A2 hoj med billig försäkring, är 20 år gammal.

SaadRH

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Letar efter en
Hej!
Det är så att jag har nyligen tagit mitt A2 körkort och jag är ute efter att köpa en hoj. Men problemet jag har stött på är att allt jag kollar på har sjukt höga försäkringar på mitt namn. Men det jag märkte är att ju äldre hoj jag kollar desto billigare blir den i försäkring.

Nu till min fråga. Är det värt att köpa en hoj som är av t.ex. årsmodell 2000 och neråt.

Jag har kollat några som är av årsmodell 1999 och deras försäkringar på mitt namn ligger på runt 2000-2500kr/år(halvförsäkring), de är ju ganska billiga. Men det jag är orolig över är på grund av att de är så gamla så är väl risken stor att något går fel med de och det blir dyra reparations kostnader, eller vad säger ni?

De jag har kollat på är:
Suzuki sv650s -99, länk:https://www.blocket.se/Stockholm/Suzuki_Sv650s_67962471.htm.

Suzuki GSF600SU -98, har inte länk till den men den har åkt ca 2000mil.

Suzuki 750 -98.

Vad säger ni? Är det värt att köpa en gammal hoj?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det varierar lite med olika modeller, men de flesta hojarna som du faktiskt får köra på A2 bör hålla så hög kvalité att det inte är något problem vad gäller hållbarhet.
Jag håller själv på och pendlar med en hoj från början av 90-talet som gått åtminstone 5000 mil (antagligen mer), och som började sitt liv som racehoj. Den har kraschats ett flertal gånger innan den kom i min ägo. Nu har jag iofs fått byta en hel del prylar och laga upp den, men det beror på att den var i ett rent sorgligt skick från början. Spanar du reda på en i gott skick med förhållandevis få ägare som pysslat om hojen så är det ingen fara.
Och hojar är väldigt lättmekade, så om något går sönder (kort om ett motorras) så kan du nog fixa det själv, med lite hjälp.
 

SaadRH

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Letar efter en
Vad tycker du om den jag länkade? Är det bra pris? Enligt hans text är den bra servad eller är det något mer man bör ha koll på?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ska inte vara några problem. Sälde min SV650S när den gått 3600mil. Nästa stora service med ventilkontroll är vid 4800mil. Viktigt är att göra provtur med tänd belysning (manuell knapp) och kontrollera om den startar lätt efteråt. För när jag köpte min var det fel på laddningsregulatorn. Den laddade så mycket att det gick att köra med släckt belysning. Men med tänd belysning, ja då drogs batteriet ur. Startade inte efter en tur på ett par mil. För batteriet urladdat.
Jag fick montera ny laddningsregulator.
Och så var det problemet löst.
Kontrollera också att allt fungerar, halvljus/helljus höger och vänster blinkers och tuta.
Skyltbelysning och att den har reflex baktill.
Köpte min på en MC-firma och upptäckte senare att den saknade tuta. Så det blev att skaffa tuta och montera och koppla in för tuta obligatoriskt vid kontrollbesiktning.
Lycka till med en SV650S. Ångrar jag sålde min SV650S.

Till sist vad då gammal?
Den här fyllde 50 (50000mil) i år och fick nytt begagnat bakhjul och nytt bakdäck i present och firade 50 med en tur till Danmark. BMW R90S från 1970-talet
 

Bifogat

  • 160729-passed-50000mil.jpg
    160729-passed-50000mil.jpg
    1.1 MB · Visningar: 120
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad tycker du är ett bra pris för den jag länkade? Man brukar ju pruta. :)

Jag sålde min med slip-on och original avgas, godkända LED blinkers runt om, LED bakljus & bromsljus och LED skyltbelysning. Batteriladdare och bakre depåstöd (praktiskt vid kedjesmörning) för 19000kr.
Cigaretttändaruttag vid styret för batteriladdning / GPS / Mobilladdning. Dom som köpte den efter 2 veckor på blocket försökte inte pruta (ja lite) men den gick för 19000kr.

Eftersom du är nybliven A-kortägare är det väldigt bra ha med en mer erfaren hojförare vid köp och för provkörning.
När dom köpte min hoj var det hela familjen, frun som skulle ha den att övningsköra på. Mannen som hade A-kort och gjorde provkörningen. Och skulle köra hem den till Götene från Göteborg. Och nån son i övre tonåren. Alla hjälpte till att ställa frågor till mig.
Ju fler som är på din sida vid en förhandling. Dessto lättare är det.
Här är lite priser. Men dom har du väl sett redan.
https://www.blocket.se/goteborg?q=Suzuki+SV650S&cg=0&w=3&st=s&ca=15&is=1&l=0&md=th
 
Last edited:

SaadRH

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Letar efter en
Just för att jag är en ny förare, kan du tipsa mig om några viktiga frågor som man ska ställa till säljaren, och viktiga saker man ska kolla på innan man köper en hoj. Känner inte jätte många som har A-kort(är den enda i min familj.).

Vad tror du han skulle säga om jag erbjöd honom 18000kr för sv650s?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Just för att jag är en ny förare, kan du tipsa mig om några viktiga frågor som man ska ställa till säljaren, och viktiga saker man ska kolla på innan man köper en hoj. Känner inte jätte många som har A-kort(är den enda i min familj.).

Vad tror du han skulle säga om jag erbjöd honom 18000kr för sv650s?

Kan ju vara bra att fråga om servicear, om det är något man behöver veta om hojen i allmänhet, och hur längesedan det var sedan vätskorna byttes (motorolja, bromsvätska, gaffelolja, kylarvätska m.m.)
Sedan är ju en besiktning av hojens skick ställt i förhållande till vad svaren på frågorna är en avgörande faktor. Om det sägs att allt är nybytt och servat men hojens skick skvallrar om att det inte är så, som en kedja som är slapp som en 90-årings pung, tex. :D
 

SaadRH

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Letar efter en
Tack, de ska jag komma ihåg.

En snabb fråga. När är den bästa tiden på året att skaffa hoj, då både utbudet är stort och priserna lägre än andra tider på året? Har läst runt lite och de flesta säger sen höst. Vad säger ni? Blir ju svårt att köra hem hojen om man köper när det har snöat.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack, de ska jag komma ihåg.

En snabb fråga. När är den bästa tiden på året att skaffa hoj, då både utbudet är stort och priserna lägre än andra tider på året? Har läst runt lite och de flesta säger sen höst. Vad säger ni? Blir ju svårt att köra hem hojen om man köper när det har snöat.

Det är störst utbud på våren, runt maj, men då är priserna lite högre. Priserna är lägst under vintern, men då är utbudet markant sämre.
Och för hojar som ligger i prisspannet 20-30 000 rör inte på sig så värst mycket vad gäller pris så det märks inte så mycket på dem.
 

SaadRH

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Letar efter en
Jag kolla runt lite just nu på blocket. Då kollade jag bara Suzuki med deras "märkes försäkring". Den är ju sjukt billig jämfört med alla andra försäkrings bolag. Då tänkte jag att man kan lika gärna köpa en nyare hoj om det inte påverkar försäkringen allt för mycket.

Vilka hojar skulle ni rekommendera som ligger mellan 50000-40000, som är A2 reggade ursprungligen eller har under 70kw som man sedan kan regga om till A2.

En till fråga, vilken typ av försäkring ska/bör man ha? Trafik eller Halv?
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Säger bara köp en fzr600:

1600 kr helföräkning (ålder kvittar, räknas som classic på bilsport och mc)

Ca 100 hp ostrypt (går som fan)

Går att svänga snabbt med om man bytar fjädrar i framgaffeln

Min har gått 7000 mil, går fortfarande riktigt bra

Många r6 delar passar så när man vill köra ännu snabbare så är det bara att börja handla reservdelar på ebay:banana
 

SaadRH

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Letar efter en
Jag ska för mesta dels pendla med hojen till Skolan och tillbaka. Så jag vill ha den A2 reggad så att det inte är olagligt att köra den. Men den ska minst vara 35kw så att den har den kraften jag får köra.

Tänkte satsa på en Suzuki då jag får billig försäkring med deras märkes försäkring.
 

SaadRH

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Letar efter en

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Suzuki märkesförsäkring är bra, den är inget man måste köpa hoj hos handlare för att kunna teckna som någon påstod! Ge fan i att sprida osanningar till nybörjare! Köper man en nyare Suzuki GSXR så är däremot självrisken väldigt hög med märkesförsäkringen, men köper du någon av suzukis övriga modeller så är det lugnt.
 

SaadRH

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Letar efter en
Suzuki märkesförsäkring är bra, den är inget man måste köpa hoj hos handlare för att kunna teckna som någon påstod! Ge fan i att sprida osanningar till nybörjare! Köper man en nyare Suzuki GSXR så är däremot självrisken väldigt hög med märkesförsäkringen, men köper du någon av suzukis övriga modeller så är det lugnt.

Läste lite av deras villkor och märkte att det var inte sant. Så jag kollar upp allt innan man lägger pengar på nåt
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top