6600kr för 1200mil -service..

mekk

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Z800
..är prisförslaget jag fått för min Z800. Känns rätt dyrt?
Har slängt ut några förfrågningar via mail till andra firmor men är alltid bra att veta vad andra betalar.

Tack på förhand!
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ja det är häftigt på gränsen till ocker för att byta olja och känna på lite skruvar och liknande :gnissla

Jag har alltid servat mina nya hojar själv efter att 100-mila servicen har blivit gjord. Då har man ytterligare 1100 mil på sig att upptäcka eventuella fabrikationsfel. Därefter ska det normalt inte behöva hända något katastrofalt så länge man sköter hojen genom att serva den och se till att den är ordentligt varm när man gasar på ordentligt.
 

mekk

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Z800
1200 mil är en stor service med tändstiftbyte. Förstår dock inte varför man redan ska byta dem :confused: Borde hålla längre. Vill lämna in den då hojen är förhållandevis ny, det är en stor service, vill ha stämpeln samt inte har någonstans att hålla till. Ett vanligt oljebyte gör jag dock själv.

Men vad betalar ni andra?
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
1000-mila på R1 = 5500:-
Årsservice på MT-07 = 2800:-

Timkostnaden är 1195:- där jag servar.......
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
1200 mil är en stor service med tändstiftbyte. Förstår dock inte varför man redan ska byta dem :confused: Borde hålla längre. Vill lämna in den då hojen är förhållandevis ny, det är en stor service, vill ha stämpeln samt inte har någonstans att hålla till. Ett vanligt oljebyte gör jag dock själv.

Men vad betalar ni andra?

Tändstiften kan med fördel bytas innan de går sönder, de får försämrad prestanda under sin livstid, och tillverkaren anser väl att 1200 mil är ett lagom driftstal för att byta dem.
Tycker det låter lite dyrt dock, det är nog vad jag betalat för service med extra packningsbyte på gaffeln. Nu lämnar jag in hojen på service på funbike i Västerås eftersom att det är smidigare än stockholm för mig, men har servat i sthlm med, och det brukar inte komma upp i riktigt de siffrorna där heller.
Kommer tyvärr inte ihåg vad stället hette som jag tyckte mig få bäst service och bemötande på längre, då det är för många år sedan nu. Men det finns ställen där jag inte lämnar in hojen igen. :gnissla
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
En nyfiken fråga i största allmänhet, är det någon som tar reda på vad underhållet kostar när man köper ny hoj?
Man ska väl inte köpa en Panigale 1299 för sina sista slantar och sen böla för att servicen inte är gratis?
 

mekk

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Z800
En nyfiken fråga i största allmänhet, är det någon som tar reda på vad underhållet kostar när man köper ny hoj?
Man ska väl inte köpa en Panigale 1299 för sina sista slantar och sen böla för att servicen inte är gratis?

Jag kollar i regel upp försäkring samt en snabb googling på "servicekostnad". Fick dock ingen träff på 1200 milservicen som kändes relevant. Sen spelar det ingen större roll för mig om den kostar 4k eller 6k men jag försöker leva efter devisen att det är dumt att kasta bort pengar i onödan. Med andra ord är servicekostnaden inte en faktor som betyder något för just mig vid köp av hoj.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Notan är ju spec:ad... Tar det 3 timmar á 1000:- att byta stift/olja och kolla lite skruvar på en kåplös MC skulle jag byta verkstad rätt fort av helt andra skäl än de rent ekonomiska...
Är det däremot delar som kostar lär ju de iallafall vara mycket dyrare (oftast) på märkesvst än på nätet..?
Vill minnas att stor service (3000mila) på min 1200GS kommer att gå på runt 4 men jag kan minnas fel.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Var det inte japaner som hade så billig service medan italienskt skit är jättedyrt? Jag kommer billigare undan, inklusive rembyte. Mohahahaha!

Allvarligt talat så är det svindyrt. De skall förvisso hålla sig med en verkstad, lokalhyror etc. men de ligger på samma timkostnad som är bättre civilingenjör. Nu är det väl ingen som kör hoj för att bli rik på det, berätta gärna hur i så fall...
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
MC-service är svindyrt! :huvet Helt klart något man skall tänka på innan köp av hoj. Blir ganska många Kronor/mil.
 

mekk

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Z800
Och tanken med denna tråd är...?

Att inte betala mer än nödvändigt. Utryckte mig lite otydligt. Vill jag ha en Z800 köper jag en sådan vare sig en normal service kostar 4.000kr eller 6.000kr. Jag försöker nu helt enkelt ta reda på vad en service bör kosta så att jag inte betalar för mycket. Är 6600kr det normala så är det helt ok men kan jag få den för 4 är det givetvis bättre. Då kan jag bjuda damen på finmiddag för mellanskillnaden :)
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Att inte betala mer än nödvändigt. Utryckte mig lite otydligt. Vill jag ha en Z800 köper jag en sådan vare sig en normal service kostar 4.000kr eller 6.000kr. Jag försöker nu helt enkelt ta reda på vad en service bör kosta så att jag inte betalar för mycket. Är 6600kr det normala så är det helt ok men kan jag få den för 4 är det givetvis bättre. Då kan jag bjuda damen på finmiddag för mellanskillnaden :)
No offence, jag var bara nyfiken :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu är det väl ingen som kör hoj för att bli rik på det, berätta gärna hur i så fall...
Nu blir jag väl inte rik på det, men att pendla på hoj är det billigaste alternativet för mig. Med typ ett par kronor, när man väger in däck, service och försäkring. Men då fixar jag *allt* på hojen själv, och debiterar mig själv 0 kronor för arbetet, kör ett gammalt effektfattigt lik där begagnade delar kostar en lunch och kör på sporttouringdäck som förutom att jag bänder runt liket på bana ganska ofta ser nästan nya ut efter flera hundra mil. :hihi
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Nu blir jag väl inte rik på det, men att pendla på hoj är det billigaste alternativet för mig. Med typ ett par kronor, när man väger in däck, service och försäkring. Men då fixar jag *allt* på hojen själv, och debiterar mig själv 0 kronor för arbetet, kör ett gammalt effektfattigt lik där begagnade delar kostar en lunch och kör på sporttouringdäck som förutom att jag bänder runt liket på bana ganska ofta ser nästan nya ut efter flera hundra mil. :hihi

Det finns baksidor med att ha tjänstebil, man kör inte lika mkt hoj :gråta
 

mekk

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Z800
No offence, jag var bara nyfiken :)

Ingen fara. Att göra välforumlerade inlägg med vänsterhanden medans man jobbar är en utmaning så den tar jag på mig.

För att inte gå OT: Kawa speccar 5h (?) tror jag han sa. Tanken etc måste bort. Med dryga 1000kr/h + delar/vätska så är det rimligt men 5 timmar låter som lång tid. Jag får invänta svar från de andra firmorna helt enkelt!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top