Drunknade vs. mc-olyckor

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Såg att Sveriges radio hade lite siffror på hur många som drunknat under jun, jul och augusti. 56 personer totalt.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6511454

Tycker detta vore lite intressant att jämföra med antalet omkomna i mc-olyckor under samma period.
Någon som har de siffrorna?
Alltså antalet döda mc-förare under jun, jul och augusti 2016.

För det är väl inte så att det är farligare att bada än att åka mc?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jämföra specifikt mot badande/åkta timmar låter intressant. Eller transporterad sträcka, haha.

Men den viktigaste frågan är ju hur många av de drunknade som saknade körkort, hjälm och badade påverkade?
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Tycker att man ska räkna bort dom som drunknar med stulna badankor och dom som drunknar på fyllan så att vi förnuftiga badare inte får dåligt rykte.


Sent from my computer using the internet
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hur stor andel av befolkningen badar på sommaren och hur stor andel kör MC? :va
Det vore faktiskt intressant att veta.

Samt tid man spenderar i vattnet.
Själv är jag väl udda, men sista 10 åren så har min badtid (faktisk tid spenderat i vattnet i sjö/hav) klart understigit 2h. Visst har man varit på stranden osv. men det skall ju inte räknas med. Annars skall ju min garagetid räknas med till körtiden på hoj liksom.
Tid jag kört hoj....uj....eeehhh.... det blir ganska mycket...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det vore faktiskt intressant att veta.

Själv är jag väl udda, men sista 10 åren så har min badtid (faktisk tid spenderat i vattnet i sjö/hav) klart understigit 2h. Visst har man varit på stranden osv. men det skall ju inte räknas med. Annars skall ju min garagetid räknas med till körtiden på hoj liksom.
Tid jag kört hoj....uj....eeehhh.... det blir ganska mycket...

Jag är likadan, aktiv badande tid är nog under 2h de senaste åren, men hoj är nog ett par tusen timmar iaf. :hihi
Fast, de flesta kan nog antas bada mer än de kör hoj. :gråta
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Det finns inget som är så farligt som att bada. Det är den absolut farligaste aktiviteten man kan utföra, folk verkar bara ha väldigt svårt att förstå det. :4skrika
 

Allan K

Medlem
Gick med
6 Apr 2013
Ort
Åland
Hoj
2012, Kawasaki Versys ABS
Jag undviker vatten, simmar endast om jag ramlar i sjön och då skulle det klassas som olycka under alkoholpåverkan. Skulle aldrig köra hoj påverkad.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Man ser ju många som badar nästan nakna, små bikinis eller speedos, särskilt om det är varmt ute! Det är ju livsfarligt, man kan ju dö DireKcT!! :död:näsblod
Själv har jag badmössa, flipflop och långa shorts oavsett om det är på bana (sorry, badhus) eller i öppet vatten. Badrock på om jag ska knalla upp till glasskiosken. Men det är ju jag det, man får väl utsätta sig för vilka risker man vill, men, men...:7peta
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det typiska drunkningsoffret är väl en man på 50+ som efter några öl är ute och fiskar.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det behövs mer statistik för att kunna dra några slutsatser. Hur många av de som körde ihjäl sig på MC saknade flytväst? Hur stor andel av de som drunknade ägnade sig åt extrem simning, dvs saknade simborgarmärke, simmade vårdslöst eller med stulen badring?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det behövs mer statistik för att kunna dra några slutsatser. Hur många av de som körde ihjäl sig på MC saknade flytväst? Hur stor andel av de som drunknade ägnade sig åt extrem simning, dvs saknade simborgarmärke, simmade vårdslöst eller med stulen badring?

Ingen har kört ihjäl sig med flytvästen på så jag tror vi har hittat ett sätt att rädda liv här.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top