Bromsproblem zx10r 2008

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Jag tappade frambromsen helt i lördags på en ny förskaffad zx10r 2008.
Bromsvätskan var nybytt innan och beläggen var nya tokico (vet inte vilken modell)

Bromsgreppet gick längre in för varje inbromsning för att helt plötsligt sakna bromsar helt, när den svalnat var bromsarna som vanligt igen.

Testade att lufta en till gång och körde lite försiktigt och samma sak hände igen.

Min första tanke var att byta bromspump, men samma sak hände en annan som hade en precis likadan hoj fast med Brembo pump.

Vad orsakar detta fenomen?
Är original tokico oken skräp?

Vet andra som kört likadan hoj i högre tempo utan minsta problem.
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Kan inte svara av egen erfarenhet, men många gånger har jag läst att folk byta ok till brembo när de byggt banhoj och klagat på tokico, vet ej vad de klagat över men något gjorde dem missnöjda.
 

Denkus

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2012
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki zx10r
original bromsslangar?
beläggen kan ha gått för varma?
just det problemet har jag sluppit på mina zx10r cyklar 04, 08 samt 2012 a som tur är :tungan
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
original bromsslangar?
beläggen kan ha gått för varma?
just det problemet har jag sluppit på mina zx10r cyklar 04, 08 samt 2012 a som tur är :tungan

Nej stålomspunna slangar.
Vet en till som körde i linköping i helgen med en zx10r 2011 som tappade bromsarna och verkar sitta samma ok på dom.

Fast det är ju en vanlig modell på banorna, så modellen verkar ju funka bra för dom flesta.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Byt bromsvätska. Precis bytt betyder för många att det gjordes för ett år sedan.

Jag råkade ut för samma sak med en hoj som var mindre än ett år gammal. Originalvätska som inte pallade hårdkörning på gocartbana. I med en vettig dot4/5.1. Funkar inte det så har du iaf börjat med det billigaste:)

Skickat från min A0001 via Tapatalk
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Byt bromsvätska. Precis bytt betyder för många att det gjordes för ett år sedan.

Jag råkade ut för samma sak med en hoj som var mindre än ett år gammal. Originalvätska som inte pallade hårdkörning på gocartbana. I med en vettig dot4/5.1. Funkar inte det så har du iaf börjat med det billigaste:)

Skickat från min A0001 via Tapatalk

Precis bytt innebär i detta fallet att det gjordes ca 7-8 dagar innan körningen.
Det kan tänkas att det skulle funka med bromsvätska av annat fabrikat, men jag är inte så sugen på att testa mig fram och kanske bli helt bromslös igen så jag kommer byta ok och pump.
 

Chrille 18

Medlem
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
CBR1000RR, Aprilia Caponord, YZ450F
Kolla/mät med mikrometer när skivorna är kalla resp. varma för att kolla så att dem inte "slagit" sig. Kan gå tillbaka lite när dem är kalla jmf tokvarma. Om dem är som" tallrikar" så funkar det inte längre. Använd riktiga belägg för bana/race som pallar för värmen och byt packningar i oken till kolvarna för att vara säker att de går tillbaka ordentligt.

Mina skivor hade slagit sig så att det knappt gick att få av oket, när man sedan bromsar "rätar" det ut skivan igen men handtaget tar låååångt in...
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Kolla/mät med mikrometer när skivorna är kalla resp. varma för att kolla så att dem inte "slagit" sig. Kan gå tillbaka lite när dem är kalla jmf tokvarma. Om dem är som" tallrikar" så funkar det inte längre. Använd riktiga belägg för bana/race som pallar för värmen och byt packningar i oken till kolvarna för att vara säker att de går tillbaka ordentligt.

Mina skivor hade slagit sig så att det knappt gick att få av oket, när man sedan bromsar "rätar" det ut skivan igen men handtaget tar låååångt in...

Om skivorna skulle orsaka detta skulle det ju ändå gå att pumpa upp tryck i bromsarna stillastående och det gör det inte.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om skivorna skulle orsaka detta skulle det ju ändå gå att pumpa upp tryck i bromsarna stillastående och det gör det inte.

Om du inte kan bygga tryck stillastående så kan det vara huvudcylindern som är slut och behöver renoveras. Stämmer väl kanske inte helt med att det kommer med värme däremot. Det kan väl kanske vara bromsvätska med, men då måste det vara kass sådan, eller fuktskadad.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vad är det för bromsvätska och vilken kokpunkt har den? Har du tex DOT5-bromsvätska, silikonbaserad, så kokar den väldigt lätt om det är fukt i systemet, eftersom vattnet inte blandas med vätskan utan blir små bubblor som kokar, och eftersom bromssystemet är byggt för hydraulik och inte pneumatik så försvinner möjligheten att bygga tryck, dvs inga bromsar.

Generellt sett så sjunker ju dock alltid kokpunkten om bromsvätskan är mättad med vatten, och olika bromsvätskor har olika kokpunkter, båda torr och våt.
 

wainright

Wainright
Gick med
24 Apr 2008
Ort
Ljungby
Hoj
ducati 999
Hej. Byt till motul rbf660 factory line och belägg som är för bana / race så bör du märka skillnad. Gjorde detta på min 06.
 

Chrille 18

Medlem
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
CBR1000RR, Aprilia Caponord, YZ450F
Om skivorna skulle orsaka detta skulle det ju ändå gå att pumpa upp tryck i bromsarna stillastående och det gör det inte.

Det handlar mest om uteslutning.
Mät skivorna så du vet med säkerhet att dem är raka... annars kan det ge fenomenet att en sned skiva pressar tillbaka ena kolvparet och då räcker inte slaget i bromspumpen för att skapa tillräckligt tryck på skivan.
Så mitt tips är att mäta dem först för att kunna utesluta att det inte är skivorna som är skeva.

Och givetvis att systemet är ordentligt luftat så det inte är det som spökar.
 
Last edited:

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Bromsvätskan är ingen värsting, men samma som jag kört i mina tidigare hojar utan problem.
Skulle det.bero på skivorna skulle det väl vara möjligt att pumpa tillbaks oken igen?

Det.hjälper säkert med byte av belägg och värsting bromsvätska, men då exakt samma symtom hänt andra har jag bytt ok och pump redan.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top