Ktm 1290 Super Duke GT

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Vet vi VAD det är som orsakar ljudet? Vore kul att veta. :va

Min gissning är någon sorts jäkla oljepump (aldrig haft en hoj med torrsump) eller någon elektrisk kamkedjespännare?
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Fråga till tråden;

Har någon monterat ett Evotech kylarskydd på sin GT?

Om ni har; verkar den skydda bra? Problem med värme i stadstrafik varma dagar (tänker att den ändå skyle kylaren litegranna)?

Några bilder?
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Kört min 2017 100 mil nu och skall lämna in den på första servicen nästa vecka.
Vilken hoj, helt magisk :D haft och kört många olika mc och denna slår allt!
Enda jag kan anmärka på är att växellådan känns aningen traktorlik och neutralen är svårfunnen.
Reglaget för farthållaren etc är.. ja.. intressant utformat.. jättelåda :D
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Nyss hemkommen från provtur efter att ha bytt till 16 drev. Blev kanonbra, rekommenderas.
6an blir mer tillgänglig och det blev lättare att hamna rätt i växlarna. 2an blev mer användbar.
MTC fick jobba mer också :)
 

Masen81

Medlem
Gick med
21 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda SH150i
Kvalitetsupplevelsen på väskorna är väl sådär (iaf på mina som är första batchen från 2016). Formen gör ju att det är lite begränsat med utrymme. Men lätt att ta av/på och ser schyssta ut. Funkar helt ok också, så ångrar inte köpet.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Håller med Masen utom kvalitetsintrycket (2017) Bra att de tar en integralhjälm, vrid den rätt bara.
Aldrig haft mc med väskor innan men är såld nu, väldigt praktiskt.
 

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Tuono
Kvalitetsupplevelsen på väskorna är väl sådär (iaf på mina som är första batchen från 2016). Formen gör ju att det är lite begränsat med utrymme. Men lätt att ta av/på och ser schyssta ut. Funkar helt ok också, så ångrar inte köpet.

Fick tag på ett par begagnade riktigt billigt, håller med om att dom är smidiga ! lätt att ta på och av :yoparty

övrig fråga, någon som provkört den nya modellen och fort äger den äldre?
funderar att byta tills nästa säsong
 

Masen81

Medlem
Gick med
21 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda SH150i
Tydligen finns det en mjukvaruuppdatering för den gamla modellen nu också. Ryktet säger att den främst förbättrar fjädringen och quickshiftern. Kan ju isåfall kanske vara värt att jämföra en ny med en uppdaterad äldre ifall man funderar på byte.
 

Spritelight

Medlem
Gick med
10 Apr 2015
Ort
Göteborg
Hoj
2013, Aprilia RSV4 Factory-R
Tjena!
Går i köptankar på en Superduke GT, ni som kört både 17 o 19 versionerna får gärna ge lite input.
Nya finns att köpa för runt 175 000 med väskor (sommarkampanj) och beggade 17 modeller finns på blocket för mellan 130-140 000 (lite beroende på extra tillval som akrapovic och antal mil).

Är det värt de extra 35 - 40 000 man får lägga för en 19 gentemot en bättre begagnad -17? (-17 är ju inte lastgammal den heller)

Mvh / Tomas
 

Masen81

Medlem
Gick med
21 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda SH150i
Har tyvärr inte provat en 19. Men kan ge en kort input av mjukvaruuppdateringen som gjordes på min för några veckor sen, ifall nån är intresserad. Den största skillnaden jag har märkt är att den beter sig bättre på låga varv nu. Kan ligga på en högre växel längre ner i hastighet utan att den börjar protestera.
 

Spritelight

Medlem
Gick med
10 Apr 2015
Ort
Göteborg
Hoj
2013, Aprilia RSV4 Factory-R
Hittade två -17 i närområdet (bor i Gbg), den ena 1500 mil orginal (ingen extra utrustning) 119 900 kommer med nytt bakdäck och 1500 mila servad. Den andra med helsystem väskor små sportbakspeglar powerpartssadlar (från vanliga SD tror jag) ktm ställ bak o fram som 1745 mil kommer årsservad.

Provkörde båda, fick intrycket att ägaren till hojen med helsystemet egentligen velat ha en vanlig SD och kört därefter medans originautrustade hojen var gubbkörd (nyköpt hos handlaren den stod hos med en ägare) så jag slog till på den lite billigare (om man inte räknar in all utrustning som säkert går på 20 000+ i nyskick).

Leverans v30 nyservad och med nytt bakdäck (köpte till handskydd "vind o väder avvisare" och ett lås med larm så slutade på 122 000).

Körde en kort 10 min på värstinghojen med helsystem och säkert 40 min på originalhojen med frugan bak och känner mig helnöjd, kommer bli kanon för mig (gjorde ett spontanköp i maj av en sprillans BMW 1250 GSA fullutrustad för 250 000+ som inte kändes helt rätt för någon som mestadels pendlar 1 mil om dagen i köer på hojen)
 

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Tuono
Jag har en 2017 års modell till salu, väskor,akrapovic pipa, power parts. Skicka pm om ni är intresserade :)
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Något för intresseklubben att anteckna:
Gjort årsservice idag på Bergmans Motor i Borås så nu är jag redo för säsongen och garantin gäller ett tag till :D

Hur som helst var det jäkligt najs att köra!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top