Ducati Hypermotard

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Finns ett test från... tror det var MCN, där de testar HYM821 mot KTM990. De hade KTM:en som favorit, men kröp till korset och erkände att det är Duccen som gäller. Den. Är. Så. Mys. :)
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det enda dåliga jag kan säga om Hypermotarden är väl att alla brudar kommer efter en och vill ligga!
Och ligger man med den ena så får den andra reda på det och då blir det ett jävla liv!
Helt plötsligt så får man ett dåligt rykte bara för att man ligger runt:rodnar
KÖP!

Det låter ju verkligen som ett reellt problem man måste ta ställning till innan man köper. Personligen skulle jag aldrig kunna tänka mig en Hypermotard under dom förutsättningarna.
:tuttar
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Har testkört 821an och blev som endel andra besviken på motorn. Tycker den är helt död i botten jämfört med Ktm. Chassit är sjukt lättsvängt jämfört med min hoj dock. Ktm:en känns trög men trygg om man jämför med duccen. Skulle inte byta bort min ktm mot en hyper dock. En viktig sak med anabola motarderna tycker jag är maffigt vrid så de går på slangen ut ur kurvorna och de gör min hoj bättre. 1100an har jag inte provkört men hört att den ska ha en grym botten men dö lite på höga varv.
 

2Wheeldrive

Livet är underbart!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Har testkört 821an och blev som endel andra besviken på motorn. Tycker den är helt död i botten jämfört med Ktm.

Nej, nej, nej och åter nej! Den har inte dåligt vrid och motorn är ingen besvikelse. Du kan inte jämföra en hoj mot en annan och säga att den är slö i jämförelse, den har sina egenskaper precis som din hoj har sina egenskaper. Visst är det mer krut i din 990 SMR, men hur snygg är KTM:en i jämförelse? Jag var själv på väg att köpa en sprillans ny 990 SMR av sista årsmodellen ( tror det var 2013) tills jag provkörde den! Den kändes inte alls som en "motard" den kändes mer som en helt vanlig MC som såg ut som en motard, alldeles för tung och streetfighterlik. Och den har slutat att tillverkas av en anledning ( den föll inte många i smaken)! Om att kunna dra upp en hoj på bakhjulet ur kurvorna och att kunna powerwheela på tvåan är avgörande för köp så tycker jag att det är pinsamt, då skulle alla köpa en KTM 1290 och leva lyckliga i alla sina dagar.
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Nej, nej, nej och åter nej! Den har inte dåligt vrid och motorn är ingen besvikelse. Du kan inte jämföra en hoj mot en annan och säga att den är slö i jämförelse, den har sina egenskaper precis som din hoj har sina egenskaper. Visst är det mer krut i din 990 SMR, men hur snygg är KTM:en i jämförelse? Jag var själv på väg att köpa en sprillans ny 990 SMR av sista årsmodellen ( tror det var 2013) tills jag provkörde den! Den kändes inte alls som en "motard" den kändes mer som en helt vanlig MC som såg ut som en motard, alldeles för tung och streetfighterlik. Och den har slutat att tillverkas av en anledning ( den föll inte många i smaken)! Om att kunna dra upp en hoj på bakhjulet ur kurvorna och att kunna powerwheela på tvåan är avgörande för köp så tycker jag att det är pinsamt, då skulle alla köpa en KTM 1290 och leva lyckliga i alla sina dagar.

Oj va arg du blev? Det är väl klart att jag kan jämföra en hoj mot en annan, e de inte de vi gör här? Att jag värdesätter motorn varför e de pinsamt? Kul för dig att du gillar din Ducce. Jag gillar min KTM.
 

2Wheeldrive

Livet är underbart!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Oj va arg du blev? Det är väl klart att jag kan jämföra en hoj mot en annan, e de inte de vi gör här? Att jag värdesätter motorn varför e de pinsamt? Kul för dig att du gillar din Ducce. Jag gillar min KTM.

Jag är inte ett dugg arg, jag var faktiskt väldigt glad när jag skrev inlägget:krama
Jag tycker bara att det är pinsamt att man väljer hoj efter vilken som går lättast upp på bakhjulet.
Det är lite sandlådenivå.
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Jag är inte ett dugg arg, jag var faktiskt väldigt glad när jag skrev inlägget:krama
Jag tycker bara att det är pinsamt att man väljer hoj efter vilken som går lättast upp på bakhjulet.
Det är lite sandlådenivå.

Jag väljer hoj efter vad jag tycker är roligt att köra. Sjukt pinsamt e de.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Hade en Hypermotard 1100S för några år sedan och det var en grym hoj. Termi helsystem gav ett helt underbart ljud, bromsarna var lätt dom bästa jag haft på nån hoj både före och efter, motorn hade ett härligt bottenvrid som gjorde att den studsade upp på bakhjulet på tvåan.
Väghållningen gjorde att man rastade sporthojar på kurviga vägar utan problem, ja den hojen hade verkligen många rätt :)

Den enda riktiga nackdelen med hojen var faktiskt just bakhjulskörningen som jag inte var helt nöjd med... på trean flög den som sagt upp bara man tittade på gasen, men sedan var det ett stort hopp i utväxlingen i lådan som gjorde att den var väldigt trög att få upp på fyran. Gick gjorde det men man visste aldrig om man "skulle få upp den" eller inte. Eftersom jag gillar att kunna ligga i 120-140km/h och ta upp hojen på bakhjulet så blev det ett störningsmoment, hade säkert blivit mycket bättre med ett kugg mindre i fram.

Varför sålde jag då? Just då var det lite för mycket pengar att låsa upp i en hoj med tanke på hur få mil jag körde (småbarnsförälder med heltidsjobb och hus). Sitter i samma sits fortfarande men nu har dom kommit ner en bra slant i pris så sugen är man ju allt :)
FB_IMG_1475429690578.jpg
FB_IMG_1475429717405.jpg
FB_IMG_1475429704198.jpg
FB_IMG_1475429726213.jpg
 
Last edited:
Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
1100:an är ju den jag vill ha. Men! Hur är det med ägandekostnaderna? Hur dyr är den att serva? Intervallerna är ju kortare en på 821 men det kan man ju leva med om en service inte är så dyr?
 
Last edited:

Anthony00

Medlem
Gick med
10 Jul 2005
Ort
Skåne
Hoj
MT 07 2018, Husqvarna 701 2017
Jo ganska hög men man sitter ju kungligt då också :tungan Är 180 men får tippitoa för att nå ner vid stillastående. Sen får man ta sats för att komma på :D Omöjlig att flytta medan man är på så det är bara att hoppa av ifall den skulle behöva flyttas en bit. Sedan ner med stödet så den står snett för att kunna ta sig upp igen :hihi
 
Last edited:

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Hittade ett gammalt omdöme jag skrev om Hypermotarden när jag hade den, visade sig att minnet svek mig när det gällde vilka växlar och hastigheter jag körde bakhjul på. Klipper in mitt gamla omdöme här:


Hypermotard 1100S är en riktigt rolig hoj, med fjädringen och bromsarna du får med en S kan man köra riktigt fort. Första intrycket när jag provkörde den var att framhjulet var rakt under mig och att den va EXTREMT snabbstyrd. Låg vikt och mustigt vrid i motorn, när det dessutom sitter ett Termignoni helsystem i Titan så mullrar den så man får ståpäls. Inga problem att marscha 140-150km/h, motorn på 1100cc blir inte stressad av det.

Nackdelarna för mig är följande:

* Hård sadel, gör att man får ont i arslet på långturer. Har Ducati Performance dyna på min och den är faktiskt bättre än original, men långt ifrån någon touringsoffa. Man vänjer sig givetvis till vis del, men man bör känna till det.

* Effekten på 95hk räcker till för det mesta, vridet är riktigt härligt som sagt. Men ligger man på ordentligt i sällskap med sporthojar så vill man ha mer, så fort det kommer en raksträcka är man rökt. Går dock bra att ta igen i kurvorna

* Steget i utväxling mellan 3:an och 4:an är störande stort om man gillar bakhjulskörning. På 3:an hoppar den upp på bakhjulet hur lätt som helst, men på 4:an får man jobba rejält. Störande om man vill ta upp den i hastigheter runt 120-140km/h, då trean blir för låg och fyran är som sagt lite för hög.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top