Ducati Hypermotard

Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Var och provade 2 st Hypermotarder. En 821 och en 1100. Blev tokfrälst, speciellt i 1100:an som hade termin helsystem. Någon som har nåt intressant att säga om dessa två hojar? Är duktigt sugen på att skaffa en nästa säsong.


Skickat från iphone med tapatalk.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Ja, vi som följt snowcat har väl sett hur elektroniken kan vara i de där och hur väl Ducati hanterar det.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Jag är ju såld på luftkylda motorer, Hypermuttan är fantastiskt rolig.

DSC00288.jpg

2011-07-18 17.15.41.jpg
 
Last edited:

Amnon

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2015
Ort
Uddevalla
Hoj
två hjul
Ja, vi som följt snowcat har väl sett hur elektroniken kan vara i de där och hur väl Ducati hanterar det.

Snowcat ska man nog ta med en nypa salt, hans första hyper hadde han modifierat med HID lampor och gjort andra elektriska modifieringar. Sen att den andra hypern var ett måndags ex eller modifierats igen låtar jag vara osagt.
Men Snowcat valde självmant att skriva på ett ganska genomgående NDA med Ducati, så han var nog inte helt oskyldig.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Plockade ut min sprillans Hyperstrada 11 juli, idag står mätaren på 460 mil, gillart!

Många verkar föredra den luftkylda 1100:an tack vare bottendraget, dock inget alternativ för mig som kör relativt mycket, servicekostnaderna sticker fort iväg på den när milen rullar på. Därav 821 när jag gjorde mitt val.

821 har ett riktigt fint bottendrag med en trevlig rush från 6000-9000 varv, mysigt ljud! Serviceintervaller a 1500 mil. Ventiljustering först vid 3000 mil, dvs inte dyrare att äga en vilken japsmoppe som helst. Snittar 0,45 liter milen.

Av alla de hojar jag ägt så är Duccen den jag fortfarande blir lika glad av starta varje morgon. Tjöp!!!!
 
Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Plockade ut min sprillans Hyperstrada 11 juli, idag står mätaren på 460 mil, gillart!

Många verkar föredra den luftkylda 1100:an tack vare bottendraget, dock inget alternativ för mig som kör relativt mycket, servicekostnaderna sticker fort iväg på den när milen rullar på. Därav 821 när jag gjorde mitt val.

821 har ett riktigt fint bottendrag med en trevlig rush från 6000-9000 varv, mysigt ljud! Serviceintervaller a 1500 mil. Ventiljustering först vid 3000 mil, dvs inte dyrare att äga en vilken japsmoppe som helst. Snittar 0,45 liter milen.

Av alla de hojar jag ägt så är Duccen den jag fortfarande blir lika glad av starta varje morgon. Tjöp!!!!

Ja, servicekostnaderna är en viktig faktor för mig också så det lutar åt en 821 om man hittar en till ett bra pris nästa säsong. Har även tittat på ktm 990 superduke dock aldrig kört en. Undra hur servicekostnaderna ligger på en sån? Kollade även försäkring på duccen och är man 40+ så kostar den inte mycket.


Skickat från iphone med tapatalk.
 

Surre

--------------
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Ténéré 700
Det är stor skillnad på försäkringspremien mellan Hyperstrada och Hypermotard också. Nästan halva priset för mig (40+, Stockholm) när jag kollade hos Bilsport & MC.
 
Last edited:

Anthony00

Medlem
Gick med
10 Jul 2005
Ort
Skåne
Hoj
MT 07 2018, Husqvarna 701 2017
Jag är hittills supernöjd med min hypermotard, visserligen en 939 men i stort sett samma hoj som 821:an :tummenupp Härlig motorkaraktär och lättkörd o man vänjer sig snabbt vid att sitta högt över framhjulet. Lite över 3000 hel/hel (innerstad 40+) Beauty is in the eye of the beholder, men en vacker skapelse tycker jag dessutom :)
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Har visserligen bara en gammal 1100 men den är fantastisk.
Dom är dock lite farliga eftersom de bjuder upp till bus så fort man vrider om nyckeln. =)

duc.jpg
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Jag gillade verkligen 1100:an när jag provade den. Problemet är väl servicekostnaderna. Jag har hört att dom är dyrare en på 821:an?


Skickat från iphone med tapatalk.

Hej.
Ja, det stämmer säkert att servicen är dyrare. Jag har dock aldrig varit så ekonomisk av mig och haft det tankesättet. :)
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Jag gillade verkligen 1100:an när jag provade den. Problemet är väl servicekostnaderna. Jag har hört att dom är dyrare en på 821:an?


Skickat från iphone med tapatalk.

Hej!

I och med den nya motorarkitekturen så är den nyare versionen (821 och framåt) bra mycket billigare i servicekostnad. Inte bara jobbet, men även serviceintervallerna är längre. 1200 mil, om jag inte minns fel.
Jag valde just 821 för elektroniken (som fungerar utmärkt) och den lägre servicekostnaden. Roligare att ha en stabil hoj som alltid fungerar och har låg driftkostnad istället för en billigare hoj i inköpspris som kostar mucho att serva och har mer tveksam drifttid.
Sen har jag hört föga om rasade motorer på någon Hypermotard-modell, men det kan ju alltid vara jag som är lite trög också. :)
 

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Kan inte annat än att hålla med.
HyMo 821 är en helt fantastisk motorcykel. Som någon ovan nämnde hade jag valt 821 framför 1100 just därför att servicarna är bra mycket glesare på nya Testastretta. Även om 1100an faktiskt hade ett sjukt mycket bättre vrid.
Med Termi-system och Ducatis tillhörande up-map blir effektkurvan helt fantastisk. Med en kugg mindre fram blir hojen hur rolig som helst att köra.

IMG_2721.JPG
 

2Wheeldrive

Livet är underbart!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Det enda dåliga jag kan säga om Hypermotarden är väl att alla brudar kommer efter en och vill ligga!
Och ligger man med den ena så får den andra reda på det och då blir det ett jävla liv!
Helt plötsligt så får man ett dåligt rykte bara för att man ligger runt:rodnar
KÖP!
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag var och provkörde 939:an för några veckor sen.
Fruktansvärt tråkig hoj.
Inget bottenvrid alls. En effektkurva som är lika rak som en linjal. Vart fan är glädjen i det?

Jag köpte mig en -12:a evo sp istället.
Mycket skönare motor. Det är så en hyper ska vara. En riktig lekmaskin.
 

2Wheeldrive

Livet är underbart!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag var och provkörde 939:an för några veckor sen.
Fruktansvärt tråkig hoj.
Inget bottenvrid alls. En effektkurva som är lika rak som en linjal. Vart fan är glädjen i det?

Jag köpte mig en -12:a evo sp istället.
Mycket skönare motor. Det är så en hyper ska vara. En riktig lekmaskin.

Se där vad olika man kan vara!
Efter att ha ägt runt 40 hojar, bland annat GSX-R1000, ZX-10-R, R1 både den gamla och crossplane, Yamaha TRX-850, KTM 660SMC, Yamaha Midnightstar 1300 XVS:rodnar, Triumph Street Triple... Ja listan är jävligt lång! Så tycker jag att Hypermotard 821 är överlägset den roligaste hojen jag någonsin har kört.
Sen så tycker jag att den är 10ggr snyggare än den gamla 1100:an...

20160706_105946_resized (1).jpg
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Se där vad olika man kan vara!
Efter att ha ägt runt 40 hojar, bland annat GSX-R1000, ZX-10-R, R1 både den gamla och crossplane, Yamaha TRX-850, KTM 660SMC, Yamaha Midnightstar 1300 XVS:rodnar, Triumph Street Triple... Ja listan är jävligt lång! Så tycker jag att Hypermotard 821 är överlägset den roligaste hojen jag någonsin har kört.
Sen så tycker jag att den är 10ggr snyggare än den gamla 1100:an...

View attachment 433578

Har du provat den gamla?
Jag körde den för 5-6 år sen när jag fick låna av en kompis.
Sjukt rolig maskin.
Så då trodde ju jag att den nya skulle vara ännu roligare givetvis. Men så var det inte. Då blev jag besviken.
Den gamla vill ju åka bakhjul hela tiden. Den nya gick inte upp på rent gaspåslag på tvåan. Det var avgörande för mig.
 
Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Jag var och provkörde 939:an för några veckor sen.
Fruktansvärt tråkig hoj.
Inget bottenvrid alls. En effektkurva som är lika rak som en linjal. Vart fan är glädjen i det?

Jag köpte mig en -12:a evo sp istället.
Mycket skönare motor. Det är så en hyper ska vara. En riktig lekmaskin.

Har provat både 821:an och 1100:an. Tyckte att 1100:an var roligare, lite råare med bättre vrid än 821:an. Kan ha varit termi-helsystemet som satt på som gjorde körningen extra rolig. Vilket ljud!! Trots kortare serviceintervaller så lutar det åt den gamla luft/oljekylda för mig.
Hur dyr är din SP att äga föresten?


Skickat från iphone med tapatalk.
 

2Wheeldrive

Livet är underbart!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Har du provat den gamla?
Jag körde den för 5-6 år sen när jag fick låna av en kompis.
Sjukt rolig maskin.
Så då trodde ju jag att den nya skulle vara ännu roligare givetvis. Men så var det inte. Då blev jag besviken.
Den gamla vill ju åka bakhjul hela tiden. Den nya gick inte upp på rent gaspåslag på tvåan. Det var avgörande för mig.

Jag har provat 1100:an och det är lite bättre tryck i motorn, men jag skulle inte säga att den är roligare.
Om man kan skilla så är det inga problem att köra bakhjul med 821:an. Går du ner ett kugg fram så blir den annorlunda att köra. I helhet så är ju nya motorn bättre och du servar var 1500:e mil.
Det är ju trots allt 112hk i 821:an.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag har provat 1100:an och det är lite bättre tryck i motorn, men jag skulle inte säga att den är roligare.
Om man kan skilla så är det inga problem att köra bakhjul med 821:an. Går du ner ett kugg fram så blir den annorlunda att köra. I helhet så är ju nya motorn bättre och du servar var 1500:e mil.
Det är ju trots allt 112hk i 821:an.

Det är klart att det går.
Det går att åka bakhjul med vad som helst nästan. Men jag tycker inte att man ska behöva koppla upp en twin på tvåan för att åka lite bakhjul.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top