Ducati Hypermotard

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Kollade upp servicen nu, den tillsammans med försäkringen gör att jag tror min budget spricker.
Att betala 900kr/mån för det och 2000kr för hojen är liksom inte värt det. Har ju barn och familjen som man måste tänka på med...

Ej att glömma Hyperstradan - ca 50 % billigare försäkring jmf med motarden.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Jag skulle kunna köpa en äldre men då är det alltid saker som ska repareras och innan allt är bra har jag plöjt ner lika mycket som det kostar att äga en ny..behöver inte bli så men risken är stor.
 

jsubvert

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2017
Ort
Spånga, Stockholm
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Värt att tänka på att första stora service (valve adjustment) på 950 är inte förens 3000mil.

Ang. försäkring har Ducati en riktigt dålig märkesförsäkrings-deal med Sveda, är bara XL som man får till, ingen annan rabatt :/
 

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Ingen som kan svara på hur mycket wheelie-control på ducati fungerar på de nya i olika lägen såsom vinkel och om man måste ha låg inställning på traction-control osv? Är ingen kung på bakhjulsåkning men vore kul o få upp den mer än 20 cm ovanför marken så att säga.
 

jsubvert

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2017
Ort
Spånga, Stockholm
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Ska testa lite idag. Har hört från ( bla dealern) att den tar i precis innan du slår runt på lägsta inställning (ska inte testa det dock haha).
 

jsubvert

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2017
Ort
Spånga, Stockholm
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Ingen som kan svara på hur mycket wheelie-control på ducati fungerar på de nya i olika lägen såsom vinkel och om man måste ha låg inställning på traction-control osv? Är ingen kung på bakhjulsåkning men vore kul o få upp den mer än 20 cm ovanför marken så att säga.

Den går upp ca 50cm med lägsta ant-wheelie setting (1) och låter dig hålla samma nivå uppe kanske 7meter. Men jag föredrar att alltid ha anti-wheelie off så man alltid vet hur den regerar på gaspådrag. Skulle testa att stänga av traction-control och då stängde den av anti-wheelie med utan att jag visste det. Höll på att slå runt!

Bättre att ha av AW och alltid va bered med bakbromsen. En gång lät jag en kompis låna min förra Aprilia tuono och slog på AW, när jag sen skulle dra iväg ville jag göra det med stil och kom upp högt på bakan men när AW slog i la all kraft av och jag smällde ner framhjulet i marken, livsfarligt att byta mellan AW-settings...
 
Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Min Hypermotard är en 2007, alltså den allra första årsmodellen. När jag söker efter delar och tillbehör så finns det bara ifrån årsmodell 2008 och framåt. Exempel, letar efter QS och går in på Healtech och söker. Då har dom bara ifrån 08:a och framåt. Varför är det så? Jag antar att där inte är någon skillnad på en 07 och en 08?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Min Hypermotard är en 2007, alltså den allra första årsmodellen. När jag söker efter delar och tillbehör så finns det bara ifrån årsmodell 2008 och framåt. Exempel, letar efter QS och går in på Healtech och söker. Då har dom bara ifrån 08:a och framåt. Varför är det så? Jag antar att där inte är någon skillnad på en 07 och en 08?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Det är samma, min ena var en 07:a enligt registreringsbeviset, men såldes som en 08:a.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Den går upp ca 50cm med lägsta ant-wheelie setting (1) och låter dig hålla samma nivå uppe kanske 7meter. Men jag föredrar att alltid ha anti-wheelie off så man alltid vet hur den regerar på gaspådrag. Skulle testa att stänga av traction-control och då stängde den av anti-wheelie med utan att jag visste det. Höll på att slå runt!

Bättre att ha av AW och alltid va bered med bakbromsen. En gång lät jag en kompis låna min förra Aprilia tuono och slog på AW, när jag sen skulle dra iväg ville jag göra det med stil och kom upp högt på bakan men när AW slog i la all kraft av och jag smällde ner framhjulet i marken, livsfarligt att byta mellan AW-settings...

Fortfarande nöjd nu när du passerat 100 mil och kan dra ut den på växlarna ordentligt? Tänker snarast på om du saknar effekten från Tuonon?
 

jsubvert

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2017
Ort
Spånga, Stockholm
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Fortfarande nöjd nu när du passerat 100 mil och kan dra ut den på växlarna ordentligt? Tänker snarast på om du saknar effekten från Tuonon?

Jag är riktigt nöjd nu när man får varva ur mer, tycker den förvandlas efter 6k. Man tänker ofta "jävlar vad den drar på", men den är kortare växlad än Tuono så det är väl det, samt att då blir man nog lura lite av ljudet då man kommer upp i varv mer men behöver växla en gång mer. Inget negativt för mig.

Men sen blir man förvånad ibland att den inte kommer upp på bakan lite lätt som Tuono eftersom Hyper ofta känns snabbare. Tuono kunde gå fint och lätt och sen komma upp på bakan snällt utan mycket ansträngning av att man bara blippa till på gasen, medans med Hypern får man köra hårdare.

Vanlig daglig körning känns mer aktiv med Hypern. Medans Tuono bryter hastigheten för mycket när man vill go wild. Med Tuono kan du göra power wheelie på motorvägen i 120km/h, växla upp och ta ner den vid ca 175km/h. Vart för mycket sånt så därför sålde jag Tuono på brist av själv disciplin.

Annars känns dom lika men olika, tycker bådas låter fantastiskt men tror jag föredrar Ducati speciellt när man släpper av gasen, låter busigt :)

Tar mig friheten att köra upp två bilder då jag är nykär ;)
LumixSync_copy_2020-04-17 15_10_43 +0000JpegFile.jpg
LumixSync_copy_2020-04-17 15_10_32 +0000JpegFile.jpg

miniatyrbilden är alltså från när jag trodde jag hade anti-wheelie på och fick en liten chock;) Hade aldrig medvetet vågar ta upp den så högt med en helt ny hoj!

PS: H_____P tror inte du ska känna att du missar mycket jämfört med Tuono om inte att köra snabbt på riktigt är din grej. Eller ofta åker långt och motorväg.
 

Bifogat

  • wheelie_2.5.4.jpg
    wheelie_2.5.4.jpg
    1.1 MB · Visningar: 94
Last edited:

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Har precis skaffat en 950 Standard. Svinkul hoj!
Håller verkligen med jsubvert om att den är lätt och smidig att köra.
Hade en Multistrada 950 innan. Den är kul men väldigt tung.
Har bara hunnit med 40mil, så det är inkörning som pågår för min del.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Passerade 1000 mil på min Hyper idag, fortfarande lika glad när jag startar den, ett gott betyg!
Mer Hypers till folket:)sus1.jpg
 

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Den går upp ca 50cm med lägsta ant-wheelie setting (1) och låter dig hålla samma nivå uppe kanske 7meter. Men jag föredrar att alltid ha anti-wheelie off så man alltid vet hur den regerar på gaspådrag. Skulle testa att stänga av traction-control och då stängde den av anti-wheelie med utan att jag visste det. Höll på att slå runt!

Bättre att ha av AW och alltid va bered med bakbromsen. En gång lät jag en kompis låna min förra Aprilia tuono och slog på AW, när jag sen skulle dra iväg ville jag göra det med stil och kom upp högt på bakan men när AW slog i la all kraft av och jag smällde ner framhjulet i marken, livsfarligt att byta mellan AW-settings...

Om du nu pratar om nya Hyper 950 står det iaf i instruktionsboken att läge 1-2 tillåter wheelie men att hastigheten när den kommer upp är reducerad.
 

jsubvert

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2017
Ort
Spånga, Stockholm
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Om du nu pratar om nya Hyper 950 står det iaf i instruktionsboken att läge 1-2 tillåter wheelie men att hastigheten när den kommer upp är reducerad.

Jo 950, men inte så högt, krämade på med full gas när jag testade och man kände att den reglerade höjden utan att släppa av helt.

Har också märkt att ecu-n inte gillar kopplings wheelies. Den beter sig märkligt, som att den blockar helt trotts tc och anti wheelie off.. Har läst i FB gruppen att andra upplever samma sak, och man inte får ha så stor rpm skillnad när man trycker in kopplingen.

Ska testa lite mer imorgon med mindre rpm diff när koppling är intryckt.
 

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Jo 950, men inte så högt, krämade på med full gas när jag testade och man kände att den reglerade höjden utan att släppa av helt.

Har också märkt att ecu-n inte gillar kopplings wheelies. Den beter sig märkligt, som att den blockar helt trotts tc och anti wheelie off.. Har läst i FB gruppen att andra upplever samma sak, och man inte får ha så stor rpm skillnad när man trycker in kopplingen.

Ska testa lite mer imorgon med mindre rpm diff när koppling är intryckt.

Men på nivå 1-2, stoppar den hojen från att slå över eller finns det ändå en risk att flippa över den?

Ska köra min SP för första gången imon så har tyvärr en seg inkörningsperiod framför mig innan man kan gå all in :/
 

jsubvert

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2017
Ort
Spånga, Stockholm
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Men på nivå 1-2, stoppar den hojen från att slå över eller finns det ändå en risk att flippa över den?

Ska köra min SP för första gången imon så har tyvärr en seg inkörningsperiod framför mig innan man kan gå all in :/

Känns som Ducati har gjort bra jobb att få oss att inte slå över med anti-wheelie i, men kan inte svära på att det inte är möjligt men kändes inte som det. KTM 1290 och Aprila 1100 kan man mkt väl hinna slå över innan anti wheelie tar fart. Dom har ju fler hästar så är väl svårare med att göra ett bra anti wheelie system.

Jag hade hoppats på att Setting 1 låtit mig komma upp högre, men gissar att då blir det svårt för systemet att stoppa helt från att slå runt mm mm.

Jag kör utan nu...
 

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Känns som Ducati har gjort bra jobb att få oss att inte slå över med anti-wheelie i, men kan inte svära på att det inte är möjligt men kändes inte som det. KTM 1290 och Aprila 1100 kan man mkt väl hinna slå över innan anti wheelie tar fart. Dom har ju fler hästar så är väl svårare med att göra ett bra anti wheelie system.

Jag hade hoppats på att Setting 1 låtit mig komma upp högre, men gissar att då blir det svårt för systemet att stoppa helt från att slå runt mm mm.

Jag kör utan nu...

Jag är ingen kung på bakhjulsåkning så är nöjd om den stannar på en moderat höjd ;)

Hämtade hojen i fredags men fått lite huvudkli. Hojen ska vara fabriksny men mätaren visar 7 km och däcket har tecken på att den ha körts, detta upptäckte jag när jag rullade av den från släpet här hemma. Känns lite olustigt att någon kört den och kanske inte beaktat inkörningsperioden och varvat ut den. Betalade fullpris, borde man påpeka det eller är det rutin att MC-handlare testkör innan leverans?
 

jsubvert

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2017
Ort
Spånga, Stockholm
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Jag är ingen kung på bakhjulsåkning så är nöjd om den stannar på en moderat höjd ;)

Hämtade hojen i fredags men fått lite huvudkli. Hojen ska vara fabriksny men mätaren visar 7 km och däcket har tecken på att den ha körts, detta upptäckte jag när jag rullade av den från släpet här hemma. Känns lite olustigt att någon kört den och kanske inte beaktat inkörningsperioden och varvat ut den. Betalade fullpris, borde man påpeka det eller är det rutin att MC-handlare testkör innan leverans?

Det är som det ska, dom måste enligt lag testa innan dom säljer ny av säkerhetsskäl. Kanske känns så där men dom gjorde det inte för nöje utan att kolla att allt är som det ska :)

Jo asså jag tror flesta nöjer sig med hur högt du kommer upp med anti wheelie (1) på. Tror alla wheelies du sett på reviews typ 44 teeth är med anti wheelie 1 på.

Jag filma lite klipp när jag lekte på barkarbys gamla flygplats idag, kanske lägger upp på Youtube.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top