såfort Rossi gjorde misstag även att Lorre vann.

Hoppas Honda är tillbaka nu så ordningen är återställd.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Marquez leder onekligen VM. Utan tvivel 3 Honda i topp idag efter fp2. Dani hitta målsnöret först senast . Ändå är det Hondas "problem" som bara måste ältas rejs efter rejs.. Förståeligt iofs om man som åskådare innan säsongen trodde att Honda skulle tok dominera med prenumerationer på samtliga pallplatser .. Men gud, att viasatkillarna inte tröttnar, är för mig en större gåta än Hondas eventuella problem

Mycket gick väl inte Hondas väg (förutom MM) i början på året? Men tycker de har ryckt uppt sig fantastiskt på senaste racen. Trots sina många undermåliga ingenjörsmissar de senaste åren (minns bla uselt placerad "abs-givare" på bakhjulet för något år sedan(var väl på Aragon Pedrosa fick smaka asfalt pga det)) Särskilt kul tycker jag det är att Cal åter igen visar vilken grym chaufför han är! Liksom på Yamaha visar han att han hänger fabrikarna i hasorna! Men särskilt jämna och stabila tycker jag inta Honda har varit under säsongen vs. Yamaha.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard

Tackar ;)

Försökte bara rent logiskt att se fortsattheten av förra racets utveckling. Värme verkar vara förutsättningen för att Pedrosa ska få sitt efterlängtade fäste bak. Sen kanske en viss medvind följer av att det är hemmabana :) Än är det tidigt på helgen, men det ser onekligen bättre ut.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top