Privatleasing - Bil

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
"whooooow vad pratar han om bilar för??"

Dags att köpa ny bil snart, har tittat på Privatleasing som alternativ och det verkar ju vara ungefär som att försöka hitta en bra helförsäkring. Ju roligare - desto dyrare. Ju större - desto dyrare. Olika pris hos olika handlare osv. Men ibland kanske det går att hitta de där guldkornen med schysst prislapp? Jag tänkte om det var fler som satt i samma sits så kunde vi hjälpas åt här.

Jag kan börja,
Hittat att Audi har kampanj på 'gamla' A5an:
https://dinbil.net/a/audi/o85wf5-audi_a5_juni_vindruta.pdf

Skoda kör kampanj på Octavia för 2095:
https://dinbil.net/a/skoda/ocnwou-skodasthlm_250x360_mitti.pdf

Alfa Romeo Giulia för 3999 samt Quadrofigolio för 7999 per/månad

Jag är egentligen i behov av kombi, men nu känns det som man tittar runt på allt möjligt bara för 'kul'.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag kollade runt en hel del och funderade ett tag på privatleasing men när jag började räkna på det så insåg jag att det inte var värt det. Det är kanske värt det för en väldigt lat person men annars vettefan.
Kolla även upp miltalen som är 1500mil/år som grund sen får du betala övermil. Kolla även upp villkoren för återlämning, vad de räknar som "normalt slitage", här kan det bli dyrt.

Ska du prompt ha en ny bil, vilket är en dålig affär vilket som, så får du bättre avtal hos banken just nu och vissa bilmärken kan du även köpa till servicepaket etc som gör att du får ungefär samma villkor som det som ingår i en privatleasing.
Allra bäst affär gör du om du köper en 2 år gammal bil med 5-6k mil på mätaren...
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Jag kollade runt en hel del och funderade ett tag på privatleasing men när jag började räkna på det så insåg jag att det inte var värt det. Det är kanske värt det för en väldigt lat person men annars vettefan.
Kolla även upp miltalen som är 1500mil/år som grund sen får du betala övermil. Kolla även upp villkoren för återlämning, vad de räknar som "normalt slitage", här kan det bli dyrt.

Ska du prompt ha en ny bil, vilket är en dålig affär vilket som, så får du bättre avtal hos banken just nu och vissa bilmärken kan du även köpa till servicepaket etc som gör att du får ungefär samma villkor som det som ingår i en privatleasing.
Allra bäst affär gör du om du köper en 2 år gammal bil med 5-6k mil på mätaren...


Tack för svar.
Har inte gjort några större kalkyler än privatleasing vs tjänstebil. Har inte tjänste/firmabil i mitt avtal idag, så måste gå ner i lön osv och då slog privatleasing bättre. Men nej, att åka sprillans nytt är inget måste.
Kör idag en 2009:a med 16k mil på mätaren. Skulle gärna ha en lite nyare bil med den 'tryggheten' leasing ger. Men som du säger, kanske går att få med serviceavtal etc.

Jag erkänner mig helt novis på leasing/firmabilar/tjänstebilar/förmånsbilar/bilavtal etc.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Alfa Romeo Giulia Quadrofigolio för 7999 per/månad

Jag hoppas många nappar på detta. Räkna inte efter utan bara skriv under sista raden. Lämna tillbaka bilen pedantiskt skött och extra servad enligt konstens alla regler. Kanske en tänkbar kandidat i framtiden om mer praktisk bil eftersöks.

För att vara lite allvarlig skulle jag noga undersöka alla alternativ och noga räkna på dem. Det som ser bra ut behöver inte nödvändigt vara det. Krasst sett får man betala ner värdeminskningen på bilen under löptidens gång, men slipper betala av hela beloppet på bilens totala nypris som vore fallet om man t ex finansierat köpet med lån. Det är väl i princip det som gör att det ser attraktivt ut med ett privatleasing alternativ. Lägre månadskostnad. På en billig bil kanske det inte spelar så stor roll. Kan kanske t om vara ett bekvämt alternativ. En dyrare bil skulle jag aldrig köpa på något av alternativen nämnda ovan.

Jag tror det bästa alternativet är att köpa en lätt begagnad bil alla dagar i veckan.
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Jag tror det bästa alternativet är att köpa en lätt begagnad bil alla dagar i veckan.

Håller med. Så länge man har råd att köpa en bil så är det oftast det mest ekonomiska alternativet av de två och det blir extra tydligt om man tänkte ha kvar bilen längre än ett par-tre år. Många leasingavtal kräver ju heller inte någon kontantinsats och då blir det väldigt lockande för många att få tag på en sprillans ny bil utan att man måste spara eller låna ihop en massa hundra tusen, eller så anser man helt enkelt att den extra månadskostnaden är värt det. To each his own.

Jag privatleasade vår förra bil men det var bara för att jag fick ett kanonerbjudande där månadskostnaden i princip motsvarade värdeminskningen om vi skulle köpt loss den. Men det var inte särskilt skoj att hålla koll på milen så jag håller mig nog undan från privatleasing framöver om det inte är milbegränsning på >2k/år.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har man inte rådet att köpa sin bil har man definitivt inte råd att privatleasa. Ja det är skinntorrt men fullkomligt rimligt för den som kan räkna

Med jordens lägsta räntor är ju långt på en bil nästan gratis och istället för att slanta lägga slantarna på tillväxtsparande..

Privatleasing är den dyraste formen av bilägande imo
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Du betalar mer för att veta månadskostnaden i förväg.

Det är ungefär samma som att binda räntan på bolånet. Du betalar lite mer för att slippa eventuella oförutsedda klumpsummor.

Skickat från min A0001 via Tapatalk
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Kollade lite på privatleasing själv och de bilar jag kollade på så verkar det som man betalar värdeminskningen på tre år..man brukar väl räkna ungefär halvering av nypriset på tre år, grovt räknat. Och det stämmer bra på de bilar jag kollade på, ex nypris 250000 och en månadskostnad på ca 3200-3300.
Jag resonerade som så att är man beredd att betala för känslan det faktiskt ger att åka helt ny bil som ingen kört tidigare, och därmed beredd på att göra en dålig affär(vilket nybilsköp alltid är) så skulle privatleasing vara ett ok alternativ.
Nu slutade det med att jag istället köpte en merca från 2013 med 7500 mil på mätaren och därmed slipper värdeminskningen som en nybil har..
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Du betalar mer för att veta månadskostnaden i förväg.

Det är ungefär samma som att binda räntan på bolånet. Du betalar lite mer för att slippa eventuella oförutsedda klumpsummor.

Skickat från min A0001 via Tapatalk

Problemet är att du kan fortfarande åka på en oväntad kostnad vi avtalets slut pga onormalt slitage. Frågan är hur väl specat detta onormala slitage är, eller om det blir en subjektiv bedömning när bilen lämnas tillbaka.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Problemet är att du kan fortfarande åka på en oväntad kostnad vi avtalets slut pga onormalt slitage. Frågan är hur väl specat detta onormala slitage är, eller om det blir en subjektiv bedömning när bilen lämnas tillbaka.

Jag lämnade tillbaka en privatleasad bil för tre år sen, och fick då betala tretusen spänn för "onormalt slitage". Vis av den erfarenheten dammsög, tvättade och vaxade jag bilen jag lämnade tillbaka i år. De blev fullkomligt bländade och tog inget betalt för diverse dörruppslag och parkeringsärr.

Amatörrekonda skiten innan du lämnar tillbaka den så är du safe, alltså.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag kollade på leasing via företag och där kostnaden drogs från lönen (inte bra ur ett pensionshänseende eller för SGI). Bekvämt, men ändå dyrare än den totala kostnaden för de bilar jag haft. Dock slipper man meka själv eller ta slitna bromsar på försäkring eller kontant tex - det byts på garantin.

Gick att leasa nästan vad som helst. Audi R8 Spyder tex. Endast 28.900 kr per månad :D
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Gick att leasa nästan vad som helst. Audi R8 Spyder tex. Endast 28.900 kr per månad :D

Bara att gå ihop några kompisar och dela på bilen så blir det billigt, eh, ja görbart...

https://www.audiunite.com/se/service/sv_unite.html
http://teknikensvarld.se/ny-audi-tjanst-later-dig-dela-bil-och-kostnad-med-andra-162373/

Audi-modell Pris/skalle (3 pers) Pris/skalle (4 pers) Pris/skalle (5 pers)
A1 Sportback 1,2 TFSI 2 014 kr/mån 1 510 kr/mån 1 208 kr/mån
A3 Sportback 1,4 TFSI g-tron S tronic 2 662 kr/mån 1 996 kr/mån 1 597 kr/mån
A4 allroad 2,0 TDI quattro S tronic 3 661 kr/mån 2 746 kr/mån 2 196 kr/mån
A5 Sportback 2,0 TDI quattro S tronic 3 470 kr/mån 2 602 kr/mån 2 082 kr/mån
A6 Avant 2,0 TDI ultra S tronic 3 293 kr/mån 2 470 kr/mån 1 976 kr/mån
A7 Sportback 3,0 TDI quattro S tronic 4 843 kr/mån 3 632 kr/mån 2 906 kr/mån
Q3 2,0 TDI quattro S tronic 3 297 kr/mån 2 473 kr/mån 1 978 kr/mån
SQ5 3,0 TDI quattro tiptronic 5 090 kr/mån 3 817 kr/mån 3 054 kr/mån
R8 5,2 FSI quattro 550 hk S tronic 9 261 kr/mån 6 946 kr/mån 5 557 kr/mån


En sak att tänka på som brukar peka på varför det blir dålig ekonomi är att räntekostnaden som är inbyggd i månadskostnaden ej är avdragsgill. Höjer jag huslånen 250K på huset och köper bilen själv får jag dra räntekostnaden.

Hur fugerar det förresten med Mercedes och BMWs speciella "fleet editions" leasingbilar som är kraftigt sänkta för att ge vettigt förmånsvärde (< 7.5 PBB) men som inte kan köpas av privatpersoner som hänvisas till att pruta på listpriset? Kan man ta dessa med privatleasing kan det plötsligt bli en vettig affär men jag misstänker att det går ej.
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Jag kollade på leasing via företag och där kostnaden drogs från lönen (inte bra ur ett pensionshänseende eller för SGI).

Men om man tjänar 60000/månad så får man ändå inte mer pension eller SGI om man struntar i bilen och tar 65' i lön istället.

ta slitna bromsar på försäkring

Man gör vadå med sina slitna bromsar?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Men om man tjänar 60000/månad så får man ändå inte mer pension eller SGI om man struntar i bilen och tar 65' i lön istället.

Avtalspensionen följer lönen hela vägen upp så visst torskar du. Pensionen från det allmänna har däremot ett tag men det räcker ju ändå bara till några burkar kattmat och en bingolott
 

Smagatusk

Guest
Men varför privatleasar man? Är det för att man inte har ekonomi att stå på ett nybilslån, eller inte har till kontantinsatsen?

Av vad jag har kunnat läsa mig fram till så är det en sämre affär att privatleasa än att köpa en ny bil.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Folk tycker väll att det är smidigt. Det handlar nog om att vissa inte kan hålla i sina pengar och lägga undan för klumpsummorna som kommer ibland när man äger en bil. Service, däck osv.

Men för mig är det ett mysterium varför man väljer att betala mer än nödvändigt...

Skickat från min A0001 via Tapatalk
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Men varför privatleasar man? Är det för att man inte har ekonomi att stå på ett nybilslån, eller inte har till kontantinsatsen?

Av vad jag har kunnat läsa mig fram till så är det en sämre affär att privatleasa än att köpa en ny bil.

Du nyttjar inget kreditutrymme när du leasar.

Sen är nog en stor del förutsägbarheten, du vet exakt vad det kostar varje månad med bilen. Inga glada överraskningar i form av servicenotor och liknande eftersom det ingår, liksom försäkringen.

Det är väl det ungefär.

Jo, och du slipper sälja bilen dessutom.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Var nu lite realistiska ;)

Peugeout 208 ACTIVE PureTech 82
1 599 kr/mån

;)
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Man privatleasar för att man har ett garanterat återköpsvärde, om man inte trashar ner kärran som om man vore en pundare (eller som ganska många småbarnsföräldrar) - dvs du vet vad bilen kostar varje månad. Köper du den själv och vill sen bli av med den efter typ tre år så kommer det att stå en spydig bilnasare och påstå att din bil är full av skador, totalt osäljbar, bara värd en spottstyver och att luften gått ur marknaden.

Dessutom privatleasar man för att som privatperson får man ofta en försäkringspremie som är som att bli våldtagen i fel hål. Vid leasing så ser oftast leasingbolaget till att du får en bra försäkringsdeal (annars väljer du ju ett annat leasingbolag). Jag har 300 hästar och pröjsar 300 spänn i månaden i försäkring, skulle jag teckna den försäkringen privat skulle det kosta skjortan.

Nya(re) bilar kan ju även ha riktigt trevliga serviceavtal, som iofs kanske inte har med leasing att göra, men för vissa personer kanske leasing av något slag är enda sättet att kunna åka ny(are) bil. Alternativet blir att köpa en 6 år gammal V70 och sen åka på 10 lax i räkning om året för service och fylla på AC'n, till exempel.
Ex serviceavtal på en beg A6 Allroad är 3600 spänn för tre år eller 8000 mil, annars kostar bara första servicen 5500 spänn (två år eller 3600 mil).

Lite generaliseringar, och några kommer att hugga tillbaka och säga att dom minsann kört örton tusen mil med en privatägd 9-5 kombi och aldrig behövt serva eller reparera och nån bilhandlare bad på sina bara knän för att få köpa liket sen, för mer än vad den en gång i tiden köptes för. Good for you.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Men varför privatleasar man? Är det för att man inte har ekonomi att stå på ett nybilslån, eller inte har till kontantinsatsen?

Av vad jag har kunnat läsa mig fram till så är det en sämre affär att privatleasa än att köpa en ny bil.
Nej, för att det är en fast månadskostnad som inte är märkbart dyrare än att låna till ny bil. Fast det beror såklart på vad man leasar också. En ny bil privatköpt hade kostat sambon mer än de 2500 hon nu betalar per månad i leasing, service och försäkring. Alternativt hade det blivit en billigare bil med sämre andrahandsvärde och troligen större miljöpåverkan. För användningsområdet gick det inte ihop att köpa en ny bil jämfört med leasing, det är dock fullt möjligt att det gör i andra fall. Finns fler parametrar än vad folk har för kontanter tillgängliga.

Skickat från min Pipo P4 via Tapatalk
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top