Bromsbelägg, bromsar

Tompazo

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2014
Ort
Västerås
Hoj
1995 Kawasaki ZZR 1100
Har en Kawa ZZR 1100 -95

Undrar vilka belägg man ska köpa och vad är bra eller inte bra.
Biltema, original, organiska ??

Nån som har kunskap o erfarenhet av dessa frågor.

Tacksam för svar

Tomas
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
VIlka som helst ska nog funka utmärkt. Det är inte så att det finns hur många som helst som tillverkar bromsbelägg så i många fall så är olika fabrikat i praktiken samma men med olika stämpel på kartongen.

Biltemas bromsbelägg finns det dom som klagar på att dom sliter hårt på skivorna medan andra inte har märkt av några sådana problem.
Köp valfritt standardbelägg som passar din hoj är vad jag skulle göra. Det är inte frågan om jättemycket pengar och byte av belägg är något som du med lätthet ska kunna göra själv om du inte har tummen mitt i handen. Å andra sidan så lär det inte kosta många kronor för att få valfri mek att byta ut dom heller. Det är några minuters arbete.
 

Tompazo

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2014
Ort
Västerås
Hoj
1995 Kawasaki ZZR 1100
VIlka som helst ska nog funka utmärkt. Det är inte så att det finns hur många som helst som tillverkar bromsbelägg så i många fall så är olika fabrikat i praktiken samma men med olika stämpel på kartongen.

Biltemas bromsbelägg finns det dom som klagar på att dom sliter hårt på skivorna medan andra inte har märkt av några sådana problem.
Köp valfritt standardbelägg som passar din hoj är vad jag skulle göra. Det är inte frågan om jättemycket pengar och byte av belägg är något som du med lätthet ska kunna göra själv om du inte har tummen mitt i handen. Å andra sidan så lär det inte kosta många kronor för att få valfri mek att byta ut dom heller. Det är några minuters arbete.

Tack för ett enkelt o bra svar!!!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ville förbättra bromsarna på min Busa. För de var verkligen inte mycket att skryta om. Fick två förslag EBC double H (EBC HH) och Brembos Röda. Beställde från
http://www.demon-tweeks.co.uk/motorcycle/brake-pads
och valde Brembos Röda fram och EBC HH bak.
Monterat Brembos röda fram. Det blev klar skillnad. Nu händer det nått när jag drar åt frambromsen.
(Ja givevis hade jag gjort rent bromskivorna med aceton och toapapper innan de röda åkte på plats. Men det brukar jag ändå göra då och då och med original var det ingen större skillnad.
Bak, ja det var så lite slitet så EBC HH får ligga i garaget tills vidare.

http://www.demon-tweeks.co.uk/motorcycle/brake-pads/bike/kawasaki/1995/zzr1100-d3
 
Last edited:

krash

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2016
Ort
Bromma
Hoj
Kawasaki Z750 2008
Ett alternativ är ju att istället för att göra jobbet själv att ta den till en verkstad, sen är det ju massa extra grejor med att göra det själv, typ beställa verktyg från Bauhaus, arbetskläder från http://www.arbetskladerna.se/, reservdelar från McWeb etc etc.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ett alternativ är ju att istället för att göra jobbet själv att ta den till en verkstad, sen är det ju massa extra grejor med att göra det själv, typ beställa verktyg från Bauhaus, arbetskläder från http://www.arbetskladerna.se/, reservdelar från McWeb etc etc.

Hoppas du har en verkstad i närheten. :)
För det där med du skulle byta bromsbelägg själv verkar jättejobbigt. :(
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Påtal om bromsbelägg, de nämdes EBC dubbel H. jag har sådana som har gått ca 1400 mil nu. (fram) kör bana som gata. när bör man tänkas byta sådana? tänkte mest för o få bra grepp. jag inbillar mig att mina tar sämre nu, men de kan vara inbillning
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Påtal om bromsbelägg, de nämdes EBC dubbel H. jag har sådana som har gått ca 1400 mil nu. (fram) kör bana som gata. när bör man tänkas byta sådana? tänkte mest för o få bra grepp. jag inbillar mig att mina tar sämre nu, men de kan vara inbillning

Bromsbelägg kan börja ta sämre innan de är helt slut ja. Du behöver däremot inte byta dem om bromsverkan inte är störande dålig.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag provade biltemas på min när de hade utförsäljning.
Betalade 140 kr totalt :) Mer bett än original men slets fortare.

Fick även borra upp hålet till glid/låspinnen.
Verkade vara lite "universal"

Men just de jag hade gav mer bett. Blev nästan rädd första svängen jag körde originalbelägg efter det när jag bromsade i en korsning.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Påtal om bromsbelägg, de nämdes EBC dubbel H. jag har sådana som har gått ca 1400 mil nu. (fram) kör bana som gata. när bör man tänkas byta sådana? tänkte mest för o få bra grepp. jag inbillar mig att mina tar sämre nu, men de kan vara inbillning

Brukar plocka ut beläggen då och då och tvätta av beläggen och skivorna med aceton och toapapper.
För att få bort olja och annan skit.
Första gången jag gjorde detta på Triumphen så låste sig framhjulet innan första rödljuset när jag bromsade som vanligt. På vippen jag vurpade. Sådan skillnad blev det med rengjorda skivor och belägg.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Rengoring/Aceton-2000030019/
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
SBS 631RS
Shoppas lämpligen på ebay.co.uk
Byts med stjärnmejsel, liten tång och handtagsänden på en halvstor skiftnyckel, på ett par minuter per skiva.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Köpte biltema till en hoj jag hade. Gick inte att få tyst på dem och till slut köptes originalbelägg in.

Men detta var för några år sedan så de har väl bytt leverantör några gånger sedan dess.

Jag skulle inte köpa biltemabelägg igen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Köpte biltema till en hoj jag hade. Gick inte att få tyst på dem och till slut köptes originalbelägg in.

Men detta var för några år sedan så de har väl bytt leverantör några gånger sedan dess.

Jag skulle inte köpa biltemabelägg igen.

Ja, problemet med belägg från biltema är att man har ingen som helst aning om vad man köper. Det kan vara bra belägg, eller så kan man få skitbelägg som ramlar isär efter några tiotal mil.

Själv kör jag med SBS Street Excel, tycker de har ganska bra bett och känsla.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag kör carbone lorraine sbk5 på min gsxr. Grymt bra bett i dessa, men de behöver bli riktigt heta så bara för att de är dyra(st) behöver de inte vara bäst för just ditt användningsområde. Jag kör bara bana och första varven är det ganska stor skillnad i bromsverkan jämfört mot när de fått upp värmen ordentligt.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Brukar plocka ut beläggen då och då och tvätta av beläggen och skivorna med aceton och toapapper.
För att få bort olja och annan skit.
Första gången jag gjorde detta på Triumphen så låste sig framhjulet innan första rödljuset när jag bromsade som vanligt. På vippen jag vurpade. Sådan skillnad blev det med rengjorda skivor och belägg.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Rengoring/Aceton-2000030019/

hehe, jag ska faktiskt testa detta! det kostar ju nästan inget (om man inte vurpar då hehe) ;)
 

Tompazo

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2014
Ort
Västerås
Hoj
1995 Kawasaki ZZR 1100
Ville förbättra bromsarna på min Busa. För de var verkligen inte mycket att skryta om. Fick två förslag EBC double H (EBC HH) och Brembos Röda. Beställde från
http://www.demon-tweeks.co.uk/motorcycle/brake-pads
och valde Brembos Röda fram och EBC HH bak.
Monterat Brembos röda fram. Det blev klar skillnad. Nu händer det nått när jag drar åt frambromsen.
(Ja givevis hade jag gjort rent bromskivorna med aceton och toapapper innan de röda åkte på plats. Men det brukar jag ändå göra då och då och med original var det ingen större skillnad.
Bak, ja det var så lite slitet så EBC HH får ligga i garaget tills vidare.

http://www.demon-tweeks.co.uk/motorcycle/brake-pads/bike/kawasaki/1995/zzr1100-d3

Tack för tipset på sida och det med aceton o det funkar bra..aldrig
testat
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Idag sen 5-10 år tillbaka så kommer väl i princip alla hojar från fabrik med sintrade belägg. En del tillverkare rekommenderar att stoppa i sintrade belägg bara om det suttit såna från begynnelsen.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Köpte biltema till en hoj jag hade. Gick inte att få tyst på dem och till slut köptes originalbelägg in.

Men detta var för några år sedan så de har väl bytt leverantör några gånger sedan dess.

Jag skulle inte köpa biltemabelägg igen.

Det hade inte å göra med glid och låspinnen då som jag skrev ovanstående? Tror min första uppsättning skrek pga detta, för jag borrade upp hålen i beläggen bara 0,5-1mm. Så blev det tyst

Men som sagt, som alla säger, man vet inte vilken leverantör de har för tillfället...
 
Last edited:
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top