Nybörjarfråga; växling?

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
Storvik
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Som rubriken säger ; är ny på detta med cross-hojar. Kan /tål min gamla HVA CR125-95
att jag växlar opp/ner utan koppling ?
Har hitills använt kopplingen av gammal vana.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Upp växling funkar bra utan koppling, värre me ner växlingar.... Vid upp växling så får du dra ner gasen, de funkar bättre då....
 

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
Storvik
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Upp växling funkar bra utan koppling, värre me ner växlingar.... Vid upp växling så får du dra ner gasen, de funkar bättre då....

Ursäkta att jag e lite trög,,,,:rodnar ; Menar du att jag ska släppa på gasen eller ge mer ?
( "dra ner på gasen"
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Upp är snällare mot lådan, svagt tryck på växelpinnen och en snabb mjuk av/på med gasen så glider växeln i helt sömlöst. Börjar du mosa i växlarna så har du snart böjt saker i lådan, och då börjar det blir dyrt och jobbigt.

Ner är oftast betydligt mycket mer misshandel för lådan, och eftersom man inte har något bättre för sig medan man bromsar så har man ju gott om tid på sig att använda kopplingen, dvs du vinner inget på att crossväxla ner.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ursäkta att jag e lite trög,,,,:rodnar ; Menar du att jag ska släppa på gasen eller ge mer ?
( "dra ner på gasen"

Samma sätt som när man växlar me koppling, fast utan att koppla... Släpp gasen, växla upp, när växeln glidit in så.full gas...

De är som att köra osynkad låda...
 

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
Storvik
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Samma sätt som när man växlar me koppling, fast utan att koppla... Släpp gasen, växla upp, när växeln glidit in så.full gas...

De är som att köra osynkad låda...
Precis så har jag testat ; funkar bra men är lite osäker bara om en gammal låda pallar för det,,,
Kanske bäst jag fortsätter att använda koppling hela tiden , e ju ingen racer-förare precis,, :D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top