Funderingar om Honda vakuumförgasare och dess funktion

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som lite snabbt kan förklara hur dessa funkar i en CB250N, har läst i Haynes handboken men blir som inte klok och det står inte så mycket. Verkar vara tre munstycken, slow jet, main jet och secondary jet. Hojen går fint på tongång och är lättstartad så slow jet måste väl då vara okej, hojen verkar gå bra över ca 5000 rpm så då borde väl main jet vara okej, är secondary jet nåt munstycke på lägre mellanområdet eller hur funkar detta och tänker jag rätt? Problemet jag har är att hojen inte svarar då man drar fullt utan motar men gasar man försiktigt så får man upp den i varv och sen verkar den gå fint över ca 5000 rpm.

Har bytt till ett hemsnickrat avgassystem då original var upprostat och det ändå skall bli ett caferacer bygge av det hela och undrar om detta kan påverkar att den motar vid häftigt gaspådrag, hojen motar även om man står och gasar i friläge. Har original luftburk monterad och det verkar i alla fall vara tätt så den inte drar tjuvluft.

Nästa fundering är vad pilotskruvarna under förgasaren justerar? I boken står det adjustment for tickover, vad fasen menas med det? Fattar jag det hela rätt skall man sänka tomgången så lågt det går och sen justera dessa skruvar till man når högsta varvtal på motorn, nån som har koll på dessa skruvar och vad dom gör och om jag fattar det hela rätt.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Låter som att en eller bägge trottlar fastnat i öppet läge alternativt öppnar för långsamt.
Kolla så att de rör sig som de skall.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tack för tipset, kan man på nåt vis kolla så att vakuumtrottlarna lyfter som dom ska? Kan man skapa vakuum och kolla så dom lyfter lika? Tänker jag rätt då det gäller synkningen att den kommer att bli galen om en eller bägge trottel fastnat eller går för trögt?

Skall göra ett försök att synka gasarna då jag får tid men det verkar ju lurt att det bara är att plocka ur dom och kolla upp dom. Dock känner jag inte för att börja lägga några större pengar på att repa dessa vakuumgasare utan då får det blir två nya Mikuni VM26 med öppna KN filter. Fast om jag får till originalen så får dom duga tillsvidare.

Min hoj beter sig ungefär som denna jag hittade på youtube
https://www.youtube.com/watch?v=CytJn3oYebE
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Nu vet jag inte exakt hur de sitter monterade på din cykel, men om det finns möjlighet så prova att köra utan luftfilter och titta in i insuget och se om de lyfter sig märkbart olika.
Den i filmen beter sig ungefär som en gammal moppe där man inte hade trottel+spjäll utan enbart styrde trottelöppning med gasen.
Drog man på för fort blev det på det viset du beskriver.

Rengör och synka förgasare samt kolla över membranen till trottlarna.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kasta skiten och köp en riktig förgasare istället. Mikuni VM är billiga, simpla att skruva med och fan så mycket bättre än en 30 år gammal CV fugge.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu vet jag inte exakt hur de sitter monterade på din cykel, men om det finns möjlighet så prova att köra utan luftfilter och titta in i insuget och se om de lyfter sig märkbart olika.
Den i filmen beter sig ungefär som en gammal moppe där man inte hade trottel+spjäll utan enbart styrde trottelöppning med gasen.
Drog man på för fort blev det på det viset du beskriver.

Rengör och synka förgasare samt kolla över membranen till trottlarna.

Är nog ett jäkla bök att köra utan luftburk, måste loss med bakhjulet för att lossa den och sen är väl frågan hur vakuumgasarna går utan luftburken? Får nog ta isär gasarna och kolla och rengöra och sen försöka synka dom.


Redan vid "Har bytt till ett hemsnickrat avgassystem" slutade jag att läsa.

Jag har kvar original krökarna från cylindrarna efter dessa är 28 mm invändigt i diameter, sitter det ca 50 cm långa 35 mm invändiga rör fram till såna här ljuddämpare http://www.bikeparts.se/produkter/c...re-avgasror/ljuddampare-minizoom-muffler.html är dubbelsystem på hojen. Visst är det säkert mindre motstånd i detta mot originalen och påverkar det hela men skall detta påverka en 4-taktare så mycket att man inte ens kan få upp den i varv med friläge i.


Kasta skiten och köp en riktig förgasare istället. Mikuni VM är billiga, simpla att skruva med och fan så mycket bättre än en 30 år gammal CV fugge.

Jo det känns som det bästa alternativet men dessa skall ju också bestyckas fast dom är ju betydligt enklare att hålla på med.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är luftburken helt standard i inlopp utifrån,,,dvs inte uppkapad så den får mer luft? Borrar man lilla minsta extra hål in till luftburken så beter de sig som du beskriver. Någon kan även ha tagit bort en gummitratt till insug luftburk kolla så den är helt original vid inlopp ,,typ så de inte fattas gummitratt eller liknade.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag ju köpt hojen som ett repobjekt men som det verkar enligt de sprängskisser som finns på nätet så är luftburken intakt och jag ser inga sprickor i gummin eller liknade.

Första steget blir väl nu att koppla in vakuumklockorna och kolla hur det ser ut med synkningen, sen riva och rengöra om det inte blir bra med att synka.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
låter som min 350 gjorde då det var sprickor i gummit på ovansidan på fuggen som styr lyftet av trottel
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Plockade isär gasarna ikväll, lossade flottörhuset och lossade och blåste rent munstyckena sen sköte jag en av gummiplupparna länge i garaget som flög iväg då jag inte tänkte på att lossa den först innan jag blåste med tryckluften. Lossade sen vakuumklockorna till trottlarna och inget verkade galet där, dock så verkade en trottel gå lite tyngre innan jag började med isär plockningen började för då jag vände upp och ner på förgasarna så öppnade ena trotteln fullt men inte den andra, nu öppnar bägge då man hållerdom upp och ner.

Flottörventilerna verkar vara justa för om man blåser i bränsleslangen och håller gasarna upp och ner så är det stopp till man vänder dom rätt igen.

Testade att suga med grovdammsugaren i förgasaren efter att sett en göra detta på Youtube och då öppnar och stänger trottlarna, dock lite svårt att flytta dammsugaren från den gasaren till den andra och samtidigt hålla lika med gas för att se om dom öppnar ungefär lika men det verkar vara ganska samma halv gas ger ungefär halvt trottellyft på bägge gasarna.

Vet inte om man kan dra några slutsatser av detta, tänkte kolla lite mer på gasarna imorgon innan jag sätter tillbaka dom i hojen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Funderade lite vidare

Kass luftskruveri, tappad lågfartare eller otät flottör, typ. Ivfsh lär du undersöka knasare 1 under lupp.

På dessa gasare verkar det inte vara nån luftskruv utan man justerar mängden bränsle men det är väl egentligen sak samma. Vad menar du med tappa lågfart? Igensatt munstycket eller krets så den inte får bränsle på lågfart?


låter som min 350 gjorde då det var sprickor i gummit på ovansidan på fuggen som styr lyftet av trottel

Jag hittar ingen gummi som styr vakuumet i mina gasare, är det annan typ på 350? Har för mig att gamla Stromberg eller var det Solex förgasare hade ett gummimembran, är det nåt liknande på 350? Det enda gummit jag hittar är packningen som tätar runt locket i vakuumklockan.

Så här ser dom i alla fall ut på en sprängskiss http://www.cmsnl.com/honda-cb250n-1980-a-england_model15816/partslist/E19.html#results
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Yepp, korrekt. Det gummit jag hade sprickor i då den betedde sig som din.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kollade lite på packningarns i vakuumklockorna och inga sprickor där, dock känns det ut som plastpackningar inte mjuka gummipackningar. Nån som har koll på hur dom ska vara, skall dom vara halvhårda eller mjuka som o-ringar i gummi?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Kapar tråden med en relaterad fundering. Jag har en 2-cyl med separata vacuumförgasare.

Trycker man upp trottlarna med fingrarna så sjunker de olika fort. Antar att det kan påverka motorgången, då den bluddrar och skjuter/nyser ur ena fuggen vid hypersnabba:brynad gaspådrag från tomgång.

Kanske lyfter de olika snabbt också. Membranen är hela och friska, likaså packningarna till locken.

Det sitter ju munstycken som släpper upp luft till ovansida trottel, men de är noggrant rengjorda i ultraljudstvätt.

Vad kan påverka så trottlarna rör sig olika? Vacuum? Fjädrarna? något munstycke?

Det känns inte som någon trottel kärvar, eller går trögare.

Detta är alltså vid avstängd motor, så gasspjällen borde inte påverka trottlarna.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kollade lite mer och har blåst rent allt som man kan tänka sig. Testade att spärra gasspjällen med en kattstrypare lite öppet och testade sen med grovdammsugaren och då lyfte trotteln lite, testade då att flytta dammsugaren till andra gasaren och den lyfte synbart lika, öppnade spjället lite till och testade och trottlarna verkar följas åt med hur mycket dom lyfter. Testade också att gasa fullt och ingen av trottlarna verkar kärva på tillbaka vägen.

Vet inte om man kan dra några slutsatser av det men det verkar ju som att förgasarna fungerar lika bra eller dåligt, har ju ingen aning mer än att dom lyfter trottlarna lika. Borde det inte finnas nån spec på dessa förgasare så att man vid ett visst vacuum skall få fullt trottellyft vid fullt gaspådrag? Nu är ju vakuumet totalt okontrollerat då det skapas via en dammsugare, dock så skulle det ju inte vara så svårt att bygga en test rigg med en ventil som reglerar vakuumet och en eller två vakuumklockor för att hålla koll på det hela.

Vad säger ni är det bara att klappa in förgasarna i hojen och göra ett försök att synka gasarna? Har jag fattat det hela rätt då jag läst i boken att man skall ha tomgången på runt 1200 rpm och sen justera till man ligger på lika vakuum. För mig känns det väl ut som att man även bör testa på lite olika varvtal för att kolla att vakuumet är samma i bägge förgasarna så dom följs åt, tänker jag rätt?
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Kollat nålhöjd, slitna nålar och nålmunstycken, flottörhöjd och om det sitter identiska munstycken i båda gasarna?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kollade lite mer och har blåst rent allt som man kan tänka sig. Testade att spärra gasspjällen med en kattstrypare lite öppet och testade sen med grovdammsugaren och då lyfte trotteln lite, testade då att flytta dammsugaren till andra gasaren och den lyfte synbart lika, öppnade spjället lite till och testade och trottlarna verkar följas åt med hur mycket dom lyfter. Testade också att gasa fullt och ingen av trottlarna verkar kärva på tillbaka vägen.

Vet inte om man kan dra några slutsatser av det men det verkar ju som att förgasarna fungerar lika bra eller dåligt, har ju ingen aning mer än att dom lyfter trottlarna lika. Borde det inte finnas nån spec på dessa förgasare så att man vid ett visst vacuum skall få fullt trottellyft vid fullt gaspådrag? Nu är ju vakuumet totalt okontrollerat då det skapas via en dammsugare, dock så skulle det ju inte vara så svårt att bygga en test rigg med en ventil som reglerar vakuumet och en eller två vakuumklockor för att hålla koll på det hela.

Vad säger ni är det bara att klappa in förgasarna i hojen och göra ett försök att synka gasarna? Har jag fattat det hela rätt då jag läst i boken att man skall ha tomgången på runt 1200 rpm och sen justera till man ligger på lika vakuum. För mig känns det väl ut som att man även bör testa på lite olika varvtal för att kolla att vakuumet är samma i bägge förgasarna så dom följs åt, tänker jag rätt?

Låter överambitiöst i mina öron att hålla på och mäta lyfthöjd vs vacuum. Mer finlir än att man visuellt ser att det lyfter när man lägger på sug räcker utmärkt. På gamla förgasare brukar det snarare vara så att det drar tjuvluft pga sprickor i membranen så det ger fan i att öppna mer eller mindre totalt.

Jag skulle satsa mitt krut på att se till att munstycken är friska, gärna byta lågfartarna även om de visuellt ser ok ut, hålen i dem brukar vara så små att det kan ge risig gång om något är tilltäppt även om de ser ok ut. Se till att flottörhöjden stämmer och att nålar med säten är friska.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
På dessa gasare verkar det inte vara nån luftskruv utan man justerar mängden bränsle men det är väl egentligen sak samma.

Tänker du efter lite över funktionen så kommer du nog att finna att skruven reglerar insugsvakumet för tomgångskretsen, dvs hur mycket bensin som skall sugas upp av insugsvakumet.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top